شناسهٔ خبر: 75933776 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

پشت پرده خرابی‌های پیاپی خودروها؛ تولید زیرپله‌ای ضربه نهایی را زد

رانندگان می‌گویند قطعاتی که تنها چند ماه از نصبشان می‌گذرد، دوباره خراب می‌شوند؛ مشکلی که ناشی از هجوم قطعات بی‌کیفیت و تقلبی تولید زیرپله‌ای به بازار است.

صاحب‌خبر -

رانندگان گلایه هایی دارند که یک قطعه را هنوز چند ماه نیست که تعویض کرده اند اما دوباره به خاطر بی کیفیتی آن مجبور به تعویض دوباره آن هستند که نه حتی هزینه های خرید قطعه را بالا می برد بلکه هزینه تعمیرات مجدد را نیز باید پرداخت کنند.

به گزارش ایرنا، تولیدکنندگان زیرپله ای برای اینکه مجوزهای لازم را نگیرند و هزینه های جاری تولید و دستمزد مناسب را پرداخت نکنند با کپی از برندهای معروف اقدام به برچسب زنی می کنند و قطعات بی کیفیت را با قیمتی ارزان ولی با برندهای معروف وارد بازار می کنند.

رشد پایه پولی

یکی از دلایل اصلی رشد پایه پولی در سال جاری، افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی است. میزان بدهی دولت به بانک مرکزی در یک‌سال منتهی به مرداد سال جاری حدود ۱۰۰درصد رشد کرده است. در کنار این سیاست، رشد دارایی‌های خارجی بانک مرکزی نیز یکی از عوامل مثبت در رشد پایه پولی بوده است.

رشد نقطه به نقطه نقدینگی در مردادماه 36.6درصد ثبت شده که از شهریور سال1401 تاکنون بی‌سابقه است. همچنین رشد نقطه به نقطه پایه پولی نیز در مرداد ماه 31.5درصد ثبت شده است.

اصلی‌ترین عامل فزاینده پایه پولی در سال جاری افزایش بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی است. از سوی دیگر اصلی‌ترین عامل کاهش‌دهنده رشد پایه پولی در این پنج ماه، کاهش 25.1درصدی رقم بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی است.

رشد نقدینگی

به عقیده کارشناسان، استقراض‌های دولت از بانک مرکزی در سال جاری موجب شده است رشد نقدینگی به قله تاریخی خود نزدیک شود. با توجه به وضعیت کسری بودجه دولت، به نظر می‌رسد تا پایان سال جاری رسیدن رشد نقطه به نقطه نقدینگی تا ارقام بیش از 40 درصد محتمل است.

بر اساس اطلاعات منتشرشده توسط بانک مرکزی، مشخص می‌شود که نرخ رشد نقدینگی بار دیگر در اقتصاد ایران افزایش یافته است. رشد نقدینگی که 33ماه به ارقام بیش از 35درصد نرسیده بود، در نخستین ماه تابستان سال جاری، 35.4درصد ثبت شد. در ادامه مسیر رشد نقدینگی در مرداد ماه با 1.2واحد درصد افزایش به 36.6درصد رسیده است.

گاهی مراکزی از عرضه کنندگان قطعات یا تعمیرکاران این قطعات ارزان قیمت را به مشتریان پیشنهاد می دهند که با قیمت ارزان تر ولی کیفیت پایین تر می توانند نیاز خودرو را برطرف کنند هر چند آسیب های آن به رانندگان می رسد اما به خاطر ارزان فروشی، وسوسه کننده است.

قطعات بی کیفیت

سید احمد حسینی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران با بیان اینکه قطعات بی کیفیت در بازار وجود دارد گفت: نبود نظارت های درست راه را برای کسب و کارهای درست می بندد و این امر راه را برای تولیدکنندگان زیرپله ای و یا واردات قطعات بی کیفیت باز می کند. زمانی که توان خرید مردم کاهش پیدا می کند، تقاضا به سمت کالاهای ارزان می رود.

محمدباقر حاج مشهدی معاون آزمایشگاه‌ها و استاندارد یکی از شرکت های قطعه سازی داخلی به اهمیت کیفیت قطعات اظهار داشت: در بازار، بیشتر قطعات بی‌کیفیت وارداتی از چین و کشورهای دیگر هستند و برخی شرکت‌ها نیز قطعات تقلبی یا آفترمارک تولید می‌کنند، که با برچسب برندهای معتبر عرضه می‌شوند.

نمونه‌ای از این موارد، قطعاتی است که با لوگو و مارک قطعه سازان معروف داخلی روی آنها زده شده، در حالی که در واقعیت، این قطعات تقلبی هستند.

 برخی شرکت‌ها قطعات درجه‌دو و سه را وارد بازار می‌کنند که معمولاً توسط شرکت‌های زیرپله‌ای و بدون رعایت استانداردهای کیفی تولید می‌شوند و در نتیجه، کیفیت لازم را ندارند و ممکن است مشکلاتی برای خودرو ایجاد کنند.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر