شناسهٔ خبر: 75861867 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فعال نشر در گفت‌وگو با ایرنا:

هفته کتاب فرصتی برای بازنگری شیوه‌های تصمیم‌گیری مدیران فرهنگی است

تهران- ایرنا- مدیر نشر «خزه» هفته کتاب را فرصتی برای بازنگری شیوه‌های تصمیم‌گیری مدیران دانست و ادامه داد: متولیان می‌توانند در این هفته برنامه‌ریزی کنند که برای نجات ناشران کوچک و متوسط چه باید کرد.

صاحب‌خبر -

محسن فرجی در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب ایرنا اظهارکرد: هفته کتاب فرصتی مناسب است برای اینکه مسئولان نگاهی به وضعیت غم‌انگیر نشر به خصوص ناشران کوچک و متوسط داشته باشند، آن‌ها می‌توانند در این هفته برنامه‌ریزی کنند برای نابود نشدن ناشران کوچک و متوسط چه باید کرد.

شعارهایی که مدیران برای هفته کتاب می‌دهند و امیدبخشی‌هایی که می‌کنند، با واقعیت بی‌ارتباط است

مدیر نشر خزه رسیدگی به دسترس‌پذیری کاغذ برای ناشران را یکی از اولویت‌های مسئولان اعلام کرد و ادامه داد: موضوع کاغذ یک راهکار واضح و مشخص دارد، در ماه‌های اخیر این خبر منتشر شد که حجم بزرگی کاغذ از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد کشف شده است؛ ولی نه تنها قیمت کاغذ کاهش پیدا نکرد بلکه با افزایش قیمت وحشتناک مواجه شدیم. حتی کاغذ برای چاپ کتاب در بازار موجود نیست و هیچ عزم و اراده‌ای برای تغییرِ وضعیتِ به شدت نابسامان و نگران‌کنندۀ ناشران وجود ندارد.

او افزود: فکر می‌کنم شعارهایی که مدیران برای هفته کتاب می‌دهند و امیدبخشی‌هایی که می‌کنند، با واقعیت بی‌ارتباط است. در سخت‌ترین و ناهموارترین وضعیت صنعت نشر به سر می‌بریم که بخش عمده آن به دلیل نبود کاغذ است. من چند کتاب به چاپخانه فرستادم و امیدوارم کاغذ پیدا شود تا بتوانیم کتاب را منتشر کنیم، در نبود کاغذ روند کار کند شده است. البته کاغذ را با هزینه آزاد و نقدی باید از چاپخانه بخرم زیرا چاپخانه‌ها هم قدرت خرید و انبار کاغذ را ندارند. نبود کاغذ می‌تواند باعث تعطیلی بخشی از کار فرهنگی شود.

هفته کتاب فرصتی برای بازنگری شیوه‌های تصمیم‌گیری مدیران فرهنگی است محسن فرجی مدیر نشر خزه

نشر این روزها به مسائل فرهنگی نیاز ندارد

فرجی با تاکید بر خریدهایی که پیش از این وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ناشران انجام می‌داد، گفت: امسال ارشاد فقط یک‌بار و آن هم چند ماه پیش، از ناشران خرید انجام داده است و با اینکه تعداد در خریدها کم است، اما در کوتاه مدت تاثیرگذار است تا ناشران بتوانند به روند کاری ادامه دهند. فکر می‌کنم تقدیر یا حمایت از ناشران کوچک در هفته کتاب می‌تواند همین باشد که وزارت فرهنگ از آن‌ها کتاب بخرد، تا ناشر احساس کند حال که خرید کتاب توسط مردم کم شده است، حداقل بخش کوچکی از کتاب‌ها به دست افراد کتابخوان‌ می‌رسد این کار فرهنگی ارزشمندی است و ریسک تولید را برای ناشران کم می‌کند.

تقدیر یا حمایت از ناشران کوچک در هفته کتاب می‌تواند همین باشد که وزارت فرهنگ از آن‌ها کتاب بخرد

مدیر نشر «خزه» با اشاره بر اینکه هر مساله‌ای که به بنیادهای اقتصادی نشر مرتبط شود می‌تواند به ناشران کمک کند، ادامه داد: نشر این روزها به مسائل فرهنگی نیاز ندارد و مشکل عمده مساله اقتصادی و مالی است و هر برنامه و تدبیری که می‌تواند به آن کمک کند به مناسبت هفته کتاب یا هر مناسبت دیگر نسبت به مسائل فرهنگی در اولویت قرار دارد، زیرا شرایط ناشران غم‌انگیز است.

به گفته او ناشران بزرگ قدرت بزرگ مالی و همچنین محل نگهداری و سرمایه دارند، برای مثال در زمان درست دوتن کاغذ می‌خرند و انبار می‌کنند و وقتی می‌خواهد کتاب چاپ کند اصلا متوجه شرایط کاغذ نمی‌شوند، این در حالی است که ناشران کوچک که باید روزبه‌روز کار کنند درد را احساس می‌کنند.

هر برنامه‌ای که می‌تواند به اقتصاد نشر کمک کند به هر مناسبتی نسبت به مسائل فرهنگی در اولویت است

فرجی در مقایسه قدرت خرید کاغذ توسط ناشران بزرگ و کوچک، گفت: حتی ناشران بزرگ می‌توانند و قدرت دارند کاغذ را با قیمتِ روز بخرند و این رفتار تاثیر منفی بر چرخه نشر دارد زیرا باعث می‌شود قیمت پشت جلد کتاب افزایش پیدا کند. در چنین شرایطی ناشران بزرگ هم افت فروش و مخاطب خواهند داشت، اما آن‌ها بنیه قوی دارند و این افت، کار آن‌ها را مختل نمی‌کند، فقط کمی چرخه مالی آن‌ها ضعیف می‌شود.

مدیر نشر «خزه» با تاکید بر اینکه گرانی کاغذ به معنی گرانی کتاب و ریزش مخاطب است، ادامه داد: در نتیجه افزایش قیمت این کالای فرهنگی، کتاب‌خوانی کاهش می‌یابد که با شعار و اقدامات ظاهری نمی‌توان آن را حل کرد.