شناسهٔ خبر: 75894758 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

هوشمندسازی از معدن تا فولاد، رویدادی برای آینده لجستیک ایران

دبیر علمی رویداد ملی حمل‌ونقل دانش‌بنیان گفت: این رویداد با هدف شناسایی نیازهای فناورانه زنجیره تأمین فولاد، گردهمایی کم‌نظیری از صنعت، دانشگاه و حاکمیت برگزار شده تا مسیر هوشمندسازی حمل‌ونقل کشور را هموار کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حسین حق‌شناس دبیر علمی رویداد، امروز _چهارشنبه بیست‌وهشتم آبان_ اظهار کرد: رویداد حمل‌ونقل دانش‌بنیان از جایی آغاز شد که تصمیم گرفتیم با همکاری ویژه دکتر زاده، مدیر حمل‌ونقل فولاد مبارکه، موضوع را به‌صورت جدی مطرح کنیم. همان‌طور که همه عزیزان استحضار دارند، در صنعت نسل پنجم فولاد که پس از صنعت نسل چهارم مطرح شده، چهار مؤلفه اساسی شامل خودکارسازی، هوشمندسازی، تحویل پیش‌بینانه، ارتباط یکپارچه و انسان‌محوری اهمیت ویژه‌ای دارد که قصد ورود به جزئیات آن را ندارم‌، بسیاری از این مؤلفه‌ها در سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقل نیز مطرح می‌شوند.

وی افزود: پس از بررسی این نیازها، به نموداری رسیدیم که چرخه هوشمندسازی حمل‌ونقل در زنجیره تأمین فولاد را نشان می‌دهد؛ زنجیره‌ای که از لحظه استخراج سنگ آهن در معدن آغاز می‌شود، سپس فراوری شده و به گندله تبدیل می‌شود و بعد از آن به کارخانه فولاد منتقل می‌شود، در این مسیر اجزای متعددی نقش‌آفرین هستند.

دبیر علمی رویداد تصریح کرد: از معدن به‌عنوان نقطه شروع تا شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای، سیستم راه‌آهن، سازمان راهداری و در نهایت کارخانه فولاد که فرایند تخلیه و لجستیک هوشمند درون کارخانه در آن انجام می‌شود، این چرخه تا مرحله تولید محصول ادامه پیدا می‌کند و پس از آن نیز در حمل محصولات فولادی تداوم دارد و البته تمرکز رویداد امروز ما بر بخش نخست این زنجیره است؛ یعنی تا جایی که محصول به کارخانه فولاد می‌رسد.

حق‌شناس ادامه داد: در زنجیره تأمین، بخش‌های مختلفی نقش دارند، معدن، راهداری، شرکت‌های حمل‌ونقل، راه‌آهن و خود مجموعه فولاد که معدن‌کاری هوشمند از موضوعاتی است که در این رویداد به آن پرداخته شده و شرکت‌های مختلف نیز در این حوزه فعالیت‌هایی داشته‌اند و نیازهای فناورانه فولاد نیز مورد توجه قرار گرفته و نمونه‌های مشابه آن در دنیا و حتی کشور خودمان وجود داشته که دو نمونه موفق آن را در این رویداد به نمایش گذاشته‌ایم.

وی بیان کرد: در بخش دیگر در خدمت شرکت راه‌آهن و سازمان حمل‌ونقل هوشمند ریلی و جاده‌ای هستیم، فناوری‌های نوین در این حوزه می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند. همان‌طور که در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز تأکید شده، بسیاری از مشکلات کشور از جمله چالش‌های ناترازی، با راهکارهای دانش‌بنیان قابل حل است، نیازهایی همچون خُردایش گندله اسفنجی، رصد ناوگان، پایش بار از جمله موارد حوزه حمل‌ونقل فولاد است که در تعامل میان شرکت‌های حمل‌ونقل، راه‌آهن و راهداری شکل می‌گیرد. هر ذی‌نفع بر اساس مأموریت خود انتظارها و اهداف خاصی دارد.

هوشمندسازی از معدن تا فولاد، رویدادی برای آینده لجستیک ایران

دبیر علمی رویداد افزود: برای نمونه، سازمان راهداری، برای کنترل اضافه‌وزن، پایش بارنامه‌ها و مدیریت تخلفات نیازمند نظارت دقیق است؛ شرکت راه‌آهن نیاز دارد سیر و حرکت هوشمند را اجرا کند، جابه‌جایی را با قیمت مناسب و بهینه انجام دهد و ارتباط هوشمند و عادلانه‌ای با شرکت‌های حمل‌ونقل برقرار کند، شرکت‌های حمل‌ونقل که جهادگران اصلی این عرصه هستند، باید بتوانند فناوری‌های جدید را در حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای به‌کار بگیرند تا تعاملشان با راهداری و راه‌آهن به شکل مؤثر اجرایی شود.

حق‌شناس عنوان کرد: به همین دلیل تلاش کردیم در این رویداد نمایندگان همه این بخش‌ها حضور داشته باشند، به توفیق الهی این امکان فراهم شد و امروز در خدمت شما هستیم. برنامه‌های رویداد نیز بر همین اساس طراحی شده تا گردهمایی فعالان بخش‌های مختلف، منشأ تحولات مدنظر باشد.

وی ادامه داد: در این رویداد از فناوری‌های نوین نیز نمونه‌هایی ارائه شده است؛ از جمله سامانه رصد ناوگان، ربات‌های هوشمند مانور قطار، رصد هوشمند با اپلیکیشن‌های همراه که پیش از این سابقه آن در صنعت هوایی نیز وجود داشته و سامانه‌های هوشمند سازمان راهداری در حوزه کنترل تصادفات، رصد ناوگان و ارتباطات بین سازمانی و مجموعه‌ای از دوربین‌ها و حسگرها نیز در این فرایند نقش دارند و با مشارکت دستگاه‌ها قابل توسعه است.

دبیر علمی رویداد خاطرنشان کرد: بخش پایانی این چرخه داخل کارخانه فولاد است که دکتر شفیع‌زاده توضیحات تکمیلی را ارائه خواهند کرد، به‌طور خلاصه هوشمندسازی کارخانه فولاد شامل طراحی راه‌آهن داخلی، مانیتورینگ‌ها و انواع فناوری‌هایی است که در دنیا تجربه شده و موجب بهینه‌سازی می‌شود.

حق شناس ادامه داد: اگر بخواهیم جمع‌بندی کنیم، در زیست‌بوم فناوری حمل‌ونقل چند بخش اصلی نقش‌آفرین هستند، حاکمیت و متولیان حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای شامل شرکت راه‌آهن و سازمان راهداری و وزارت راه و شهرسازی، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی است.

وی تاکید کرد: در این رویداد مفتخریم که میزبان اساتید دانشگاه، شرکت‌های فناور و مجموعه‌های حمل‌ونقل هستیم، هدف آن است که اراده هوشمندسازی در شرکت‌های حمل‌ونقل نیز تقویت شود تا این چرخه تکمیل شود.

دبیر علمی رویداد اضافه کرد: همان‌طور که در ارائه عرض شد، این رویداد بر چند مرحله متمرکز است، نخستین مرحله، شناسایی نیازهای فناورانه است که با همکاری گروه فولاد مبارکه ۱۴ نیاز فناورانه را شناسایی و در سایت منتشر کرده‌ایم و کنون انتظار داریم سایر بخش‌ها نیز نیازهای فناورانه خود را اعلام کنند؛ شفاف‌سازی نیازها نخستین گام مشارکت نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان است. با شفاف شدن نیازها، امکان تحلیل، بررسی فناوری‌های داخلی، میزان امکان تولید بومی و مسیر توسعه محصول فراهم می‌شود.

حق‌شناس عنوان کرد: این تجربه را در سال گذشته با موفقیت در شهرداری اصفهان و سایر کلان‌شهرها داشته‌ایم، پس از مشخص شدن نیازها، فراخوان منتشر می‌شود و شرکت‌های توانمند، پارک‌های تحقیقاتی و دانشگاه‌ها پیشنهادهای خود را ارائه می‌دهند؛ سپس ارزیابی انجام می‌شود و طرح‌هایی که ظرفیت اجرا دارند به مرحله پایلوت می‌رسند، در پایلوت هم شرکت فناور و هم کارفرما ارزیابی دقیقی از امکان اجرا پیدا می‌کنند و پرورش ایده تا رسیدن به محصول قابل بهره‌برداری انجام می‌شود.

وی ادامه داد: برای اینکه این موضوع در حد شعار نباشد، تجربه شهرداری را ارائه می‌کنم، از مهر ۱۴۰۰ این روند آغاز شد و پس از طی مراحل نیازسنجی، فراخوان، شناسایی و پایلوت، اکنون سامانه‌ها در سطح شهر اجرا شده و مردم از مزایای آن بهره‌مند هستند، هر کدام از این پروژه‌ها پشتوانه تلاش‌های فراوان بوده که دوستان شهرداری با آن آشنا هستند.