به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، محمود امانی طهرانی، دبیرکل شورای آموزش و پرورش، امروز (چهارشنبه ۲۸ آبان) در نشست خبری اظهار کرد: مدارس نوین در ایران مدارسی بودند که تأثیر جدی بر پیشرفت کشور گذاشتهاند. این مدارس کتابها و پژوهشهای علمی قابل توجهی منتشر کردهاند، بهویژه در حوزه اقتصادی که اثرات آن بر شاخصهای عددی و واقعی کشور ملموس است. هرچند تمام مطالعات جهانی به طور کامل و مستقیم تأثیر نظامهای آموزشی بر رشد اقتصادی را تایید نمیکنند امااقتصاد یک کشور بدون آموزش و پرورش قوی نمیتواند پیشرفت پایدار داشته باشد.
وی ادامه داد: آسانترین، ارزانترین، مطمئنترین و پایدارترین راه برای دستیابی به پیشرفت، بازگشت به مدرسه است. احیای مدرسه باعث میشود فرزندان ما با رعایت حقوق دیگران، مسئولیتپذیری و آگاهی اجتماعی رشد کنند، محیط زیست بهتر حفظ شود و الگوی مصرف صحیح شکل بگیرد چرا که سرچشمه تمام آگاهیها در جهان مدرسه است؛ مدرسه جایی است که رفتار آگاهانه مبتنی بر دانش و ایمان شکل میگیرد.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: یک سال و سه ماه اخیر شاهد تحرک و چرخش مثبت در سطح کشور بودهایم. رئیسجمهور محترم نیز آموزش و پرورش را در اولویت ویژه قرار دادهاند و روزانه دغدغه آموزش و مدارس کشور را دارند. شمار جلسات اختصاصی رئیسجمهور در این حوزه بیش از ۶۰ جلسه بوده است.دولت و آموزش و پرورش تلاش میکنند ارتباط همهجانبهای در سطح مدارس برقرار شود تا فرایند تربیتی و آموزشی به بهترین شکل ممکن انجام شود.
امانی طهرانی در پاسخ به برنا درباره آموزش زبان های خارجی غیر از زبان انگلیسی اظهار کرد: زبان هایی که از سوی شورای عالی آموزش و پرورش مشخص شده بود اما اجرای آن در برخی از مدارس با محدودیت هایی رو برو است اما برای این محدودیت دستور العمل هایی تنظیم شده است که مدارس می توانند میتوانند داوطلبانه زبانهای دیگر را نیز آموزش دهند در صورتی که این موضوع طبق مقررات آموزش و پرورش انتخاب و اجرا شود.
وی درباره مدارس دو شیفته عنوان کرد: شورای آموزش و پرورش برای کاهش تراکم دانشآموزان و بهبود کیفیت آموزش، اقدامات مشخصی انجام داده است. محدودیتهای فضای آموزشی در کشور نیازمند حجم عظیمی از ساخت و ساز است و این موضوع در برنامه هفتم توسعه لحاظ شده است. از سال گذشته تلاشهای جدی برای افزایش شاخصهای جهانی آموزش آغاز شده و اگر این روند ادامه یابد، وضعیت کلاسها و تراکم دانشآموزی بهبود خواهد یافت.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: به طور طبیعی جمعیت دانش آموزان دوره ابتدایی رو به کاهش رفته و جمعیت دانش آموزان دوره افزایش پیدا می کند که برخی دشواریها وجود دارد اما با توسعه فضای آموزشی و توجه به نیازهای جمعیت دانشآموزی، امکان حضور دانشآموزان در مدارس در ساعات مناسب روز فراهم میشود.
امانی طهرانی با بیان اینکه مدارس زیست فعالیت هایس از جمله وررش، نمایش و نماز است که در ساعت پیش از ظهر انجام می شود، ادامه داد: تجربه گذشته نشان داده است که حضور دانشآموزان در مدرسه بعد از ظهر بسیاری از مسائل را ازدست می دهند و ما نمی توانیم این اقدام از انجام دهیم بنابراین باید فضای آموزشی را گسترش دهیم و در این راستا از خیرین کمک بگیریم و این درحالی است که رییس جمهور بر مشارکت همه مردم در توسعه فضای آموزشی تاکید دارند.
وی عنوان کرد: براساس اسناد بالادستی آموزش و پرورش برای رسیدن به سرانه ۶.۱ متر مربع به ازای هر دانشآموز کشور نیازمند ایجاد حدود ۱۷ میلیون متر مربع فضای آموزشی جدید است.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش عنوان کرد: نهضت ساخت و تجهیز مدارس در کشور با مشارکت خیرین ادامه دارد. حجم کمکهای خیریه تا کنون به ۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده که عدد بسیار امیدبخشی است. در حال حاضر تلاش میشود تا تعداد مدارس دو شیفته کاهش یابد و عدالت آموزشی بیشتری بین دانشآموزان ایجاد شود. وزارت آموزش و پرورش شیوههای مختلفی را برای مدیریت مدارس دو شیفته تجربه کرده و در حال بررسی بهترین روشها است تا آموزش بهینه و عدالت محور برای همه دانشآموزان فراهم شود.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش درباره سند تحول مدارس اظهار کرد: یکی از مهمترین مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، بازنگری آییننامه اجرایی مدارس با هدف تقویت نقش و اختیارات مدیران است. نسخه اولیه آییننامه اجرایی مدارس که در سال ۱۴۰۰ ابلاغ شده بود، با توجه به نظرات مدیران، معلمان و کارشناسان سراسر کشور مورد بازنگری قرار گرفت و نسخه اصلاحشده آن به زودی در شورای عالی آموزش و پرورش بررسی و تصویب خواهد شد.
وی افزود: براساس آییننامه جدید، مدیران مدارس میتوانند با مشارکت شورای مدرسه، اموال فرسوده و اسقاطی مدرسه را شناسایی و با اجازه شورای مدرسه بفروشند و درآمد حاصل را صرف ارتقای فضای آموزشی و خدمات مدرسه کنند. این اقدام نشاندهنده اعتماد قانونگذاران به مدیران و تاکید بر مدرسهمحوری است.
امانی طهرانی عنوان کرد: مبنای آییننامه، سند تحول بنیادین است و تمرکز آن بر مدیریت راهبری، سلامت فضا، تجهیزات، امور مالی و منابع انسانی است. هدف فراهم کردن چارچوبی عملیاتی است تا مدیر مدرسه با اختیارات لازم بتواند مشکلات اجرایی مدرسه را مدیریت کند.
وی افزود: تصمیمات کلیدی را با توجه به شرایط هر مدرسه اتخاذ در بازنگری آییننامه، مقرراتی که اشکالات حقوقی داشت یا اثربخش نبود، حذف یا اصلاح شد. موضوعات مرتبط با برنامههای درسی، بهداشت و استفاده از تلفن همراه نیز مورد توجه قرار گرفت و اصلاحات مبتنی بر پژوهشها و مطالعات علمی انجام شد تا تصمیمگیریها در مدرسه بر اساس شواهد علمی باشد.
دبیر کل شورای آموزش و پرورش بیان کرد: از سال ۱۴۰۰ تا کنون، بیش از ۶۴ جلسه تخصصی با حضور کارشناسان، معلمان و مدیران برگزار شد تا نسخه اصلاحشده آییننامه آماده شود. نظرات و بازخوردهای مدیران سراسر کشور به عنوان مبنایی برای اصلاحات در نظر گرفته شد و اقدامات لازم برای اجرای پایلوت و اصلاحات آتی نیز پیشبینی شده است.
وی خاطرنشان کرد: نسخه اصلاحشده آییننامه اجرایی مدارس اکنون آماده است و در اولین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش بررسی خواهد شد و پس از تصویب، به مدارس سراسر کشور ابلاغ خواهد شد.
امانی طهرانی در باره مدارس مجازی بیان کرد: مدارس مجازی به عنوان بخشی از نظام آموزشی رسمی کشور برای دانشآموزانی برگزار میشود که به دلایل مختلف امکان حضور در مدارس حضوری را ندارند. این برنامه شامل دانشآموزانی است که به دلیل شرایط معیشتی مجبور به کار هستند یا به فناوریهای لازم برای آموزش حضوری دسترسی ندارند.
وی با تاکید بر سیاست کلان آموزش کشور بر حضور دانشآموزان در مدارس تصریح کرد: برگزاری مدارس مجازی به معنای تغییر سیاست حضور فیزیکی دانشآموزان در مدرسه نیست. مدارس مجازی به صورت مکمل و برای شرایط خاص طراحی شدهاند تا هیچ دانشآموزی از تحصیل باز نماند.
دبیر شورای عالی آموزش و پرورش گفت: اساسنامه مدارس مجازی با استانداردهای لازم تدوین شده و برنامههای درسی آن تحت مرجعیت سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی کشور تنظیم میشود. با توجه به ماهیت مجازی بودن، ممکن است تغییراتی در نحوه اجرای برنامهها یا زمانبندی هفتگی صورت گیرد، اما کیفیت و انطباق با نظام آموزشی رسمی حفظ میشود.
امانی طهرانی درباره بازماندگان از تحصیل خاطرنشان کرد: از دغدغههای جدی وزارت آموزش و پرورش است. بررسیها و گزارشهای میدانی نشان میدهد که دلایل بازماندگی دانشآموزان متعدد است و وزارت آموزش و پرورش با استفاده از مدارس مجازی تلاش میکند امکان دسترسی به آموزش را برای همه فراهم کند.
دبیر شورای عالی آموزش و پرورش گفت: هدف از راهاندازی مدارس مجازی، حمایت از دانشآموزان کمتوان مالی و فراهم کردن دسترسی به تحصیل برای کسانی است که به دلایلی امکان حضور در مدارس حضوری را ندارند و ضمن رعایت استانداردهای آموزشی به دانشآموزان اجازه میدهد حق تحصیل خود را بدون محدودیت دنبال کنند.
امانی طهرانی درباره تعطیلی مدارس در شرایط آلودگی هوا بیان کرد: در گفت و گو هایی که با وزیر آموزش و پرورش داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که سیاست تعطیلی فوری مدارس به محض بروز هر بحران از جمله آلودگی هوا، رویکردی مخرب و اشتباه است. این سیاست، که نمونهای از شعارهای نادرست دوران کرونا در کشور بود، باعث لطمه به روند آموزش دانشآموزان شد.
وی با اشاره به قوانین موجود درباره آلودگی هوا تصریح کرد: در مواقع اضطراری هم تصمیم برای تعطیلی مدارس باید با بررسی علمی و مستندات دقیق گرفته شود و به عنوان یک رویه همیشگی اعمال نشود. در غیر این صورت، آموزش حضوری و سلامت روان و تحصیلی دانشآموزان آسیب میبیند.
دبیر شورای آموزش و پرورش گزارشهای علمی و میدانی از استانداران کشور جمعآوری شود تا تصمیمگیریها درباره تعطیلی مدارس مبتنی بر دادههای واقعی و نه بر حدس و گمان باشد و باید تعطیلی پیشگیرانه آن باید آخرین راهکار باشد، نه اولین گزینه.
وی افزود: هدف اصلی این رویکرد، حفاظت از روند آموزش، سلامت دانشآموزان و استمرار فعالیتهای مدرسه در شرایط عادی و اضطراری است، به نحوی که آموزش حضوری به عنوان بخش جداییناپذیر زندگی اجتماعی و آموزشی دانشآموزان حفظ شود.
انتهای پیام/