شناسهٔ خبر: 75847597 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

۳ بندر کشور تا پایان برنامه هفتم هوشمندسازی خواهند شد

دبیر برنامه ملی توسعه اقتصاد دریامحور از اجرای برنامه هوشمندسازی بنادر خبر داد و تأکید کرد که با حذف فرایند‌های زائد و مکانیزه کردن احراز هویت و ارزش‌گذاری کالا، ورود و خروج محموله‌ها مشابه عبور مسافر از فرودگاه روان خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری آنا؛ دبیر برنامه ملی توسعه اقتصاد دریامحور در نشست خبری نمایشگاه ملی توانمندی‌های دانش بنیان اقتصاد دریامحور که در ساختمان معاونت علمی برگزار شد، اعلام کرد که بندر بوشهر به عنوان پایلوت برنامه هوشمندسازی بنادر انتخاب شده است و طبق برنامه تا پایان برنامه هفتم، سه بندر هوشمند در کشور توسعه خواهند یافت و از طرفی موفقیت طرح نیازمند همکاری کامل گمرک و سایر سازمان‌های مرتبط است.

مهدی خراسانچی با تأکید بر اینکه فرایند‌های کنونی در بنادر شامل مراحل اداری متعدد و محدودیت‌های غیرضروری است، گفت: هدف اصلی خروج فرایند‌های زائد از چرخه و روان‌سازی ورود و خروج کالا است.

وی توضیح داد: در حال حاضر دستگاه‌های متعدد مقرراتی از جمله، ۱۵ سازمان مختلف متناسب با نوع کالا سبب ایجاد توقف‌های طولانی برای ترخیص می‌شود و برای مثال کالایی مانند اسباب‌بازی ممکن است صرفا به دلیل تمرکز برخی فعالیت‌های غیرمرتبط در اختیار بندر با تاخیر‌های غیرمنطقی مواجه شود.

خراسانچی با اشاره به تجربه فرودگاه‌ها گفت: همان‌طور که یک مسافر بدون توقف‌های غیرضروری در فرودگاه بیهقی وارد و خارج می‌شود، کالا نیز باید با همین روانی وارد بندر و بدون تشریفات اضافی خارج شود. بندر محل انجام امور کالایی نیست؛ وظیفه بندر تسهیل ورود، خروج و عملیات بندری است.

وی درباره مرحله نخست هوشمندسازی افزود: فاز نخست هوشمندسازی بر اجرای عملیات بندری و حذف فرایند‌های دستی متمرکز است. در این فاز احراز هویت راننده، شاگرد راننده و خودرو به‌جای روش‌های سنتی، با فناوری‌هایی مانند تشخیص چهره و سامانه‌های هوشمند انجام می‌شود.

خراسانچی ادامه داد: در این حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند زیادی داریم که می‌توانند نیاز‌های تصویری، اسکن و پردازش داده‌ها را تامین کنند.

دبیر برنامه ملی توسعه اقتصاد دریامحور، در خصوص تشخیص اصالت کالا گفت: سامانه هوشمند باید بتواند با ترکیب داده‌ها از جمله اطلاعات اظهار صاحب کالا، داده‌های فنی، سوابق حمل و اطلاعات طبقه‌بندی کالا اصالت و ارزش واقعی کالا را تشخیص دهد. وقتی یک کالا مثل اسباب‌بازی یا کفش وارد می‌شود، سیستم باید بتواند بر اساس ترکیب داده‌ها تشخیص دهد که کالا همان است که در اظهارنامه آمده است و از بروز خطا‌های انسانی جلوگیری کند.

خراسانچی با اعلام اینکه بندر بوشهر به عنوان بندر پایلوت انتخاب شده است، گفت: بندر بوشهر به دلیل ظرفیت‌های عملیاتی، موقعیت جغرافیایی و زیرساخت‌های قابل توسعه، به عنوان بندر پایلوت اجرای هوشمند سازی انتخاب شده است و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تا پایان برنامه هفتم توسعه سه بندر هوشمند در کشور توسعه خواهد یافت و بوشهر نخستین گام این مسیر است.

وی در پایان تأکید کرد: موفقیت این طرح به همکاری کامل گمرک و سایر سازمان‌های مرتبط وابسته است و هوشمندسازی بدون همکاری بین‌سازمانی ممکن نیست. گمرک باید در حوزه ارزش‌گذاری و اصالت‌سنجی کالا مشارکت فعال داشته باشد تا حلقه‌های زنجیره به‌صورت کامل و یکپارچه عمل کند.

انتهای پیام/