شناسهٔ خبر: 75892222 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

همایش بین‌المللی «جایگاه شیراز در علوم عقلی» گشایش یافت

شیراز - ایرنا - همایش بین‌المللی «جایگاه شیراز در اعتلای علوم عقلی ایران» صبح امروز (چهارشنبه) در دانشگاه شیراز آغاز به کار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، این رویداد علمی میزبان شخصیت‌های برجسته‌ای از جمله سید ضیاء هاشمی، معاون فرهنگی معاون اول رئیس‌جمهور، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس و حسینعلی امیری نماینده عالی دولت در استان فارس بود.

در این همایش، ۱۵ مقاله تخصصی از سوی پژوهشگران حوزه فلسفه و معارف اسلامی ارائه خواهد شد.

چهار مقاله شاخص نیز شامل «ویژگی‌های عقلانی در مکتب علامه ملا عبدالله یزدی»، «منطق ملا عبدالله»، «آب عرفه الورغرمی التونسی و سهم او در منطق» و «شیراز بستر تعامل ادیان و گفت‌وگوی افکار» در این همایش ارائه می شود.

این مقالات توسط پژوهشگرانی از کشورهای عراق، انگلیس، تونس و سوئیس ارائه خواهد شد.

برنامه‌های همایش فردا (پنجشنبه) در حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) ادامه خواهد یافت.

همچنین، سه نشست تخصصی در دانشگاه شیراز برگزار می‌شود و در پایان هر نشست، فرصتی برای پرسش و پاسخ با حضار و دانشجویان در نظر گرفته شده است.

تایید رهبر معظم انقلاب بر جایگاه علمی شیراز

رئیس دانشگاه شیراز در این مراسم گفت: شیراز در طول سالیان متمادی به‌عنوان دارالعلم این مرز و بوم شناخته شده و کانون پرورش افکار عمیق و علمای اثرگذار بوده است.

علیرضا افشاری‌فر افزود: رهبر معظم انقلاب نیز به‌شکلی ظریف و حکیمانه، دانشگاه شیراز را دارالعلمی در دارالعلم خواندند.

عوامل مؤثر در شکوفایی علوم انسانی در شیراز

او اظهار کرد: کارشناسان و پژوهشگران معتقدند که مدارای فرهنگی، دگرپذیری و آغوش باز مردم شیراز سبب ظهور و بروز اندیشه‌های عمیق، متعدد و اثرگذار در حوزه علوم انسانی در این شهر شده است.

مسئولیت دانشگاه در پاسداری از میراث علمی

رئیس دانشگاه شیراز بیان کرد: دانشگاه شیراز خود را موظف به پاسداری از این سرمایه غنی می‌داند.

نقش همایش‌ها در تقویت هویت و انگیزه دانشجویان

او با اشاره به اهمیت برپایی این همایش در تقویت هویت ملی و دانشگاهی، گفت: با برپایی چنین همایش‌هایی، دانشجو می‌داند در شهری درس می‌خواند که خاستگاه متفکران و اندیشه‌های عمیق بوده و خود را جزئی از یک تمدن علمی و فرهنگی می‌داند؛ در این صورت، انگیزه علمی بیشتری پیدا می‌کند.