شناسهٔ خبر: 75879195 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

از ایده تا مقاله؛ نقشه‌راه آغاز پژوهش برای دانشجویان علوم پزشکی در کارگاه مِدومپ تشریح شد

کارگاه تخصصی «چگونه پژوهش را شروع کنیم؟» از مجموعه برنامه‌های مِدومپ، به همت واحد علمی‌ـ‌آموزشی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جهرم (دفتر تحکیم وحدت) و با تدریس دکتر ساریخانی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا_جهرم، این نشست آموزشی با هدف آشنایی دانشجویان با اصول تولید ایده، مقاله‌نویسی و روش‌های ورود نظام‌مند به فعالیت‌های پژوهشی برگزار شد.

از ایده تا مقاله؛ نقشه‌راه آغاز پژوهش برای دانشجویان علوم پزشکی در کارگاه مِدومپ تشریح شد

از ایده تا مقاله؛ نقشه‌راه آغاز پژوهش برای دانشجویان علوم پزشکی در کارگاه مِدومپ تشریح شد

در این کارگاه، دکتر ساریخانی محورهای اصلی پژوهش شامل چگونگی یافتن سوال پژوهشی، ضرورت مقاله‌نویسی، اهمیت نوآوری و روش‌های علمی برای تولید ایده‌های جدید را به‌صورت کاربردی تشریح کرد.

۱. روش‌های مبتنی بر مشاهده و تجربه بالینی

وی تأکید کرد که یکی از بهترین مسیرهای شروع تحقیق، توجه به مسائل بیمارمحور، شکاف‌های دانشی در تشخیص و درمان، عوارض غیرعادی داروها و اختلاف نظرهای بالینی است.
به گفته او، «هر شکاف دانشی یا هر پرسش بی‌پاسخ در بالین، یک پروژه پژوهشی بالقوه است.»

۲. شناسایی گپ‌های علمی از دل مقالات

در ادامه، اهمیت خواندن انتقادی مقالات، بررسی Discussion و Future Research و استفاده از سیستماتیک‌ریویوها و متاآنالیزها به‌عنوان دقیق‌ترین منابع برای یافتن موضوعات بکر توضیح داده شد.

۳. نقش تعاملات علمی و بحث گروهی

دکتر ساریخانی، ژورنال‌کلاب‌ها، جلسات طوفان فکری، گفت‌وگو با اساتید و حضور در کنگره‌ها را از مهم‌ترین راه‌های به‌روز ماندن و تولید ایده‌های قابل اجرا عنوان کرد.

۴. روش‌های سیستماتیک و کتابخانه‌ای

وی به دانشجویان توصیه کرد برای شروع، از جستجوی هدفمند در پایگاه‌های معتبر PubMed، Scopus و Web of Science آغاز کنند و با تحلیل مطالعات پنج سال اخیر، نقاط ضعف موجود و ایده‌های پژوهشی قابل‌اجرا را استخراج کنند.
بررسی پایان‌نامه‌ها، پروپوزال‌های مصوب و اولویت‌های پژوهشی ملی و جهانی از دیگر موارد مطرح‌شده بود.

۵. پژوهش‌های خلاقانه و بین‌رشته‌ای

در بخش دیگری از کارگاه، نقش هوش مصنوعی در تحلیل داده‌ها و تصاویر پزشکی، کاربرد نانوتکنولوژی در درمان‌ها، و پیوند علوم مهندسی با پزشکی به‌عنوان ظرفیت‌های نوآورانه در پژوهش مطرح شد.

۶. نقشه‌راه گام‌به‌گام برای تازه‌کارها

در پایان، یک راهنمای عملی برای دانشجویان تازه‌کار ارائه شد؛ از انتخاب موضوع، محدودسازی حوزه (Narrow Down)، مطالعه مرورهای معتبر، استخراج سوال پژوهشی (PICO)، و مشورت با منتور تا رسیدن به طراحی اولیه پروپوزال.

دکتر ساریخانی با تأکید بر اینکه «شروع پژوهش با یک سؤال کوچک اما دقیق آغاز می‌شود»، از دانشجویان خواست به قابلیت اجرا، نوآوری و اثرگذاری هر پروژه توجه ویژه داشته باشند.

از ایده تا مقاله؛ نقشه‌راه آغاز پژوهش برای دانشجویان علوم پزشکی در کارگاه مِدومپ تشریح شد

از ایده تا مقاله؛ نقشه‌راه آغاز پژوهش برای دانشجویان علوم پزشکی در کارگاه مِدومپ تشریح شد

از ایده تا مقاله؛ نقشه‌راه آغاز پژوهش برای دانشجویان علوم پزشکی در کارگاه مِدومپ تشریح شد

از ایده تا مقاله؛ نقشه‌راه آغاز پژوهش برای دانشجویان علوم پزشکی در کارگاه مِدومپ تشریح شد

از ایده تا مقاله؛ نقشه‌راه آغاز پژوهش برای دانشجویان علوم پزشکی در کارگاه مِدومپ تشریح شد