به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نشست خبری چهل و سومین جشنواره فیلم فجر پیش از ظهر امروز در موزه سینما برگزار شد.
در ابتدای این نشست روح الله حسینی دبیر این دوره از جشنواره عنوان کرد: فراخوان جشنواره چهل وسوم در شهریور ماه منتشر شد. در این دوره از جشنواره، چهار بخش رقابتی داریم که شامل «مسابقه بین الملل»، «جلوه گاه شرق»، «چشم انداز» و «زیتون شکسته» میشود. همچنین سه بخش غیررقابتی هم در جشنواره خواهیم داشت که شامل «فیلمهای مرمت شده»، «مرور سینمای ترکیه» و «جشنواره جشنواره ها» را داریم.
وی اظهار کرد: بیش از ۷۰۰ فیلم به جشنواره چهل و سوم رسید که از بین این آثار، فیلم به نمایش در میآید. در این آثار ۱۶ فیلم از ۲۱ کشور حضور دارند.
آمار بخشهای مختلف جشنواره چهل و سوم
زینب کاظمخواه مدیر روابط عمومی جشنواره جهانی فیلم فجر در توضیحاتی درباره بخشهای مختلف جشنواره گفت: ما بخش ویژه عکس و فیلم را در جشنواره داریم. در این بخش بیش از سه هزار عکس و ۵۰۰ ویدیو رسیده که آثار داوری میشوند. در بخش مسابقه ۱۶ فیلم از کشورهای رومانی، ایتالیا، عربستان، نروژ، سوئد و... حضور دارند. در بخش جلوهگاه شرق دوازده فیلم از هند، ایران، آمریکا، چین، مالزی، مصر و... داریم. در بخش چشمانداز هم ۱۱ فیلم از ده کشور از جمله ایران، ترکیه، تونس، کره جنوبی، سریلانکا و... حضور دارد. در بخش زیتون شکسته هم ۶ فیلم از ۱۵ کشور از جمله کانادا، فلسطین، اردن، قطر، لبنان، دانمارک و... به نمایش در میآید. دو فیلم از این فیلمها محصول مشترک چند کشور هستند. بخش ویژه ترکیه هم داریم که آثار فیلمسازان برجسته ترکیه به نمایش درمیآید. در واقع آثار فیلمسازانی که نگاه انسان گرایانه و شاعرانه دارند به نمایش درمیآید. در بخش جشنواره جشنوارهها پنج فیلم از ده کشور از جمله پرتغال، کلمبیا، اروگوئه، اسپانیا و... حضور دارند.
وی در مورد فیلمهای ایرانی گفت: هشت فیلم ایرانی هم امسال شامل «او نمیخوابد» به کارگردانی رضا جمالی، «زمانی در ابدیت» به کارگردانی مهدی نوروزیان، «پل» به کارگردانی محمد عسگری (در بخش مسابقه بینالملل)، «مرد آرام» به کارگردانی بهنوش صادقی، «ماهی در قلاب» به کارگردانی محیالدین مظفر (در بخش جلوهگاه شرق)، «دو روی پاییز» به کارگردانی روناک طاهر (بخش چشمانداز)، «فرشتهها نمیمیرند» به کارگردانی محمدرضا ابوالحسنی (بخش زیتون شکسته)، «مرد خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی (بخش جشنواره جشنوارهها) در جشنواره به نمایش درخواهد آمد.
ضعف اطلاعرسانی و جریان سازی رسانهای
حسینی در پاسخ به این انتقاد که چرا این دوره از جشنواره خبرسازی و جریان سازی تبلیغاتی کم رنگی داشت عنوانکرد: یادمان نرود ما در چه دورهای به سر میبریم، سال ۹۴ که اولین دوره مستقل این رویداد برگزار میشد فضای فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی را یادتان هست آن سال اصلا قابل مقایسه با امسال نیست چیزی از روزهایی که چند میلیون نفر از تهران خارج شدند نگذشته است. در این میان واقعه اسنپبک هم رخ داد بسیاری از دوستان میگفتند دوباره جنگ به پا میشود و در همین فضا ما سعی کردیم جشنوارهای شایسته برگزار کنیم. فراموش نکنیم در چه جایی و چه زمانهای هستیم من سعی میکنم جشنوارهای که آبروی ما را حفظ کند در شهر شیراز، برگزار کنم. با این حال ما حدود ۲۰۰ مهمان از کشورهای مختلف داریم که اگر ان شاالله به ایران بیایند گام بزرگی برای مقابله با انزوای فرهنگی خواهد بود.
وی در ادامه سخنانش گفت: ما زمان زیادی نداشتیم این جشنواره همیشه شش تا ۱۰ ماه زمان برای فراهم کردن مقدمات داشت در همین زمان کم، ما اتفاقات خوبی رقم زدیم. فرصت اطلاعرسانی برای ما فراهم نبود البته برای آن هم ملاحظاتی وجود داشت با این حال فکر میکنم آنچه انجام شد قابل احترام است.
دبیر چهل و سومین جشنواره جهانی فیلم فجر اظهار کرد: فیلمهایی که در جشنواره انتخاب شدند و بازبینی شدند همان مسیری را طی کردند که همه فیلمها در همه جشنوارهها طی میکنند. هیچ ملاحظهای به دلیل حضور خودم از معاونت ارزشیابی وجود نداشته است. رویکرد ما همان نگاه شاعرانه بوده است.
زینب کاظمخواه نیز درباره انتقادات نسبت به شیوه اطلاع رسانی جشنواره عنوان کرد: رویکرد امسال ما سینمای شاعرانه است و سعی کردیم خیلی روی این بخش کار کنیم و به فیلمسازان و فیلمهای مطرح جهان پرداختیم. ما تا دقایق آخر داشتیم فیلمها را نهایی میکردیم و دوست نداشتیم خبری را رسانهای کنیم که تکذیب شود یا فیلمی از جشنواره خارج شود یا عواملش به ایران نیایند. میدانیم که در شرایط حرفهای باید به طور کامل اطلاع رسانی کنیم، اما شرایط کشور و جشنواره خاص بود و نمیتوانستیم اطلاعاتی را به طور قاطع منتشر کنیم.
چرا «صدای هند رجب» به گوش جشنواره نرسید؟
حسینی درباره شایعه حضور فیلم «صدای هند رجب» که شهادت مظلومانه یک کودک فلسطنی به دست صهیونیست ها را سوژه خود قرار داده در جشنواره گفت: ما مذاکرات خوبی با پخش کننده فیلم داشتیم، اما این قضیه خبری شد و دردسرهایی را به دنبال داشت. تهیهکننده اروپایی - آمریکایی فیلم هم ترجیح داد که فیلمش را به جشنواره ندهد و امیدوارم در مذاکراتی دیگر و جایی دیگر این فیلم را بتوانیم پخش کنیم.
وی درباره حضور سینمای ترکیه ر در جشنواره امسال نیز عنوان کرد: ما در سال فرهنگی ایران و ترکیه به سر میبریم و امسال بخشی برای مرور سینمای ترکیه خواهیم داشت. مهمانان ترکیهای ما نیز نسبت به دیگر کشورها بیشتر هستند و نشستهایی با حضور مهمانان این کشور برگزار خواهد شد. برای ما همکاری با کشور ترکیه اهمیت زیادی دارد و دنبال این هستیم که تولیدات مشترکی رقم بزنیم.
دبیر جشنواره جهانی فجر درباره دلیل برگزار جشنواره در شیراز بیان کرد: سیاست وزارت فرهنگی و شخص آقای صالحی تمرکززدایی است و این کهو رویدادهای فرهنگی را به استانهایی ببریم که امکانات و ظرفیتهای لازم را دارند د راولویت است رویکرد شاعرانه ما در جشنواره امسال ما را بیشتر تشویق کرد که جشنواره را به شهری ببریم که نامش به شعر و ادب گره خورده است. شیراز استقبال خوبی از جشنواره داشته است، اما چون سال اول است که در شیراز برگزار میشود باید برخی نواقص را نادیده بگیریم.
چندو چون رویکرد شاعرانه جشنواره چهل و سوم
حسینی درباره رویکرد شاعرانه جشنواره امسال تصریح کرد: ما در سرزمینی زندگی میکنیم که شعر در آن شیوهای از نگریستن و بخشی از هویت و فرهنگ ما است. شعر در ایران قرن ۲۱ همچنان حاضر است و در کمتر کشوری همچنان چنین امکانی وجود دارد درنتیجه میتوان شعر را با دیگر پدیدهها مانند سینما گره زد. رویکرد شاعرانه از این جهت برای ما خوشایند بود. رویکرد شاعرانه ارجنهادن به یک شیوه نگریستن است که به هویت ما خیلی نزدیک است و ما دوست داریم این نگاه را در سینما بیشتر ببینیم. ما با فیلمهای شاعرانه افرادی مانند کیارستمی، شهید ثالث، مجید مجیدی و ... در جهان شهره شدیم و این مساله میتواند مزیت ما در سینما نسبت به جهان باشد. انتخاب آثار امسال نیز منطبق با عمق رویکرد شاعرانه بوده است و باید به عنوان مخاطب حوصله بیشتری برای تماشای آثار داشته باشید.
وی درباره دلیل تغییر نام بخش شاخه زیتون به زیتون شکسته توضیح داد: حضور این بخش مبتنی بر یک وظیفه ملی و انسانی است. فیلمهایی که به مقاومت، پاسداشت صلح و پایداری اختصاص دارند در این بخش حضور دارند. ما امسال در این بخش ۸ فیلم داریم. نام این بخش مشورتی انتخاب شد و معنادار است. زیتون شکسته براساس وضعیت ۲ سال اخیر ما انتخاب بدی نبود. شاید گفتن این حرف درست نباشد، اما احتمالا بهترین فیلمهای ما در بخش زیتون شکسته نمایش داده میشوند که یک فیلمش از ایران است.
تداوم عضویت جشنواره فجر در «فیاپف»
حسینی در ادامه گفت: ما همچنان عضو رسمی «فیاپف» (فدراسیون بینالمللی انجمن تهیهکنندگان فیلم) هستیم و اطلاعات زمان و مکان کامل جشنواره در سایت آن قید شده است. من نمیدانم چرا برخی رسانهها میگفتند که این جشنواره را فیاپف نپذیرفت و همچنین نمیدانیم که چرا ما این خبر را تکذیب نکردیم. (میخندد) این نهاد قواعد و استانداردهایی دارد و برای جشنوارههای رده الف فیاپف همزمانی و همپوشانی خیلی اهمیت دارد طبق پیگیریها زمان ۵ تا ۱۰ آذر برای جشنواره جهانی فجر اعلام شده بود وگرنه ما هم دوست داشتیم که اردیبهشت در شیراز باشیم. جشنواره جهانی فجر هر سال قرار است در همین تاریخ برگزار شود مگر اینکه فیاپف تاریخ دیگری را به ما اعلام کند.
وی عنوان کرد: ما در انتخاب فیلمها به کیفیت آثار توجه داشتیم و تلاش کردیم از بین آثاری که ثبت نام کردند بهترینها را انتخاب کنیم. همچنین مذاکراتی برای دریافت فیلمهای خاص داشتیم. تلاش ما در انتخاب آثار این بود که فیلمهایی را انتخاب کنیم تا به سینمای ایران کمک کنند یعنی شکل دیگری از سینما دیده شوند تا سینماگران ایرن به آنها فکر کنند.برای فیلمها نشست خبری برگزار میشود و همچنین نشستها و کارگاههای تخصصی خواهیم داشت.
حسینی تصریح کرد: مشکل مالکیت فیلم «زمانی برای ابدیت» حل شده و امسال در جشنواره حضور خواهد داشت.
حسینی درباره کیفیت آثار ایرانی حاضر در جشنواره گفت: فیلمهای ایرانی که انتخاب شدند تصویر بدی از ایران مخابره نمیکنند. رویکرد شاعرانه و کیفیت خوب ملاک ما برای انتخاب فیلمهای ایرانی بود. خیلی از این آثار فیلم اولی هستند، زیرا باید ادای دینی به سینمای ایران میداشتیم و دوست داشتیم که استعدادهای ایرانی فرصت بروز در این رویداد را پیدا کنند.
مزیتهای میزبانی شیراز
وی با اشاره به توجه به گردشگری شیراز تصریح کرد: نمیتوان در شیراز بود و اماکن تاریخی را ندید درنتیجه مهمانان خارجی را به تماشای نقاط تاریخی خواهیم برد. این مهمانان فقط توریست نیستند بلکه میتوانند با سینما بخشی از چهره ایران و شیراز را به نمایش بگذارند.
حسینی درباره بودجه جشنواره امسال و میزان مشارکت مدیران استان فارس در برگزاری جشنواره گفت: بحث اسکان، پروازهای خارجی و پذیرایی برعهده استانداری فارس است و باقی هزینههای معمول برعهده سازمان سینمایی است. درحال حاضر نمیتوانم عددی را اعلام کنم. میزان مشارکت استان فارس در جشنواره بسیار قابل توجه بود و بخشهایی از هزینهها را برعهده گرفتند.
دبیر جشنواره جهاین فیلم فجر در پاسخ به پرسشی درباره مشکل مالکیتی فیلم «زمانی در ابدیت» بیان کرد: اگر مشکل مالکیتی فیلم حل نشده بود در جشنواره جایی نداشت پس با این ملاحظه که مشکلش حل شده در جشنواره حضور خواهد داشت البته با رویکرد ما هم همخوانی دارد.
کاظم خواه هم بیان کرد: دلیل عمدهای که موجب شد اطلاعرسانی جشنواره به شکل کنونی انجام شود این بود که رویکرد ما در سینمای شاعرانه بود روی این موضوع به دو زبان ایرانی و انگلیسی بسیار کار کردیم. ما تا دقیقه آخر داشتیم فیلمها را نهایی میکردیم و نمیخواستیم خبری را منتشر کردیم که بعداً تکذیب شود.
حسینی درباره بخش دارالفنون بیان کرد: این بخش با مدیریت آقای طهماسب برگزار میشود. ۶۰ دانشجو و هنرجوی سینما در آنجا حضور خواهند داشت که ۲۲ نفر از ایران هستند. کسانی که در این بخش هستند تجربه ساخت فیلم اول را از سر گذراندهاند. فیلمسازان و سینماگران ایرانی هم به عنوان استاد در این بخش حضور دارند. درباره بزرگداشت و نکوداشت باید بگویم برخی از رویدادها بهتر است در جشنواره ملی فیلم فجر برگزار شود. ما ترجیح میدهیم این بخش در جشنواره ملی برگزار شود. مذاکراتی داریم تا برای یک چهره بینالمللی بزرگداشت داشته باشیم.
وی درباره ملاک انتخاب فیلمهای ایرانی عنوان کرد: تلاش ما این بود که رویکرد شاعرانه در آنها وجود داشته باشد، فیلمها بعید میدانم تصویر بدی از ایران مخابره کنند. ضمن اینکه کیفیت را هم مد نظر داشتیم. با شناختی که از تولیدات سینمای ایران و جشنوارهها دارم فکر میکنم سطح کیفی این آثار قابل قبول باشد. تعداد زیادی از فیلمها هم فیلم اولی هستند و به نظرم باید جشنواره جهانی ادای دین کند و زمینه بروز استعدادها را فراهم کند. خیلی از کشورهای دیگر هستند که در بخش بازار خواهند بود و امیدوارم به فیلمهای ایرانی توجه شود.
در پایان این نشست از تیزر چهل و سومین جشنواره جهانی فیلم فجر رونمایی شد.
انتهای پیام/