به گزارش ایرنا، محمود امانی طهرانی روز چهارشنبه در نشست خبری، اظهار کرد: دکتر پزشکیان در یکسال گذشته به صورت مستمر در جلسات رسمی و نشست های غیررسمی با بررسی دقیق و کارشناسی مسایل آموزش و پرورش، بر توسعه کمی و کیفی نظام آموزشی تاکید می کنند.
به گفته وی، تعداد جلسات مرتبط با موضوع آموزش و پرورش و نهضت ملی عدالت آموزشی که با حضور شخص رییس جمهور از ابتدای دولت چهاردهم تاکنون برگزار شده، در ۶۰ سال گذشته بیسابقه است.
دبیرکل شورای آموزش و پرورش اظهار کرد: دکتر پزشکیان توجه بسیار ویژهای به موضوع آموزش و پرورش دارند و شبانه روز برای اعتلای نظام تعلیم و تربیت تلاش می کنند و به طور قطع این توجه و اهتمام، زمینه ساز ارتقای کیفی سطح آموزش و توسعه عدالت آموزشی در مناطق مختلف کشور می شود.
امانی طهرانی تصریح کرد: در مجموع اقدامات انجام شده در نظام تعلیم و تربیت از جمله توسعه فضاهای آموزشی، اصلاح آییننامهها و افزایش مشارکت عمومی، نشان میدهد که آموزش و پرورش در مسیر پایداری برای تحقق اهداف توسعهای و ارتقای کیفیت قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته، معلمان مدارس از میان افراد نخبه انتخاب می شوند، گفت: این رویکرد علاوه بر اهمیت بخشی به موضوع در سطح جامعه، زمینه رشد علمی را نیز فراهم می کند.
امانی طهرانی افزود: اگر امروز ایران، کشوری توسعه یافته، توانمند و علمی است محصول زحمات و تلاش های افراد بسیاری است که بی نام و نشان برای اعتلای این سرزمین خدمت کرده اند.
آموزش زبانهای خارجی غیر از انگلیسی و عربی برای دانش آموزان
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه بر اهمیت تنوعبخشی در آموزش زبانهای خارجی تأکید کرد و افزود: مدارس موظف هستند امکان آموزش زبانهای خارجی غیر از انگلیسی و عربی را هم برای دانش آموزان فراهم کنند که البته دسترسی به این آموزش ها برای دانش آموزان محدود است.
وی خاطرنشان کرد: آموزش زبان خارجی در مدارس، روشی انتخابی است و در صورت نبود مدرسه، دانشآموزان میتوانند به صورت فردی زبان مورد نظر خود را آموزش ببینند.
ساخت ۱۷ میلیون مترمربع فضای آموزشی جدید برای رسیدن به سرانه ۶.۱ مترمربع
امانی طهرانی در خصوص آمار سرانه آموزشی و تراکم دانشآموزی در کلاسهای درس، اظهار کرد: در قانون برنامه هفتم، میزان سرانه آموزشی ۶.۱ مترمربع تعیین شده که دستیابی به این مهم نیازمند توسعه فضاهای آموزشی و ساخت و ساز گسترده مدارس در مناطق مختلف کشور است.
به گفته وی، برای رسیدن به سرانه موردنظر در برنامه هفتم، نیازمند احداث حدود ۱۷ میلیون مترمربع فضای آموزشی جدید در کشور هستیم.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به نقش موثر مردم و خیرین مدرسه ساز در دستیابی به سرانه آموزشی استاندارد در کشور، گفت: خیرین مدرسه ساز در سال جاری بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان برای توسعه فضاهای آموزشی کشور سرمایه گذاری کرده اند.
امانی طهرانی با اشاره به نهضت ملی مدرسه سازی که به همت رییس جمهور در کشور آغاز شده است، افزود: دکتر پزشکیان تاکید دارد که این نهضت برای برقراری عدالت آموزشی باید با مشارکت گسترده و فعال مردم اجرا شود و اجرای آن نباید محدود به اعتبارات دولتی باشد.
وی در ادامه با اشاره به موضوع اصلاح مقررات اجرایی مدارس نیز گفت: آییننامه اجرایی مدارس در سال ۱۴۰۰ و براساس نظرات کارشناسی، اصلاح و تنظم شده که در نخستین جلسه بعدی شورای عالی آموزش و پرورش، اصلاح آیین نامه بررسی و به تصویب خواهد رسید.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار کرد: شیوههای مختلفی برای مدیریت مدارس به خصوص مدارس دو شیفته کشور با هدف برقراری عدالت میان دانشآموزان در دست بررسی است.
وی در خصوص آییننامه اجرایی مدارس نیز گفت: این آییننامه نسخه عملیاتی سند تحول بنیادین و یکی از مهمترین اسناد اجرایی آموزش و پرورش محسوب میشود.
سیاست قطعی آموزش و پرورش، آموزش حضوری است
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش همچنین به سیاست قطعی وزارت آموزش و پرورش مبنی بر حضور دانشآموزان در مدارس اشاره کرد و گفت: برگزاری مجازی کلاس های درس تنها برای شرایط خاص تعریف شده و یا اینکه دانشآموزان به دلایلی از جمله موقعیت جغرافیایی محل زندگی قادر به حضور در مدرسه نباشند.
امانی طهرانی با اشاره به اینکه شرایط جغرافیایی، اقلیمی و انسانی کشورها متفاوت است، افزود: ممکن است گروهی از دانشآموزان به هر دلیلی امکان حضور در مدرسه را نداشته باشند یا دانشآموز ایرانیِ مقیم خارج علاقهمند به تحصیل در نظام آموزشی کشور خود باشد که به طور طبیعی این امکان به صورت آموزش حضوری فراهم نیست.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: اساسنامه مدارس مجازی(آموزش غیرحضوری) با رعایت استانداردهای لازم تدوین شده و نظام آموزشیِ این مدارس همان نظام آموزشی رسمی کشور است، که البته برای دانشآموزان کمبرخوردار و یا بازمانده از تحصیل شرایط آموزش مجازی فراهم است.
نسخه عملیاتی سند تحول بنیادین در کانون مدرسه است
وی درباره آییننامه اجرایی مدارس اظهار کرد: نسخه عملیاتی سند تحول بنیادین در کانون مدرسه است؛ یعنی «آییننامه اجرایی مدارس» یکی از اسناد عملیاتی بسیار، بسیار مهم ما به شمار میآید. اگر از من بپرسند که «مدیر مدرسه قرار است فقط یک مصوبه را بخواند و با آن مدرسه را اداره کند، آن مصوبه چیست؟» میگویم: آییننامه اجرایی مدارس. آییننامه اجرایی مدارس نهتنها سند اداره مدرسه است، بلکه یک متن آموزشی محسوب میشود.
امانی طهرانی گفت: همکاران ما آییننامه را صرفا با دید «قانون و مقررات» ننوشتهاند؛ بلکه با دید یک انسان آگاه، ناصح و با تجربه، که میخواهد به دوست و همکار خود، به یک مدیر جوان بگوید: «آیین مدرسهداری چنین است.» از همینرو، عبارتبندیهای آییننامه اجرایی مدارس با فضای حقوقی و قانونی خشک فاصله دارد. دقیقتر بگوییم، آییننامه اجرایی مدارس از جنسِ مدرسه است و با دیگر آییننامهها تفاوت دارد.
وی افزود: در آغاز آییننامه اجرایی، فصلهایی آمده است که تبیینکننده نگاه ما به مدرسه، دانشآموز، آموزش و برنامههای رشددهنده است. درواقع خلاصهای از کتاب قطور مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، در مقدمه آییننامه بهشکلی فشرده و دقیق آمده است. پس از آن، فصلبهفصل، دست مدیر را میگیرد و گامبهگام او را همراهی میکند تا فضای یک مدرسه مطلوب را، بهصورت بسیار عملیاتی و روشن، ترسیم کند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: ما در تدوین آییننامه اجرایی کوشیدهایم زمینههای مدرسهمحوری و اختیارات همراه با مسئولیت را فراهم کنیم. البته نمیگوییم در همه بخشها صددرصد کامیاب بودهایم؛ چراکه در پارهای از قوانین، مواردی وجود دارد که همه میدانند با واقعیت مدرسه سازگار نیست. با این حال، فعلا این قوانین وجود دارند و ما نیز در حال اقدام برای اصلاح و رفع موانع قانونی هستیم. برای مثال، مدرسه نهادی دولتی است و تمامی تجهیزات آن؛ میز، صندلی، تخته و… متعلق به دولت است.
وی افزود: ممکن است در مدرسه، بخشی از این وسایل فرسوده شود. طبق قوانین مربوط به اموال دولتی، تنها بالاترین مقام دستگاه میتواند درباره اموال اسقاطی تصمیم بگیرد. وقتی این قانون به سطح مدرسه تسری مییابد، کار را بسیار دشوار میکند؛ تا جایی که گاه اتاقهای مهم یا کلاسها به انبار وسایل فرسوده تبدیل میشوند تا زمانی که یک اقدام کلان در سطح بالادست انجام گیرد.
امانی طهرانی گفت: ما در آییننامه اجرایی مدارس پیشنهاد کردهایم که مدیر مدرسه بتواند با ثبت رسمی اموال فرسوده و با اجازه شورای مدرسه، آن وسایل را بفروشد و درآمد حاصل را صرف بهبود فضای همان مدرسه کند. وقتی فرزندانمان را به مدیری میسپاریم، فرزندانمان بسیار مهمتر از چند میز و صندلی فرسودهاند. بنابراین این اعتماد را به مدیران خود داریم و همه قانونگذاران نیز به این معنا صحه میگذارند. البته میگویند در زمان تدوین قانون اموال دولتی، مقصود کل اموال کشور بوده است، نه اموال مدارس.
وی افزود: در لایحه تقویت مدارس دولتی که در مجلس در دست بررسی است، بندی پیشبینی کردهایم که اختیار فوق را به مدیران مدارس بدهیم تا این مانع قانونی برطرف شود، اما پیشاپیش در آییننامه اجرایی نیز آن را گنجاندیم؛ تنها قید کردیم که این موضوع ممکن است در برخی موارد با قوانین بالادستی نیازمند هماهنگی باشد. در بخشهای دیگر هم بر اعتماد به مدرسه و افزایش اختیارات مدیران تاکید شده است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: برخی از فصلهای آییننامه اجرایی مدارس در واقع حکم یک «مانیفست» یا «برنامه عمل راهبردی» برای مدیران را دارند تا بتوانند فضاهای جدید و خلاقانه ایجاد کنند. خواهشم این است که به بخش مربوط به تشویق و تنبیه (به معنای آگاهیبخشی، نه تنبیه تنبیهی) توجه ویژه شود. این بخش بهشکل فوقالعاده آموزشی، کاربردی و نوین تدوین شده است.
وی با بیان اینکه آییننامه اجرایی از افتخارات دوره طولانی فعالیت شورای عالی آموزشوپرورش است، گفت: آخرین نسخه ابلاغشده به مدارس در تاریخ ۱ تیر ماه ۱۴۰۰ ارسال شد. پس از آن، نظرات تکمیلی و اصلاحی مدیران سراسر کشور بهصورت نظاممند جمعآوری شد و مبنای بازنگری جدید قرار گرفت. امروز، خوشبختانه نسخه اصلاحشده آماده است. در نخستین جلسه آتی شورای عالی آموزشوپرورش، این موضوع در دستور کار قرار خواهد گرفت. دیروز نیز با وزیر آموزش و پرورش صحبت کردیم و مقرر شد که این مسئله دستور جلسه بعدی شورا باشد. انشاءالله آییننامه جدید بهزودی به مدارس کشور ابلاغ خواهد شد.
حمایت از دانشآموزان کمتوان مالی
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: در مورد تدارکات مربوط به مدارس مجازی برای اقشار کمبرخوردار، در خود مصوبه تصریح شده است که دانشآموزانی که مشمول استفاده از مدارس مجازی میشوند، باید ابزار آموزشی مورد نیازشان نیز در اختیارشان قرار گیرد.
وی به سند تحول بنیادین اشاره کرد و گفت: درباره سند تحول بنیادین و اجرای آن، من پیش از عضویت در شورای عالی آموزشوپرورش، سالها مولف و مدیرکل دفتر تألیف کتابهای درسی بودم. به همین دلیل، با این فضا زیستهام و رشد کردهام و در دولتهای متعدد در این مسیر فعالیت داشتهام.
امانی طهرانی افزود: معتقدم از روزی که سند تحول بنیادین تصویب شد، تمام مسئولان آموزش و پرورش نسبت به آن اهتمام داشتهاند و هیچ وزیری در این دورهها نسبت به اجرای سند بیتفاوت نبوده است. با این حال، سندی که برای آموزش و پرورش کشور ترسیم شده، با وضع موجود فاصله قابل توجهی دارد. پیمودن این مسیر، نیازمند گذر زمان و پیشرفت تدریجی است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: تاکیدهای مکرر مقام معظم رهبری بر پشتیبانی از سند تحول و اهتمام رسانهها سبب شده است که امروز سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، شاید مشهورترین سند ملی کشور باشد. نام این سند به گوش همه رسیده است؛ دانشآموزان، والدین، همکاران فرهنگی و حتی عموم مردم از وجود آن آگاهند؛ در حالیکه بسیاری از اسناد ملی دیگر چنین شناختهشدگی ندارند. این خود مزیتی بزرگ برای سند تحول است.
امانی طهرانی گفت: در ۱.۵ سال گذشته، نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین تدوین و به مجموعهای از پروژههای مشخص تبدیل شده است. این پروژهها دارای اهداف، محصولات، شاخصهای ارزیابی و زمانبندی دقیقاند. پروژهها بین معاونان وزیر و روسای سازمانها بر اساس ماموریت تقسیم شده و جلسات هفتگی پیگیری آن بهطور مستمر برقرار است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: ابلاغ رسمی پروژهها در تیرماه ۱۴۰۳ انجام شد. البته در مقطع آغاز دولت جدید، مدتی تأخیر طبیعی بهدلیل تغییر مدیران رخ داد؛ اما پس از استقرار کامل مسئولان، کمیتههای اجرایی شکل گرفت و همه گامهای لازم برای اجرای پروژهها به تصویب رسید. اکنون نیز جلسات پایش پروژهها در حال برگزاری است.
وی تصریح کرد: تمام پروژهها در سامانه برنامهریزی وزارت آموزشوپرورش ثبت و رصد میشوند؛ سامانهای که برنامه و بودجه بر اساس آن کنترل میشود. برخی پروژهها تا «کانون مدرسه» پیش میروند. من بهجای واژه «کف مدرسه»، تاکید دارم از عبارت «کانون مدرسه» استفاده کنیم؛ چراکه حاکی از احترام و بیانگر همان نگاهی است که سند تحول دارد: مدرسه، کانون تربیتی محله است.
امانی طهرانی افزود: گزارش پایان سال جاری از روند اجرای پروژهها در بهمنماه تهیه و میزان پیشرفت آنها طبق فصل چهارم نقشه راه، به اطلاع عموم مردم خواهد رسید. دو چالش اصلی ما همچنان پابرجاست؛ چالش مالی، و چالش نیروی انسانی. در زمینه مالی، مسئلهی اساسی این است که چقدر برای هر دانشآموز هزینه میکنیم. در سطح جهانی نیز سهم آموزشوپرورش از بودجه عمومی کشورها شاخصی کلیدی است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: میدانیم که کشور با محدودیتهای اقتصادی روبهروست، اما وقتی از «آموزشوپرورش تراز انقلاب» سخن میگوییم، باید این تراز در همه عرصهها دیده شود؛ فضای آموزشی، امکانات، فناوری و البته معیشت معلمان. معیشت معلمان بخش مهمی از این معادله است. باید اذعان کرد که در یک سال و نیم اخیر، وضعیت مالی آموزشوپرورش نسبت به گذشته بهبود محسوسی داشته است. برای نخستین بار سال مالی بدون بدهی پشت سر گذاشته شد و حقوق و حقالتدریسها بهموقع پرداخت شد. این موارد شاید از نگاه مردم طبیعی جلوه کند، اما برای ما که سالها با تاخیرها و مشکلات پرداخت روبهرو بودیم، تحولی مثبت است.
وی افزود: امروز سازمان برنامه و بودجه، سازمان اداری و استخدامی و مجلس، همه تعامل و همراهی موثری با آموزشوپرورش دارند. با این حال، هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم. باید به سطحی برسیم که حدود ۱۵ درصد از بودجه عمومی کشور به آموزشوپرورش اختصاص یابد؛ در حالیکه سند تحول بر ۲۰ درصد تاکید دارد. اگر بهطور پیوسته و نه مقطعی، در بازه ۱۰ تا ۱۵ ساله به این سمت حرکت کنیم، آثار آن در کیفیت آموزشی، بهرهوری و اثربخشی بهروشنی نمایان خواهد شد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: چالش دوم، نیروی انسانی است. در طول حدود ۴۰ سال گذشته، بهدلیل مشکلات معیشتی و کمجاذبه شدن شغل معلمی، رتبههای برتر کنکور (از رتبههای ۱ تا ۳۰۰۰ و حتی تا ۱۰ هزار) بهندرت وارد حوزه آموزشوپرورش شدهاند. وقتی نخبگان کشور وارد نظام تعلیم و تربیت نشوند، سیستم آسیب میبیند. توان ملی باید متوازن بین بخشهای مختلف، از آموزشوپرورش گرفته تا بهداشت، مهندسی و علوم پایه توزیع شود.
امانی طهرانی گفت: در سالهای اخیر، ورودیهای دانشگاه فرهنگیان از نظر رتبه علمی ارتقا یافتهاند. امروز اقبال به معلمی بیش از گذشته است؛ چه از سر علاقه واقعی به تربیت، چه به دلیل ثبات شغلی، در هر صورت، این روند در حال بهبود است. دو چالش عمده ما تامین پایدار مالی و تقویت منابع انسانی هستند. اگر این دو مسئله بهصورت ساختاری و مستمر حل شوند، سایر شاخصها از جمله کیفیت آموزش، بهرهوری و اثربخشی، بهطور طبیعی بهبود خواهند یافت.
ورود هوش مصنوعی به عرصه تعلیموتربیت
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره هوش مصنوعی و کاربرد آن در آموزش گفت: هوش مصنوعی همه عرصههای زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است؛ از جمله حوزه آموزش. در این زمینه، موضع ما این است که باید بهرهمندی کامل از این ابزارها را در جهت تربیت ساحتی انسان دنبال کنیم. به همین دلیل، این زیستبوم فناورانه را در ترمیم سند تحول بنیادین بهطور جدی وارد کردهایم.
وی ادامه داد: اگر امروز بپرسید که تفاوت سند ترمیمیافته با نسخه قبلی چیست، پاسخ روشن است؛ در سند جدید، «زیستبوم دوم آموزش» بهطور جدی لحاظ شده و جلوههای متعددی برای تحقق آن پیشبینی شده است.
امانی طهرانی ادامه داد: برای آنکه این تحول به ثمر بنشیند، باید توانمندسازی معلمان در حوزه فناوری اتفاق بیفتد تا معلمان بتوانند از ابزارهای نوین در جریان آموزش بهره ببرند. آموزشهای تابستان امسال، بهویژه در دوره دوم متوسطه، معطوف به همین گفتمان بهکارگیری فناوری و «سفر یادگیری فناورانه» بود. خوشبختانه بسیاری از معلمان امروز در طراحی آموزشی خود از هوش مصنوعی استفاده میکنند.
وی افزود: در نشستی که اخیرا در استان خراسان رضوی با جمعی از معلمان و مدرسان دوره متوسطه داشتیم، یکی از همکاران که در زمینه هوش مصنوعی فعالیت جدی داشتهاند، با گروهی از معلمان حاضر، آزمونی برگزار کردند تا میزان آشنایی و کاربرد آنها از ابزارهای هوش مصنوعی سنجیده شود. نتایج این جلسه برای من بسیار جذاب و امیدبخش بود. سطح آگاهی معلمان کشور از این حوزه بسیار فراتر از تصورات ما است. البته ممکن است هنوز همه وارد این عرصه نشده باشند، اما گروه فعالی که داوطلبانه و با توانایی شخصی، از طریق شبکههای اجتماعی خود اقدام کردهاند، بسیار قابل توجهاند.
امانی طهرانی با بیان اینکه واقعیت این است که معلمان ما در زمینه استفاده از فناوریهای آموزشی، رشدنمایی داشتهاند، دارند و خواهند داشت، گفت: به ندرت در جلسهای حاضر میشوم که معلمان خودشان دو یا سه ابزار فناورانه موثر را به همکارانشان معرفی نکنند. بهعنوان نمونه، پنجشنبه گذشته، در اجلاس رونمایی از کتاب «خاطرههای آسمانی»، که شامل خاطرات بسیار تاثیرگذار معلمان کشور است، یکی از معلمان هنگام سخنرانی اعلام کرد که در تدوین مطالبش از یکی از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده کرده است.
وی افزود: همین نمونهها نشان میدهد که فرهنگ استفاده خلاقانه از هوش مصنوعی در میان معلمان در حال گسترش است. بهزودی، پیشرو بودن آموزشوپرورش در این زمینه حتی برای مجامع دانشگاهی نیز مشهود خواهد شد.
امانی طهرانی تصریح کرد: معلمان در بهکارگیری و آگاهی از ابزارهای هوش مصنوعی، دقیقا همانند دوران کرونا، جهش بزرگی را تجربه میکنند. در آن دوران، معلمانی که ابتدا هیچ ابزاری نمیشناختند، چرخ آموزش را گرداندند و چراغ تعلیم را روشن نگه داشتند. اینبار نیز همان روحیه جهادی در حال تکرار است.
وی افزود: در این راستا، رویدادهای متعددی در سطح کشور برگزار میشود. از همه همکاران، والدین و دانشآموزان دعوت میکنم اگر در خود یا فرزندشان استعدادی در زمینههای برنامهنویسی، الگوریتم، ریاضیات، هندسه یا تفکر رایانشی میبینند، حتما به این رویدادها بپیوندند. این رویدادها نه هزینهای دارند، نه مانعی برای شرکتکنندگان. حتی جوایزی هم در نظر گرفته شده و فرصتهای یادگیری فراوانی فراهم است.
امانی طهرانی ادامه داد: بخش عمده برگزاری این رویدادها را نهادهای خصوصی بر عهده دارند و ما (وزارت آموزشوپرورش، معاونت علمی ریاستجمهوری و دانشگاهها) از آنها حمایت میکنیم. از جمله این برنامهها میتوان به رویداد «کیبورد»، آکادمی اول، و «رویداد ایران دیجیتال» اشاره کرد که در سالهای اخیر با کیفیت بهتری برگزار میشوند. در نتیجه، استعدادهای شگفتانگیزی از میان دانشآموزان در حال رشد است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: در دوره ابتدایی، از زمان مسئولیت خانم رضوان حکیمزاده بهعنوان معاون آموزش ابتدایی، برنامهای برای پرورش تواناییهای تفکر رایانشی در این مقطع آغاز شد. در ادامه، امسال نیز سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی کتابی درباره «آشنایی با هوش مصنوعی» برای دوره دوم متوسطه منتشر کرده است. این کتاب از نظر طراحی و محتوا اثری آموزنده، جذاب و خوشخوان است و به همه علاقهمندان توصیه میکنم حتما آن را مطالعه کنند.
وی اظهار کرد: هوش مصنوعی دیگر صرفا یک ابزار فناورانه نیست؛ بلکه بخشی از آینده تربیت و اقتصاد کشور است. اگر این ظرفیت بهدرستی در نظام آموزشی نهادینه شود، هم کیفیت آموزش ارتقا پیدا میکند و هم فرصتهای نوینی برای رشد و عدالت آموزشی فراهم خواهد شد.