به گزارش ایرنا، شهرام محمدی روز دوشنبه در حاشیه نشست با امامجمعه رامسر در پاسخ به خبرنگار ایرنا پیرامون خرید دستگاه کمکناوبری برای ارتقای ایمنی پروازهای فرودگاه رامسر و کاهش لغو پروازها گفت: با توجه به مطالبات سالهای گذشته برای بهروزرسانی تجهیزات فرودگاه و ایمنی پروازها، موضوع خرید دستگاه کمکناوبری DVOR برای این فرودگاه در اولویت قرار گرفته است. درواقع اهتمام ویژه مدیرعامل و رئیس هیئتمدیره شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، دستور خرید این دستگاه حساس و تخصصی بهصورت ویژه برای رامسر صادر شده است.
وی تأکید کرد: فرآیند خرید دستگاههای کمکناوبری به دلیل دقت فنی بالا نیازمند مطالعات و طی روندهای خاص است، اما بلافاصله پس از انجام خرید، این دستگاه با سرعت منتقل و در فرودگاه رامسر نصب خواهد شد.
این مقام مسوول توضیح داد: بدیهی است نصب یک دستگاه کمکناوبری بهتنهایی تمام مشکلات را صددرصد رفع نمیکند، اما نقش مهمی در کاهش میزان لغو پروازها خواهد داشت. لغو شدن پرواز در شرایط جوی خاص همیشه یک تصمیم ایمنی است و نشان میدهد خلبان برای حفظ جان مسافران تصمیم درست گرفته است؛ اما وظیفه ما ایجاد زیرساختهایی است که میزان کنسلی را کاهش دهد و ایمنی را ارتقا بخشد.
محمدی پیرامون رفع موانع پروازی انتها و ابتدای باند شامل چند واحد مسکونی و و تعدادی ویلا در یک مجتمع اقامتی گفت: در حوزه موانع پروازی نیز که مقولهای کاملاً تخصصی است، همکاران ما در حال انجام مطالعات دقیق هستند و مکاتبات لازم انجام شده است. البته بخش زیادی از موانع با همکاری و واگذاری زمین از سوی مالکان محترم برطرف شده و بیش از ۹۰ درصد مسیر پیش رفته است.
وی تصریح کرد: با این حال، موانع باید بهطور کامل رفع شود؛ زیرا موضوعی سلیقهای نیست و طبق استانداردها و دستورالعملهای جهانی هوانوردی تعیین میشود. همه این اقدامات برای ارتقای ایمنی پرواز و ارائه خدمات صادقانه و مطمئن به مردم انجام میشود.

تلاشها برای افزایش پروازها
محمدی پیرامون رونق پروازها گفت: یکی از وظایف ذاتی ما پاسخگویی به نیازهای حملونقل هوایی منطقه است، با توجه به بسترهای فراهمشده، از شرکتهای هواپیمایی بهصورت رسمی دعوت شده تا برای برقراری پروازهای پایدار در مسیرهای مختلف اقدام کنند. تنوع شرکتهای هواپیمایی و ناوگان، علاوه بر ایجاد فضای رقابتی، موجب ارتقای کیفیت خدمات و کاهش قیمت تمامشده بلیت برای مسافران میشود.
این مقام مسئول افزود: در گذشته برخی شرکتها تنها در فصول خاص به رامسر پرواز داشتند، اما در برنامه جدید تلاش شده است شرکتهای مختلف مطالعات لازم را انجام دهند و پروازها بهصورت ماندگار و نه فصلی برقرار شود.
وی در توضیح بیشتر گفت:اکنون پرواز رامسر – مشهد مقدس که از افتخارات فرودگاه است برقرار بوده و برای اتصال رامسر به سایر استانها و همچنین کشورهای جنوبی—با توجه به اینکه این فرودگاه مرز هوایی نیز محسوب میشود، آمادگی کامل وجود دارد. هر شرکت هواپیمایی که با توجه به بسترهای موجود قصد فعالیت داشته باشد، فرودگاه با افتخار امکانات لازم را در اختیارشان قرار خواهد داد.
گلایه امامجمعه رامسر از محدود بودن پروازهای غرب مازندران
امامجمعه رامسر در این نشست با انتقاد از محدود بودن تعداد پروازهای دو فرودگاه نوشهر و رامسر در غرب استان، این وضعیت را غیرعادلانه دانست و گفت: درست نیست که تعداد پروازهای این دو فرودگاه تا این اندازه محدود و ناچیز باشد، درحالیکه قدمت بیشتری نیز دارند. این شرایط مورد پذیرش مردم نیست.
حجتالاسلام محمود علیخانی با اشاره به موانع پروازی در ابتدا و انتهای باند افزود: موانع پروازی قابل انتقالاند، اما زیرساخت اصلی قابل تغییر نیست. اکنون آمادگی و همکاری برای رفع این موانع از هر دو طرف وجود دارد و تنها باید بر سر قیمت توافق صورت گیرد. وی تأکید کرد که مردم سالهاست حرائم پروازی و محدودیتهای آن را تحمل میکنند و انتظار دارند فرودگاه فعال و پروازها پررونق باشد. اگرچه قیمت بلیتها برای بسیاری از مردم بالاست، اما وجود این زیرساخت امکان حضور پزشکان متخصص و مسئولان ملی را فراهم میکند.
او رفع موانع پروازی و توسعه باند فرودگاه همراه با جابهجایی دانشکده ملاصدرا و مدارس را اقدامی شگفتانگیز توصیف کرد و گفت: زمانی که اخبار مربوط به این جابهجایی منتشر شد، تردید داشتم که عملی شود؛ اما جمهوری اسلامی نشان داد هرجا اراده باشد، اقدامات بزرگ به نفع مردم قابل انجام است.
وی همچنین با اشاره به مطالبه ۱۵ساله مردم غرب استان برای نصب دستگاه کمکناوبری پیشرفته گفت: با توجه به تأمین اعتبار، انتظار میرود این زیرساخت هرچه سریعتر تهیه و نصب شود. رامسر و غرب استان نسبت به بسیاری از شهرهای استان و حتی استانهای همجوار از زیرساختهای حملونقل مناسبی همچون ریل و بزرگراه محروماند و لازم است فرودگاه بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، فرودگاه ساحلی رامسر سالهای گذشته موانع پروازی بزرگ و کوچکی را از سرِ راه برداشت. باند فرودگاه توسعه یافت، مرز هوایی آن تصویب و به زیرساختی برای پروازهای بینالمللی تبدیل شد. در قدم بعدی نیز یک ترمینال با ظرفیت بالاتر در دسترس مسافران قرار گرفت. با این وجود به نظر میرسد همزمان که مقررات ایمنی شرکتهای هواپیمایی برای نشست و برخاست در فرودگاههای کشور ارتقا پیدا کرد، در فرودگاه رامسر تغییراتی متناسب با این بهروزرسانی رخ نداد و همین عقبماندگی به پاشنهآشیلی برای رونق پروازها تبدیل شد.