به گزارش خبرگزاری ایمنا، سیدعباس صالحی امروز _سه شنبه بیست و هفتم آبان_ همزمان با سی و سومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در دیدار با جمعی از نمایندگان صنوف نشر اظهار کرد: در پیمایش «ارزشها و نگرشها» در سال ۱۳۸۲، در پاسخ به این سوال که «آیا کتاب غیردرسی مطالعه میکنید؟» ۶۳/۵ درصد از پرسش شوندگان پاسخ داده بودند بله. در موج دوم پیمایش در سال ۱۳۹۴، این رقم به ۴۱/۴ درصد کاهش یافت و در پیمایش «مصرف فرهنگی ایرانیان» در سال ۱۳۹۸، این رقم به ۳۲/۸ درصد رسید؛ یعنی در عرض سالهای ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۸ تقریباً آنهایی که گفتند کتاب میخوانند به نصف رسیدند.
وی افزود: اما بایستی به این نکته هم توجه داشت که بر اساس پیمایش اخیر پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ پرسششوندگان به طور متوسط ۷۰ دقیقه در روز در شبکههای اجتماعی و رسانههای مختلف، «متن علمی» اعم از مقاله، تحلیل و … میخوانند یا مستند علمی و امثال آن را مشاهده میکنند.
وزیر فرهنگ تصریح کرد: این موارد نشان میدهد که به سمت ذائقههای جدید میرویم و بهطبع بنا به ذائقههای جدید باید تدابیر لازم را اتخاذ کنیم.
صالحی گفت: اگر فکر کنیم مخاطب ما مشابه ۵۰ سال، ۳۰ سال و یا حتی ۱۰ سال قبل است اشتباه کردهایم و در نتیجه آن حوزه فرهنگ و اقتصادِ نشر، هر دو ضربه میخورد.
وی افزود: در سالهای اخیر تغییرات مختلف اجتماعی و فناورانه پدید آمده که باید متناسب آن برنامهریزی کرد؛ جامعه بیکتاب، جامعه بیآیین است و جامعه بیآیین جامعه بیهویت قلمداد میشود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: قالبهای کتاب میتواند عوض شوند و باید آمادگی آن را داشته باشیم؛ زمانی از «مطلبهای فستفودی» نگران بودیم اما الان از آن هم عبور کردیم و به قالبهای دیگری نزدیک شدیم.
صالحی با اشاره به سخنان حاضران گفت: برخی از نکات مطرح شده در حوزه چالشها جزو مسائل مادر است که در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنم.
وی افزود: اولین مورد «تحریک تقاضا» است؛ اینکه چگونه میشود در حوزه کتاب به «تحریک تقاضا» بپردازیم جزو مسائل اساسی است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: به عنوان نمونه یکی از راههای تأثیرگذاری بر چالش «تحریک تقاضا» این است که بررسی کنیم چطور میتوان در آموزش ضمنخدمت کارکنان توجه به کتاب را جدیتر مدنظر قرار داد.
صالحی گفت: در این راستا کتابهایی که در کارآمدی مهارتی و دانشی کارکنان مؤثر است میتواند مورد شناسایی و توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه توجه به مدارس و مهدکودکها نیز گروه هدف دیگری است که باید در این مسیر به آن توجه کرد، افزود: مدارس در سالهای آینده دچار تحول ساختاری خواهند شد و باید جایگاه کتاب (اعم از صوتی، غیرصوتی و …) را در بستر جدید تعریف کنیم، همچنین ایده کارت فرهنگ میتواند بخشی از چالشهای اقتصادی که دانشجویان در زمینه تهیه کتاب با آن مواجه هستند را برطرف کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: مساله دیگر که جزو چالشهای بنیادین محسوب میشود "قاچاق کتاب" است؛ بازار کاذب به بازار سالم آسیب میزند و باید با اتخاذ تدابیری مانع از انجام این کار شویم؛ وظیفه داریم در ابتدا مسئله قاچاق کتاب را کنترل کنیم و سپس آن را بهشدت کاهش دهیم، این اقدامات حتماً تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد کتاب میگذارد که در این زمینه تجربههای پیشین در دولت یازدهم و دوازدهم را میتوان دنبال و تکمیل کرد.
صالحی ادامه داد: همچنین بخش دیگری از بازار کتاب کاذب، سرقت غیرمجاز از متون منتشره است که در این زمینه فعال شدن سریعتر سامانه مشابهت یار به کمک میآید.
وی با اشاره به نقش تشکلهای صنفی در صنعت نشر، تصریح کرد: حکمرانی سالم و روان در دولت کوچک رخ میدهد و کارها باید در اختیار نهادهای مردمی باشد؛ البته ممکن است در حوزههای صنفی هم خطاهای احتمالی صورت گیرد اما باید تلاش کرد کار در دست گروههای مردمی باشد، هرقدر «میانجیهای قویتری» داشته باشیم به نفع حکمرانی است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضعف "مطالعات پایه و پژوهشهای مبنایی حوزه نشر" را دیگر چالش اصلی دانست و گفت: باید به پژوهشهای جهانی دسترسی داشته باشیم و علاوه بر آن پژوهشهای داخلی جدیتری در حوزه نشر داشته باشیم چون یکی از تسهیلات پایه برای حوزه نشر، مطالعات پایه و سپس عرضه آنهاست.
در این دیدار علاوه بر وزیر فرهنگ، محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ نیز حضور داشت و نمایندگان صنوف نشر به بیان چالشها به راهکارهای برون رفت از آن پرداختند.
منبع: ایرنا