به گزارش خبرگزاری تسنیم از اسلامشهر، نخستین قطار باری برنامهریزیشده از روسیه، پس از طی مسیر 6500 کیلومتری از خاک قزاقستان و ترکمنستان و عبور از مرز اینچهبرون، در بندر خشک ریلی آپرین تهران پهلو گرفت. این رویداد که با 62 کانتینر کالای روسی در مدت تنها 10 تا 12 روز به انجام رسید، نه تنها یک رکورد سرعت در ترانزیت منطقهای محسوب میشود، بلکه نقطه عطفی در عملیاتیسازی یکی از مهمترین کریدورهای تجاری جهان و تقویت نقش ژئواستراتژیک ایران است.
از مسکو تا تهران در 10 روز؛ جهش سرعت در ترانزیت ریلی
این قطار که حامل محمولهای از کاغذ، خمیر کاغذ و مشتقات آن بود، مسیر پیچیده خود از شمال مسکو را با کارایی بیسابقهای پشت سر گذاشت.
زمان حمل این محموله از مبدا تا مقصد بین 10 تا 12 روز گزارش شده است. این در حالی است که انتقال این محموله از مسیرهای دریایی جایگزین، دستکم 45 روز به طول میانجامید. این موفقیت، حاصل هماهنگی موفقیتآمیز بین چهار کشور ایران، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان است و نشاندهنده بلوغ عملیاتی کریدور بینالمللی شمال-جنوب است.

آپرین؛ کانون تحول لجستیکی در قلب ایران
بندر خشک ریلی آپرین که در محدوده سرزمینی شهرستان اسلامشهر واقع شده به عنوان نقطه پایانی این سفر تاریخی، نقش خود را به عنوان یک هاب لجستیکی راهبردی برجسته کرده است. در چشمانداز توسعه در این بندر خشک تلاش میشود چند قرارداد سرمایهگذاری جدید در این بندر خشک منعقد و برنامهریزی شده تا ظرفیت ورود به یک قطار در روز تا پایان سال جاری محقق شود .
پیامدهای اقتصادی و ژئوپلیتیک؛ ایران به کانون ترانزیت منطقه تبدیل میشود
قطعاً فعالیت مؤثر این کریدور، دستاوردهای ملموس و راهبردی برای کشور به ارمغان خواهد آورد. به گفته کارشناسان، استفاده از این مسیر نه تنها موجب صرفهجویی 30 تا 45 روزه در زمان میشود، بلکه 30 تا 40 درصد در هزینههای حمل ونقل نیز صرفهجویی به همراه دارد.
این رویداد، سرآغاز فصل جدیدی در حمل ونقل ترکیبی و ترانزیت بینالمللی ایران است و با تکمیل زنجیره لجستیک، کشورهای محصور در خشکی میتوانند از طریق شبکه ریلی ایران به بندرعباس و آبهای آزاد متصل شوند. همچنین مسئولان از برنامهریزی برای حمل ترکیبی ریلی و جادهای برای کشورهایی که دسترسی ریلی ندارند، خبر دادهاند که این امر، دامنه نفوذ و کارایی کریدور را گسترش خواهد داد.
جمعبندی؛ طلوع کریدوری که بهار ترانزیت ایران را نوید میدهد
ورود نخستین قطار برنامهریزیشده روسیه به بندر خشک آپرین، بسیار فراتر از یک رویداد نمادین است. این موفقیت، گواه عملی بر توانایی ایران در تبدیل موقعیت جغرافیایی به مزیتی اقتصادی و راهبردی است.
با شتابی که در توسعه این کریدور و تقویت همکاریهای بینالمللی ایجاد شده، به نظر میرسد ایران در آستانه ایفای نقشی تاریخی در نقشه ترانزیت جهانی قرار گرفته است. نقشهای که میتواند بهار ترانزیت ایران را نوید دهد و درآمدهای پایدار و امنیت اقتصادی نوینی را برای کشور به ارمغان آورد.

گزارش از: بهاره صابر
انتهای پیام/