دیگر زمان بازاریابی های سنتی و فیزیکی ، جذب مشتری بصورت ویزیتور گذشته است، این روزها با پیشرفت تکنولوژی و توسعه دنیای اینترنت میتوان برای افزایش فروش و برندینگ صنعتی خود از طراحی سایت صنعتی استفاده کرد. در این مقاله به شهرهای صنعتی ایران که مستعد دیجیتال مارکتینگ در حوزه های مختلف صنعت هستند میپردازیم.
تهران ، پایتخت صنایع ایران
تهران علاوه بر اینکه پایتخت سیاسی ایران است ، قطب صنعتی کشور با بیشترین نیروی کار صنعتی در ایران نیز میباشد. اکثر تصمیمات اقتصادی و صنعتی کشور در شهر تهران اخذ میشود. تمامی ابر شرکت های صنعتی بزرگ و هلدینک های بین المللی در حوزه های مختلف صنعت در تهران قرار دارند و تقریبا میتوان گفت تمامی واخد های صنعتی معتبر و موفق دارای دفتر نمایندگی در شهر تهران میباشند.
مثالی بسیار شاخص در این زمینه، گروه مپنا است؛ این هلدینگ مهندسی-صنعتی که در تهران مستقر است، در حوزه پیمانکاری نیروگاه، تولید توربینهای گازی و بخار، ژنراتورها، تجهیزات راهآهن (قطار) و سیستمهای اتوماسیون فعالیت دارد.همچنین گروه صنعتی آرتا که دفتر مرکزی آن در تهران است، در زمینههای متنوعی مثل منسوجات، پوششهای چوبی، بستهبندی و حتی صنعت خودرو فعال است. کارگاه های پوشاک و البسه میتوانند با طراحی سایت پوشاک خود را به جایگاه پر ارزشی برسانند.
تنوع صنایع مختلف در تهران
در تهران از صنعت خودرو سازی گرفته تا داروسازی بصورت حرفه ای فعالیت دارند ، صنایع پوشاک ، پتروشیمی ، صنایع غذایی و .... بصوت گسترده در شهر تهران فعالیت دارند بنابراین میتوان دیجیتال مارکتینگ را در حوزه صنعت در تهران پیاده سازی کرد.
با توجه به این پتانسیل عظیم صنعتی، دیجیتال مارکتینگ در حوزه صنعت تهران یک راهبرد بسیار هوشمندانه و مؤثر است:
- شرکتهای خودروسازی، داروسازی، پتروشیمی، غذایی و پوشاک در تهران میتوانند با سئو صنعتی رشد قابل توجهی در بازار داخلی و بینالمللی داشته باشند.
- تولید محتوای حرفهای (مقالات، بلاگ، ویدیو) در مورد دستاوردهای صنعتی، تکنولوژی تولید، کیفیت محصول و ویژگیهای فنی، میتواند اعتبار و برندینگ شرکتها را تقویت کند.
- استفاده از پلتفرمهای دیجیتال (سایت، شبکههای اجتماعی، لینکدین) برای نمایش محصولات صنعتی، معرفی خطوط تولید و جلب مشتریان B2B، میتواند به شرکتها کمک کند بازارهای جدیدی را هدف بگیرند.
- کمپینهای تبلیغاتی هدفمند در گوگل و شبکههای اجتماعی برای مدیران خرید و مشتریان صنایع (مثلاً مدیران تولید، تأمینکنندگان، سرمایهگذاران) بسیار مؤثر است.
- بهینهسازی سایت شرکت برای کلمات کلیدی صنعتی (مثل «خودرو تهران»، «داروسازی تهران»، «پتروشیمی تهران») میتواند باعث شود این شرکتها در نتایج جستجوی گوگل برای مخاطبهای صنعتی مهم دیده شوند.
اصفهان ، نصف صنعت جهان
شهر اصفهان از قدیم نماد صنایع مختلف دستی ، نساجی و تولیدات غذایی زیاد میباشد. اصفهان را میتوان یکی از قطب های صنعتی ایران دانست ، صنایع فولاد در شهر اصفهان پس از انقلاب اسلامی توسعه چشم گیری داشته و باعث شده است شهر اصفهان پیشتاز در صنایع فولادی در ایران باشد وجود کارخانجات زیاد صنعتی از جمه فولاد مبارکه سپاهان گواه این موضوع میباشد.
علاوه بر مبارکه، شرکت ذوبآهن اصفهان که پیشینه آن به قبل از انقلاب بازمیگردد، یکی از تولیدکنندگان بزرگ فولاد ساختمانی، ریل و مقاطع فولادی است.شرکت استیل پروفیل اصفهان نیز در تولید محصولات فلزی بسیار متنوع (بیش از ۱۳۰ نوع پروفیل فلزی) فعالیت دارد و با داشتن کارخانه در مناطق صنعتی استان اصفهان، نشاندهنده عمق فنی و مهندسی در زنجیره فولاد اصفهان است.
صادرات و گردشگری یاری رسان صنعت در اصفهان
به دلیل اینکه اصفهان یکی از شهر های تاریخی و گردشگری ایران محسوب میشود ، رشد صنایع مختلف دستی ، غذایی ، پوشاک سرعت بیشتری نسبت به شهر های دیگر دارد . همینطور به دلیل وجود اقلام صادراتی مانند فولاد و ... بازاریابی دیجیتال نقش بسزایی میتواند در افزایش فروش ابزارآلات صنعتی در اصفهان داشته باشد.از سوی دیگر، اصفهان در حوزه صنعت مدرن نیز قدرت زیادی دارد، بهویژه در صنایع فولاد. شرکتهایی چون فولاد مبارکه در این منطقه فعالاند و ظرفیت صنعتی اصفهان در فلزات و تولیدات سنگین از اهمیت بالایی برخوردار است. این یعنی اصفهان فقط «شهر هنر» نیست، بلکه یک شهر صنعتی واقعی است.
تبریز ، غول ماشین آلات سنگین
شهر تبریز، بهعنوان یکی از کلانشهرهای صنعتی مهم در ایران، نقشی فوقالعاده گسترده و تأثیرگذار در صنایع مختلف کشور ایفا میکند. این شهر نه تنها قطب تولید صنعتی در شمالغرب است، بلکه یکی از مراکز استراتژیک تولید ماشینآلات سنگین در ایران به شمار میآید. وجود کارخانجات بزرگ در تبریز، بهخصوص در زمینه ماشینسازی و تراکتورسازی، نشاندهنده ظرفیت بالای این منطقه برای توسعه صنعتی است.
یکی از نمادهای برجسته صنعت تبریز، شرکت ایران تراکتور است که در سال ۱۹۶۸ در تبریز تأسیس شد.این شرکت بیش از پنجاه سال سابقه دارد و به تولید انواع تراکتورهای کشاورزی (از تراکتورهای سبک تا سنگین، با قدرتهای مختلف) اختصاص داده شده است
تبریز ، دروازه صادرات به اروپا
شهر تبریز به دلیل اینکه در همسایگی کشور های ترکیه ، نخجوان و عراق قرار دارد ، میتواند مهم ترین شهر ایرانی در صادرات تمامی محصولات صنعتی ایران به غرب خاور میانه و اروپا باشد. بنابراین در تبریز میتوان با سئو سایت صنعتی به جایگاه اول گوگل در صادرات محصولات صادراتی رسید.
از طرف دیگر، صنایع سنگین تبریز مثل ماشینسازی، تراکتورسازی، تولید قطعات دیزلی و ماشینآلات ظرفیت بزرگی برای صادرات دارند. برای مثال، شرکت ایران تراکتور که مرکزش در تبریز است، محصولات خود را به بازارهای خارجی از جمله برخی کشورهای اروپایی صادر میکند.

مشهد ، دروازه شرق جهان
خراسان بزرگ ( به ویژه خراسان رضوی با مرکزیت مشهد ) از قدیم یکی از قطبهای اصلی صنعتی، کشاورزی و معدنی ایران بوده است. مشهد ، نه فقط مکانی جغرافیایی، بلکه یک شهر قدرتمند اقتصادی است که نقش محوری در تولید، تجارت و صادرات ایفا میکند..
در صنایع کشاورزی، خراسان همیشه پیشتاز بوده است. باورش سخت است، اما این منطقه در کاشت محصولاتی مثل زعفران و عناب به یکی از سرآمدان کشور مبدّل شده است. برای مثال، استان خراسان رضوی سالانه درصد بالایی از زعفران کشور را تولید میکند؛ طبق گزارشها، حدود ۸۰٪ تولید زعفران ایران در همین استان متمرکز است.
مشهد ؛ حریم ستاره هشتم
شهر مشهد، به برکت وجود حرم مطهر امام رضا علیهالسلام، نه تنها یک مرکز معنوی و زیارتی است، بلکه یکی از موتورهای اصلی رشد اقتصادی در ایران محسوب میشود. این بارگاه شریف، هر سال میلیونها زائر را از داخل و خارج کشور به مشهد میآورد. بهعنوان مثال، طی یک دوره نهروزه بیش از ۴٫۴ میلیون زائر از سراسر کشور به مشهد سفر کردهاند.
با تبلیغات هدفمند در فضای آنلاین (گوگل، اینستاگرام، تیکتاک و …) میتوان محصولات محلی مشهد مانند سوغات (زعفران، نبات، ادویه)، صنایع دستی و محصولات غذایی را در سرتاسر ایران (و حتی فراتر) به مخاطب مرتبط معرفی کرد.
صنعت وب دیزاین پیشرو در دیجیتال مارکتینگ صنعتی در ایران در تمامی حوزه های صنعتی میباشد.