به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از تهران، دومین دوره جام «رسانه امید» به همت سازمان بسیج مستضعفین و با حضور خبرنگاران و فعال رسانهای از سراسر کشور، ۲۷ آبان در اردوگاه الزهرا (س) تهران برگزار شد.
این رویداد با هدف تقویت کار گروهی، تولید محتوای اثربخش و شبکهسازی رسانهای در سطح بینالمللی برگزار شد که طی آن، فعالان رسانه ای و فضای مجازی در قالب تیم های مختلف به رقابت با یکدیگر پرداختند.
حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی اکبر اجاق نژاد، تولیت مسجد مقدس جمکران در این برنامه با تسلیت ایام فاطمیه، گفت: امیدآفرینی بخشی از سیره حضرت زهرا (س) است و لذا رسانه ها باید همواره مردم را به انقلاب اسلامی و آینده امیدوار کنند.
تولیت مسجد مقدس جمکران در ادامه با بیان اینکه قرآن به سه شکل ابلاغ شد، افزود: قالب اول به صورت صامت بود که همین کتاب ارزشمندی است که در دست داریم و اگر با این کتاب حرف نزنیم، این کتاب هم با ما حرف نمیزند. امیرالمومنین علی (ع) در این خصوص فرمودند: «بخواهید تا این کتاب با شما صحبت کند، اگر نخواهید او با شما صحبت نمیکند.»
وی خاطرنشان کرد: شکل دوم ابلاغ، قرآن ناطق است؛ یعنی پیامبر حجت الهی است و سپس وصی رسول خدا و معصومین(ع) ناطق قرآن هستند. اگر برای امت اسلامی ابهامی پیش بیاید، از حجت الهی پرسیده و رفع ابهام میشود. ناطق به معنی مفسر و در کنار قرآن است.
حجت الاسلام والمسلمین اجاق نژاد ادامه داد: صورت سوم ابلاغ، قرآن مجسم است. یعنی کتاب الهی به صورت زنده معرفی شد. خداوند پیامبر (ص) را نشان میدهد و می فرماید، این همان قرآن مجسم و زنده است و حرکات و رفتار پیامبر(ص) برگرفته از آیات قرآن کریم است.
انقلاب اسلامی ظهور صغری است
تولیت مسجد مقدس جمکران گفت: ظهور امام زمان (عج) به دو صورت صغری و کبری است. انقلاب اسلامی ظهور صغری است و در انتظار ظهور کبری یعنی حضرت ولی عصر(عج) ظهور میکنند. با اعمال و تلاش خودمان میتوانیم ظهور امام را نزدیکتر کنیم و امروز رسانهها در اینجا نقش آفرینی کنند.
نقش مهم رسانهها در جذب قشر خاکستری
وی در ادامه، نقش رسانهها در جذب قشر خاکستری جامعه را بسیار مهم دانست و افزود: نتیجه جنگ موافقان و مخالفان را رسانه ها تعیین میکنند. هر کسی بتواند در قشر خاکستری تاثیر گذاشته و این قشر را جذب کند، پیروز خواهد شد.
تولیت مسجد مقدس جمکران در ادامه با بیان اینکه اساس کار رسانه بر دو اصل اطلاع رسانی و روایتگری استوار است، ادامه داد: دشمن بیشتر از طریق روایتهای مسموم به افکار عمومی جامعه راه پیدا میکند. روایت باید آگاهانه باشد و مردم را قانع و مخاطب را جذب کند.
وی بیان کرد: احساسات و منطق در کار رسانه ای باید با هم توام باشد و ترکیب این دو میتواند بر مخاطب تاثیر گذاشته و افکار عمومی را بر وفق خواستههای خود هدایت کند.
حجت الاسلام والمسلمین اجاق نژاد خاطرنشان کرد: اگر گزارش و خبری منتشر شد و گروهی آن را خواندند و انگیزه حرکت و اقدام ایجاد شد، بدانید که روایتگر موفق و خبرنگار واقعی هستید.
لزوم امیدآفرینی از طریق تقویت ارتباط رسانه های داخلی با مردم
وی بیان کرد: یکی از مهمترین اهدافی که باید در دستور کار رسانه قرار گیرد، امیدآفرینی است و پایه امیدآفرینی، ارتباط پیوسته رسانه های داخلی با مردم است. این درحالی است که دشمن تلاش دارد رسانه های خود را به ما تحمیل کند.
وی در ادامه با بیان اینکه دشمن در حال ایران ستیزی است و مسئله اصلی آن ها پیشرفت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی است و رسانه ها باید تلاش کنند ایران را قوی نشان دهند، گفت: خبرنگاران باید با هنر رسانه ای، نقاط قوت و پیشرفت های ایران را به اطلاع افکار عمومی جهان برسانند.
حجت الاسلام والمسلمین اجاق نژاد در ادامه به نقش مهم رسانه در جنگ با رژیم صهیونسیتی اشاره و بیان کرد: ما عقیده داریم رسانه در غزه پیروز شد، چون هیچ گاه امید را کم رنگ نشان نداد و لذا این تجربه باید در کشورمان نیز مورد توجه قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه امیدآفرینی در میان مردم نسبت به انقلاب اسلامی و آینده از یک سو و ناامید کردن دشمن از سوی دیگر، اولین قدم در جهاد رسانه ای و فرهنگی است، گفت: کار رسانه ها باید با جهاد تبیین و امیدآفرینی همراه باشد.