فرزانه حکیم زاده، مدیر گروه تاریخ جامعه الزهرا، در گفتوگو با خبرنگار حوزه و روحانیت خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اهمیت محتوای خطبه فدکیه گفت: این خطبه یک دوره فشرده اصول و معارف دین است که بعد از حمدوثنای الهی، در نهایت فصاحت و بلاغت، توحید، نبوت و امامت و فلسفه و آثار و برکات هر یک را تبیین میکند. همچنین به تبیین وقایع و شرایط روز جامعه میپردازد تا برای کسانی که میخواهند انتخاب درستی داشته باشند، حجت تمام شود.
وی تصریحکرد: خطبه فدکیه بعد از شهادت رسول خدا(ص) و نشست انحرافی سقیفه ایراد شد؛ در شرایطی که برخی تحتتأثیر جو ایجاد شده توسط اعضای سقیفه، بهراحتی با آنها بیعت کردند، عدهای هم با تهدید و تطمیع راضی به بیعت شدند؛ اما بزرگان صحابه پیامبر(ص) هیچیک بیعت نکردند و از امیرمؤمنان علی(ع) تبعیت کردند که فرمود وقتی پیکر رسول خدا(ص) روی زمین است، هیچکاری واجبتر از امور تدفین ایشان نیست.
غصب فدک، شگردی برای سلب پشتوانه اقتصادی امیرمؤمنان بود
استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه شهادت پیامبر(ص) روز دوشنبه اتفاق افتاد و اقامه نماز بر پیکر ایشان توسط همه مردم تا شامگاه سه شنبه طول کشید، افزود: ظهر چهارشنبه اولین اقامه نماز امیرمؤمنان علی(ع) در مسجد بود که جانشینان خودخوانده سقیفه برای بیعت گرفتن از ایشان آمدند؛ امام به آنها فرمود شما دارید مرا به چه چیز دعوت میکنید؟ در غدیر خم شما با من بیعت کردید، حالا از من میخواهید با شما بیعت کنم؟! این خلاف خواست خدا و رسول خدا(ص) است.
حکیم زاده اضافهکرد: کسانی که متوجه شده بودند سد محکمی مقابلشان است و نه امیرمؤمنان علی(ع) و نه اصحاب بزرگ پیامبر(ص) با آنان بیعت نمیکنند تا خلافتشان تثبیت و مستقر شود، جلساتی تشکیل داده و فکر چاره افتادند؛ یکی از راهکارهایشان، محدود کردن امیرمؤمنان علی(ع) و غصب پشتوانه اقتصادی ایشان یعنی فدک بود؛ این شد که تنها ده روز پس از رحلت پیامبر(ص) به حضرت زهرا(ص) بهعنوان مالک فدک خبر رسید که همه کارگزاران اخراج و باغ به تصرف درآمد.
حقیقت پشت پرده میماند اگر کار فرهنگی و تبیینی حضرت زهرا(س) نبود
وی با اشاره به اینکه پس از تشکیل سقیفه، غصب فدک دومین اقدام عجیب بود، ابراز کرد: حضرت زهرا(س) با شنیدن این خبر تصمیم گرفتند از حق خود دفاع کنند که به تنویر افکار عمومی پرداختند؛ امیرمؤمنان علی(ع) نیز برخورد نظامی را به نفع اسلام و مسلمین ندیدند ولی همراه حضرت زهرا(س) دست از کار فرهنگی و روشنگری برنداشتند و اگر این روشنگری نبود، شاید تا به الان هنوز حقیقت برای ما روشن نمیشد که جانشین بهحق پیامبر(ص) حضرت علی(ع) و مالک فدک، حضرت زهرا(س) هستند.
مدیرگروه تاریخ جامعه الزهرا با اشاره به بیانات و سفارشات پیامبر(ص) نسبت به جایگاه و حرمت حضرت زهرا(س) و امیرمؤمنان علی(ع) نادیده گرفته شد، گفت: حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه فرمودند «و جَعَل ولایتَنا نظاماً لالمِلَة»؛ یعنی نظمی که دین را به سامان میرساند با اطاعت ما اهلبیت(ع) حاصل میشود وگرنه دینی که سامان نداشته باشد چه آثاری میتواند داشته باشد؟. همچنین امامت برای این است که از تفرقه و دودستگی در امان باشید و وحدت داشته باشید وگرنه عزت و قدرت شما زایل میشود؛ که همین طور هم شد و با وجود انحراف مردم از ولایت رسول خدا و جانشین بهحق ایشان، جامعه اسلامی آنقدر دچار تفرقه و اختلاف شد که ائمه اطهار(ع) را یک به یک به شهادت رساندند، در شیعه و سنی انواع فرقهها ایجاد شد و آن شوکت و اقتداری که در زمان رسول خدا(ص) ایجاد شده بود از بین رفت.
مصائب امروز امت؛ حاصل تداوم انحراف و دودستگی صدر اسلام
وی با بیان اینکه مصائب امروز امت اسلام نیز حاصل تداوم همان تفرقه و دودستگی صدر اسلام است، گفت: بانوان بهویژه بانوان طلبه به تأسی از حضرت زهرا(س) حتی در سختترین شرایط باید تبیین و روشنگری داشتهباشند تا جامعه بتواند به تصمیم و انتخاب درست برسد.
حکیم زاده خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه بارها جایگاه رسول خدا و امامت و فلسفه و برکات آن و فضائل امیرمؤمنان علی(ع) را به مردم گوشزد کرده و با دلایل عقلی و نقلی محکم ثابت کردند که سقیفه انحراف از حق است؛ هر چند جایگاه ایشان آنقدر شاخص و برجسته بود که بر کسی پوشیده نبود؛ ولی با این حال از حق سرپیچی کردند.
استاد حوزه علمیه تأکید کرد: واضح است که اعضای سقیفه، از مدتها پیش از رحلت رسول خدا(ص) برای انحراف جانشینی حضرت و برکناری امامعلی(ع) تدارک دیده بودند. در حالی امیرمؤمنان علی(ع) در نقطه مقابل آنها بهعنوان یک سیاستمدار اسلامی، اهل تطمیع، تهدید و تخریب و استفاده ازهر ابزاری برای رسیدن به جایگاه خود نبودند.
لزوم توجه به همه جوانب در اقدامات تبیینی
وی افزود: جایگاه حضرت زهرا(س) بهعنوان حجت خدا خیلی خاص و ویژه بود و هیچکس از جمله صحابه وفادار پیامبر(ص) نمیتوانست در روشنگریهای پس از سقیفه(آن هم با رویکرد حفظ وحدت جامعه اسلامی)، جای ایشان را بگیرد؛ دفاع تمامقد ایشان از امامت امیرمؤمنان علی(ع) نشان داد همه حق در جبهه ایشان است و همه باطل در سقیفه. از طرفی حضرت زهرا(س) با رعایت همه حدود و ضوابط در منظر عموم قرار گرفته و تبیین میکردند؛ از حدود و ضوابط شرعی گرفته تا زمانشناسی، مکانشناسی، مخاطبشناسی و...؛ به همین دلیل حرکت ایشان مثبت و بدون حاشیه بود و هنوز همه به حقانیت آن معترف هستند.
مدیرگروه تاریخ جامعه الزهرا، وحدت و انسجام را از مهمترین مؤلفههای عزت جامعه اسلامی دانست و گفت: این مهم است که اگر اقدام حقی انجام میدهیم حواسمان باشد که در عین روشنگری و دفاع از حق، به وحدت جامعه آسیب نرسد و دودستگی ایجاد نشود؛ برای امر به معروف و نهی از منکر، معرفت، دقت و بصیرت لازم است.
خبرنگار: زهرا شریعتی
انتهای پیام/