شناسهٔ خبر: 75836781 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

باتری‌های فرسوده EV را احیا می‌شود

برنا - گروه علمی و فناوری: پژوهشگران سوئیسی روشی تازه برای بازیافت سریع و ایمن باتری‌های خودرو‌های برقی ارائه کرده‌اند. برنا - گروه علمی و فناوری: پژوهشگران سوئیسی روشی تازه برای بازیافت سریع و ایمن باتری‌های خودرو‌های برقی ارائه کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

پروژه CircuBAT با بهره‌گیری از رباتیک روند بازیافت را ایمن‌تر و کارآمدتر می‌کند

پژوهشگران سوئیسی با توسعه یک سامانه رباتیک جدید گام مهمی در جهت حرکت به سوی تحرک چرخشی برداشته‌اند؛ سامانه‌ای که می‌تواند عمر دوباره‌ای به باتری‌های خودرو‌های برقی بدهد و میزان پسماند این باتری‌ها را کاهش دهد.

به گزارش interesting engineering، این دستاورد در چارچوب پروژه تحقیقاتی CircuBAT و به رهبری دانشگاه علوم کاربردی برن (BFH) حاصل شده است؛ پروژه‌ای که طی چهار سال گذشته با همکاری هفت نهاد پژوهشی و ۲۴ شرکت سوئیسی تلاش کرده است تا راهکار‌هایی نو برای بهینه‌سازی تمام مراحل چرخه عمر باتری‌های لیتیوم‌یونی خودرویی ارائه دهد.

ربات‌هایی که باتری را امن‌تر و سریع‌تر بازیافت می‌کنند

باتری‌های خودرو‌های برقی با وجود نقش مهمشان در گذار به حمل‌ونقل پاک از دشوارترین زباله‌ها برای بازیافت محسوب می‌شوند. تنها در سال ۲۰۱۹ حدود ۵۰۰ هزار تن پسماند باتری در جهان تولید شد؛ رقمی که طبق برآورد‌ها تا سال ۲۰۴۰ می‌تواند به هشت میلیون تن برسد.

در همین راستا تیم CircuBAT سامانه‌ای رباتیک را در مرکز فناوری باتری سوئیس (SBTC) در شهر بیل/بین توسعه داده است. این سامانه با استفاده از ربات‌های دقیق، باتری‌ها را با حداقل دخالت انسانی جدا طبقه‌بندی و مواد ارزشمند آنها را بازیابی می‌کند؛ فرآیندی که تاکنون پرخطر و بسیار زمان‌بر بوده است.

به گفته آندریا وتسینی، استاد الکترونیک صنعتی و مدیر پروژه این راهکار‌های نوآورانه توجه جهانی را به خود جلب کرده و نخستین گام برای ایجاد شبکه‌ای از ایستگاه‌های بازیافت باتری در سراسر جهان است.

استفاده دوباره از باتری‌های بازنشسته

پژوهشگران علاوه بر طراحی سامانه بازیافت ابعاد دیگری از چرخه عمر باتری‌ها را نیز هدف قرار داده‌اند. آنها سامانه متخصص باتری را توسعه داده‌اند که الگو‌های فرسایش هزاران سلول را با یکدیگر مقایسه می‌کند و به مهندسان می‌گوید کدام سلول‌ها قابل تعمیر، استفاده مجدد یا ارتقا هستند.

بر اساس یافته‌ها بسیاری از باتری‌های بازنشسته خودرو‌های برقی قابلیت تبدیل شدن به سامانه‌های ذخیره انرژی ثابت را دارند؛ سامانه‌هایی که می‌توانند به عنوان ذخیره برق ساختمان‌ها یا شبکه‌های انرژی تجدیدپذیر به کار گرفته شوند.

تولید باتری‌های جدید با مواد بازیافتی

در ادامه این طرح محققان فرایند‌های خودکار جداسازی و بازیابی مستقیم مواد را طراحی کرده‌اند. همچنین پوشش‌های الکترودی جدیدی توسعه یافته که مصرف انرژی و هزینه تولید را کاهش می‌دهد و استفاده از مواد ثانویه در باتری‌های جدید را امکان‌پذیر می‌کند. این پیشرفت‌ها گامی مهم در کاهش وابستگی به مواد اولیه تازه‌استخراج‌شده محسوب می‌شود.

همچنین مدل اقتصاد چرخشی باتری لیتیوم‌یونی برای سوئیس تدوین شده است که امکان برآورد حجم آینده بازار و ظرفیت باتری‌های قابل استفاده دوباره را فراهم می‌کند. به گفته پژوهشگران نتایج این پروژه می‌تواند نقش مهمی در کربن‌زدایی حمل‌ونقل سوئیس و سرعت‌بخشی به گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر داشته باشد.

پروژه CircuBAT یکی از طرح‌های شاخص آژانس نوآوری سوئیس (Innosuisse) است. کنفرانس پایانی این پروژه با عنوان CircuBAT۲۰۲۵ در روز‌های ۱۳ و ۱۴ نوامبر در سالن BERNEXPO برگزار می‌شود و ابعاد علمی، سیاسی و اجتماعی این تحول را بررسی خواهد کرد.

انتهای پیام/