شناسهٔ خبر: 75895130 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

هوشمندسازی حمل‌ونقل از معدن تا کارخانه؛ هدف مهم رویداد ملی

مدیر حمل و نقل فولاد گفت:رویداد ملی حمل‌ونقل دانش‌بنیان با هدف هوشمندسازی زنجیره تأمین فولاد از معدن تا کارخانه، با حضور بخش‌های حاکمیتی، دانشگاه‌ها و شرکت‌های فناور برگزار شد تا نیازهای فناورانه شفاف‌سازی و مسیر همکاری‌ها تسهیل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسول شفیع‌زاده امروز_ چهارشنبه بیست و هشتم آبان_ در رویداد حمل‌ونقل دانش بنیان در صنایع فولتد و معدن اظهار کرد: رویداد حمل‌ونقل دانش‌بنیان از آنجا آغاز شد، همان‌طور که همه عزیزان استحضار دارند، در صنعت نسل پنجم فولاد که پس از صنعت نسل چهارم مطرح شده چهار مؤلفه کلیدی شامل خودکارسازی، هوشمندسازی، تحویل پیش‌بینانه، ارتباطات یکپارچه و انسان‌محوری اهمیت اساسی دارد و البته قصد ورود به جزئیات این مباحث را ندارم؛ موضوعاتی که در سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقل به‌طور مفصل بررسی می‌شوند.

وی افزود: پس از بررسی نیازها، به این جمع‌بندی رسیدیم که هوشمندسازی فرایند حمل‌ونقل در یک سیستم یکپارچه زنجیره تأمین فولاد از نقطه استخراج سنگ‌آهن در معدن آغاز می‌شود؛ سپس فرآوری و تبدیل آن به گندله انجام می‌گیرد و در ادامه حمل به کارخانه فولاد صورت می‌گیرد. در این مسیر، اجزای گوناگونی نقش دارند، معدن به‌عنوان مبدأ زنجیره، شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای، حمل‌ونقل ریلی، سازمان راهداری به طور مخصوص در بخش حمل‌ونقل ترکیبی و در نهایت خود کارخانه فولاد که در آن فرایند تخلیه و لجستیک هوشمند درون‌فنس کارخانه انجام می‌شود و این زنجیره تا مرحله تولید محصول ادامه پیدا می‌کند و پس از آن نیز حمل محصولات فولادی مطرح است، اما تمرکز این رویداد بر بخش نخست زنجیره، یعنی تا لحظه ورود مواد اولیه به کارخانه فولاد است.

مدیر حمل و نقل فولاد تصریح کرد: در این زنجیره تأمین، هر بخش از معدن، راهداری، شرکت‌های حمل، راه‌آهن و کارخانه فولاد، نقش و جایگاه ویژه خود را دارد که به‌صورت مختصر اشاره می‌کنم و معدن‌کاری هوشمند و حوزه‌هایی که در این رویداد به آن‌ها پرداخته شده، نمونه‌های مختلف داخلی و خارجی دارد و بعضی از شرکت‌ها نیز پیش‌تر روی این موضوع کار کرده‌اند و مصادیق آن در رویداد ارائه شده است. همچنین نیازهای فناورانه صنعت فولاد در این رویداد مورد بررسی قرار گرفته و نمونه‌های موفق داخلی نیز نمایش داده شده است.

شفیع زاده بیان کرد: سازمان راهداری و مجموعه حمل‌ونقل هوشمند ریلی و جاده‌ای که فناوری‌های نوین قابل‌استفاده در این عرصه را بررسی کرده‌اند و همان‌طور که در بیانات مقام معظم رهبری نیز تأکید شده، بسیاری از مشکلات کشور از جمله ناترازی‌ها با ظرفیت‌های دانش‌بنیان قابل حل است. بخشی از این نیازهای دانش‌بنیان در حوزه حمل‌ونقل فولاد، همچ موضوع خردایش، شناسایی اسفنجی، رصد ناوگان و سایر موارد، در حوزه شرکت‌های حمل و راه‌آهن و راهداری قرار می‌گیرد. هر ذی‌نفع، از زاویه دید خود به این زنجیره نگاه می‌کند و اهداف و نیازهای متفاوتی دارد.

وی افزود: به‌عنوان نمونه، سازمان راهداری نیازمند نظارت مؤثر بر راه‌ها، کنترل اضافه‌بار، مدیریت بارنامه و تخلفات است. پلیس نیز مأمور اجرای قوانین است و شرکت راه‌آهن به دنبال مدیریت هوشمند سیر و حرکت، جابه‌جایی بهینه و مقرون‌به‌صرفه، و ایجاد ارتباط هوشمند و عادلانه با شرکت‌های حمل است. شرکت‌های حمل چه ریلی و چه جاده‌ای مجریان اصلی عملیات حمل‌ونقل هستند و فناوری‌ها در نهایت باید در این بخش‌ها اجرایی شوند تا همکاری مؤثری میان شرکت‌های حمل‌ونقل و نهادهای حاکمیتی شکل بگیرد.

مدیر حمل و نقل فولاد تاکید کرد: در این رویداد تلاش کردیم تمامی بخش‌ها را گرد هم بیاوریم و این امکان فراهم شد و امروز در خدمت تمامی گروه‌ها هستیم. این گردهمایی خود می‌تواند نقطه آغاز تحولاتی باشد که انتظار آن را داریم، فناوری‌های گوناگون نیز در معرض نمایش قرار گرفته‌اند؛ از جمله سامانه‌های رصد ناوگان، ربات‌های هوشمند برای مانور قطار، رصد ناوگان با اپلیکیشن‌های همراه که سابقه استفاده از آن در حوزه هوشمندسازی پروازها و سایر حوزه‌ها وجود دارد و سامانه‌های هوشمند سازمان راهداری در زمینه کنترل تصادفات، رصد ناوگان، ارتباطات میان بخش‌ها و نظارت هوشمند با استفاده از دوربین‌ها و حسگرها و همچنین در بخش پایانی زنجیره، یعنی داخل کارخانه فولاد، مواردی همچون طراحی خطوط ریلی داخلی، مانیتورینگ هوشمند، بهینه‌سازی فرایندها و فناوری‌های شناسایی‌محور مورد بررسی قرار گرفته که آقای دکتر شفیع‌زاده در ادامه توضیحات تکمیلی ارائه خواهند کرد.

شفیع زاده ادامه داد: اگر بخواهیم جمع‌بندی کنیم، در زیست‌بوم فناوری حمل‌ونقل چند بخش اصلی نقش‌آفرین هستند، نخست حاکمیت و مدیریت کلان شامل بخش‌های ریلی و جاده‌ای، یعنی شرکت راه‌آهن، سازمان راهداری و وزارت راه و شهرسازی دوم دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان که در این رویداد افتخار حضور اساتید، پژوهشگران و شرکت‌های فناور را داریم و سوم شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی که برای اجرای موفق هوشمندسازی، همکاری و اراده آن‌ها لازم است.

وی تاکید کرد: در مورد هدف اصلی رویداد ملی حمل‌ونقل دانش‌بنیان، تمرکز این رویداد بر چند مرحله کلیدی است و نخستین مرحله، شناسایی نیازهای فناورانه بخش‌های مختلف است. با همکاری گروه فولاد مبارکه، نیازهای فناورانه این مجموعه شناسایی شد؛ ۱۴ نیاز فناورانه که در سایت رویداد نیز منتشر شده و امید داریم سایر بخش‌ها نیز نیازهای خود را منتشر کنند. نخستین گام موفقیت در دانش‌بنیان، شفاف‌سازی نیازها است، وقتی نیازها مشخص شود، می‌توان آن‌ها را تحلیل و بررسی کرد و چه فناوری‌هایی در کشور وجود دارد، کدام قابلیت‌ها در شرکت‌های داخلی قابل توسعه است و برای کدام بخش‌ها باید فناوری وارد شود.

هوشمندسازی حمل‌ونقل از معدن تا کارخانه؛ هدف مهم رویداد ملی

مدیر حمل و نقل فولاد تصریح کرد: گام‌های بعدی مشابه تجربه‌ای است که سال گذشته در شهرداری اصفهان و دیگر کلان‌شهرها داشتیم و پس از مشخص‌شدن نیازها، فراخوان‌هایی منتشر می‌شود و نیازها در اختیار شرکت‌های توانمند، پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد. شرکت‌ها توانمندی‌های خود را ارائه می‌کنند و پس از بررسی، طرح‌ها ارزیابی می‌شوند.

شفیع زاده ادامه داد: در رهاورد فناورانه مربوط به ۱۴ نیاز فولاد، باوجود فرصت بسیار محدود تنها حدود دو هفته از دوازدهم آبان تا بیست‌وهشتم آبان حدود ۳۰ طرح دریافت کردیم. طرح‌های ارزشمندی ارائه شد و پس از داوری، چهار طرح به مرحله نهایی رسید که هم‌راستای نیازها بودند و امروز ارائه خواهند شد. امید داریم با همکاری گروه فولاد، این طرح‌ها وارد مرحله اجرا شوند.

وی اظهار کرد: این فرایند در ادامه نیز تکرار خواهد شد. در شهرداری، پس از ارزیابی، طرح‌ها ابتدا به‌صورت پایلوت اجرا شدند و این کار باعث شد هم کارفرما و هم شرکت فناور شناخت دقیقی نسبت به قابلیت‌ها پیدا کنند و محصول مرحله‌به‌مرحله پرورش یابد تا به سطح اجرا برسد.

مدیر حمل و نقل فولاد افزود: برای اینکه روشن باشد صحبت‌ها در حد شعار نیست، توضیح می‌دهم که از مهر ۱۴۰۰ در شهرداری اصفهان این مسیر آغاز شد: شناسایی نیازها، فراخوان، انتخاب شرکت‌ها، اجرای پایلوت و سپس اجرای شهری. اکنون این سامانه‌ها در شهر فعال‌اند و مردم از آن‌ها استفاده می‌کنند. از جمله این سامانه‌ها می‌توان به سامانه تجمیع دوربین‌های نظارتی و ثبت تخلف با امکان رصد تک‌تک خودروها، دوچرخه هوشمند نسل چهار، پارکینگ هوشمند مکانیزه و طبقاتی، پایش داده‌های ترافیک موبایل و گوگل که مبنای تحلیل گلوگاه‌های ترافیکی و آغاز ۳۰ پروژه عمرانی بوده نرم‌افزار سرویس مدارس، ایستگاه‌های شارژ خودروی برقی، سامانه مدیریت پارک حاشیه‌ای که از آذرماه راه‌اندازی می‌شود، اشاره کرد.

شفیع زاده بیان کرد: این‌ها نمونه‌هایی از الگویی است که به‌عنوان مدل ارتباط میان بخش‌های مختلف حمل‌ونقل و فناوری‌های نوین دنیا ارائه می‌کنیم.