شناسهٔ خبر: 75850632 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

سعید جلیلی در نشست دانشجویی: تشخیص غلط در مسائل سیاسی، آسیب آن ملی است

در نشست دانشجویی دانشگاه آزاد، نماینده رهبر در شورای عالی امنیت ملی گفت تشخیص درست مختصات زمانه برای هر تجویز سیاسی، اجتماعی ضروری است و تأکید کرد اشتباه در این شناخت «می‌تواند میلیون‌ها نفر را متضرر کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری آنا، سعید جلیلی نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی، روز در نشست دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود در این نشست با حضور دانشجویان درباره ضرورت «تشخیص صحیح مختصات نقطه‌ای» که کشور در آن قرار دارد، سخنرانی مفصل و چندوجهی ایراد کرد. او در این سخنرانی بار‌ها بر تفاوت خطا در تشخیص در امور پزشکی و خطا در تشخیص مسائل سیاسی، اجتماعی تأکید کرد و هشدار داد که اگر تشخیص غلط باشد، تجویز هم بی‌اثر یا مضر خواهد بود؛ با این تفاوت که در عرصه اجتماعی میلیون‌ها نفر از آن آسیب می‌بینند. 

جلیلی در آغاز صحبت‌هایش با اشاره به ایام و مناسبت‌های دانشگاهی مانند ۱۳ آبان و ۱۶ آذر گفت: شناخت درست «مختصات این نقطه» به دانشگاه و دانشجو کمک می‌کند هم آنچه در صحنه عمومی می‌گذرد را روشن‌تر ببیند و هم تجویز‌ها و سیاست‌هایی که ارائه می‌شود دقیق‌تر باشد. او افزود که در صورتی که تصویر صحنه اشتباه ساخته شود، «روایت‌های غلط» می‌توانند استدلال‌های درست را مغلوب کنند و فضای تصمیم‌گیری را منحرف سازند.

یادآوری ترور‌ها و لزوم حمایت از پژوهشگران

بخش مهمی از سخنان جلیلی به ترور دانشمندان و مخاطرات امنیتی برای فعالان علم و فناوری اختصاص یافت. او به اسامی و یاد شهدای علمی اشاره کرد از جمله تهرانچی، فخری‌زاده، شهریاری و عباسیان و این نکته را برجسته ساخت که هدف‌گیری چهره‌های علمی و پژوهشی، صرفاً یک «اقدام خرابکارانه» نیست بلکه ضربه‌ای مستقیم به روند پیشرفت و سلامت ملی است. جلیلی پرسید چه معنی دارد که «نیمه‌شب با جنگنده و موشک خانه یک رئیس دانشگاه هدف قرار گیرد» و گفت چنین رخداد‌هایی باید در تحلیل‌های سیاست‌گذاران و دانشگاهیان به‌روشنی دیده شود.

وی در توضیح رابطه پیشرفت علمی و ملاحظات بین‌المللی به بحث غنی‌سازی هسته‌ای برای مصارف پزشکی اشاره کرد و مثال زد که برخی دسترسی‌ها و تولید دارو‌ها به سطح غنی‌سازی وابسته است: یک میلیون بیمار به دارویی نیاز دارند که برای ساختش ممکن است سطح غنی‌سازی لازم باشد و در این‌باره تأکید کرد که وقتی موانع حقوقی و تحریم‌ها وجود دارد، وظیفه نظام و دانشگاه است که از دانشمند و پروژه علمی حمایت کند نه اینکه او را رها کند یا محدود نماید.

روایت‌ها، جنگ روایت‌ها و خطر «عصر روایت‌ها»

جلیلی با استناد به مقاله‌ای گفت وارد «عصر روایت‌ها» شده‌ایم؛ دوره‌ای که روایت‌های سریع و پرطنین می‌توانند استدلال‌های مستدل را تحت‌الشعاع قرار دهند. روایت‌های نادرست می‌توانند چهره مسئله را عوض کنند و در نتیجه راه‌حل‌ها نیز به خطا روند. به همین دلیل، به دانشجویان توصیه کرد که دانشگاه‌ها باید توان تشخیص روایت صحیح و غلط را تقویت کنند و موشکافانه و «بی‌رحمانه» مسائل را بررسی نمایند.

هوش مصنوعی، مرز فناوری و حراست از فضای پیشرفت

در بخشی از سخنرانی، جلیلی به موضوعات نوپایی، چون هوش مصنوعی هم پرداخت و گفت پیشرفت در این حوزه باید با درک از «مناسبات جهانی» و با آگاهی از محدودیت‌ها و تهدید‌ها همراه باشد. او به تجربه‌های قبلی اشاره کرد که برخی پیشنهاد می‌کردند دسترسیِ عمومی به فناوری یا تجهیزات حساس محدود شود و این‌که اگر جامعه در زمان مناسب تصمیم‌گیری نکند، عقب می‌افتد. در همین راستا، او از ضرورت تعیین شاخص‌های قابل‌سنجش برای پیشرفت ملی و برنامه‌ریزی‌های کلان سخن گفت و برنامه هفتم توسعه را به‌عنوان بستری که می‌تواند تسهیل‌گر این اهداف باشد یاد کرد.

دانشگاه به مثابه «دولت سایه» و نقش فعال دانشجویان

یکی از تکرارشونده‌ترین فراخوان‌های جلیلی، دعوت دانشگاه‌ها برای ایفای نقش فعال و انتقادی در جامعه بود. او تصریح کرد:هر دانشگاه باید یک دولت در سایه باشد ، یعنی در حد توان و وسع خود پژوهش کند، نقایص را شناسایی و اصلاح کند، کار‌های ارزشمند را پشتیبانی نماید و نسبت به سرنوشت جامعه حساس باشد.

جلیلی از دانشجویان خواست در دهه حیاتی زندگی دانشگاهی‌شان (۱۸ تا ۲۸ سالگی) وقت و تلاش علمی صرف کنند تا بتوانند در آینده در توسعه کشور نقش‌آفرین باشند.

از بن‌بست تا راه‌حل؛ لزوم راستی‌آزمایی و تحلیل عینی بازار‌ها

جلیلی بار دیگر به مسئله تعریف درست صورت‌مسئله پرداخت و نمونه‌هایی از چالش‌های اقتصادی ـ تجاری را ذکر کرد: اینکه برخی روایت‌ها از بازار یا آمار‌ها می‌تواند باعث تعریف نادرست مسئله و نهایتاً بن‌بست شود. او خواستار راستی‌آزمایی مستند اسناد، آمار و ادعا‌ها شد و گفت باید از «روایت غلط» به‌جا به «تحلیلِ مبتنی بر سند» رسید تا فرصت‌ها شناسایی و از آنها استفاده شود.

در پایان، نماینده رهبر در شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد که دانشگاه، اساتید و دانشجویان باید بی‌وقفه تحولات را پیگیری کنند، کار‌های خوب را تأیید کنند، نقایص را اصلاح کنند و در مقابله با موانع داخلی و خارجی فعال باشند.

 وی گفت: برای این مسیری که در پیش داریم، حتی به یک پیشرفت معمولی نباید بسنده کنیم» و از دانشگاهیان خواست در تعیین اولویت‌ها و درک مختصات زمانه پیش‌قدم باشند.

انتهای پیام/