محمد بیدگلی مدیر باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین در گفتوگو با خبرنگار آنا اعلام کرد که دو جلد کتاب با موضوعات جامعهشناسی ارتباطات و شبکههای اجتماعی و شیوههای تربیتی اثربخش با رویکرد فرهنگی تالیف و منتشر شد.
وی اضافه کرد: جامعهشناسی ارتباطات و شبکههای اجتماعی و شیوههای تربیتی اثربخش با رویکرد فرهنگی نام دو اثری است که توسط دکتر محمد بیدگلی عضو هیئت علمی دانشکده علوم انسانی واحد ورامین - پیشوا و دکتر اصغر رجبی دهبرزوئی عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و دکتر آزمان کادری مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین- پیشوا و قرچک توسط انتشارات مهر وطن هر کدام یکهزار نسخه تألیف و روانه بازار نشر شده است.
مدیر باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین بیان کرد: امیدواریم این دو کتاب درسی که منطبق با سرفصل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نوشته شدهاند بتوانند در راستای افزایش سطح علمی خوانندگان، قدم کوچکی بردارند.
بیدگلی تبیین کرد: کتاب جامعهشناسی ارتباطات و شبکههای اجتماعی دارای ۱۱ فصل است. در فصل اول حوزه و قلمرو جامعه شناسی ارتباطات و شبکههای اجتماعی، در فصل دوم: رسانهها و کارکردهای آن، در فصل سوم: اینترنت و شبکههای ارتباطی، در فصل چهارم: سواد رسانهای، در فصل پنجم: جامعه اطلاعاتی، در فصل ششم: تحولات رسانه ها، در فصل هفتم: جوانان، شبکههای اجتماعی و تغییرات فرهنگی، در فصل هشتم: رسانه ها، تغییرات فرهنگی و هویت، در فصل نهم: گوشیهای هوشمند، رسانههای جدید و زندگی روزمره، در فصل دهم: رسانهها و مشکلات آن در ایران و در فصل یازدهم: پژوهش رسانهای مورد بررسی قرار گرفته است.
مدیر باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین تشریح کرد: در مقدمه کتاب جامعهشناسی ارتباطات و شبکههای اجتماعی آمده است که رسانهها مهمترین ابزار تغییر در سطوح و حوزههای مختلف در جامعه در سطح ملی و بینالمللی هستند و رسانهها ضمن تأثیرگذاری بر جامعه، از تحولات آن نیز متاثر میشوند. از طرفی، امروزه با مفهوم شبکههای اجتماعی بویژه در بین گروههای سنی پایینتر مواجهیم که کارکردهای خاص خود را دارد.
تغییرات زندگی روزمره در اثر گوشیهای هوشمند و رسانههای جدید
بیدگلی متذکر شد: گروه هدف دانشجویان درس جامعهشناسی ارتباطات و شبکههای اجتماعی دانشجویان مقطع دبیرستان هستند که یکی از گروههای پرمصرف از اینترنت و شبکههای اجتماعیاند، بنابراین، آشنایی دانشجویان با مختصات، ویژگیها، فرصتها و تهدیدهای رسانهها، اینترنت و شبکههای اجتماعی امری ضروری است، بنابراین این کتاب با نگاهی به این موضوع تدوین شده و دانشجویان در این کتاب درباره ارتباطات و اهمیت آن، شبکههای اجتماعی و انواع آن، انواع رسانه ها، قابلیتهای فنی و فرهنگی- اجتماعی آنها، رسانههای قدیم و جدید و تفاوتها و تشابههای آنها، کارکرد رسانههای جمعی در سطوح خرد و کلان، جایگاه اینترنت در شبکههای اجتماعی، مفهوم سواد رسانهای و ضرورت آن، کارکردهای سواد رسانهای در زندگی روزمره، تعریف جامعه اطلاعاتی و روند شکلگیری آن، ویژگیها و شاخصهای جامعه اطلاعاتی مهمترین فرصتها و چالشهای جامعه اطلاعاتی، نقش جامعه اطلاعاتی در فرآیند جهانی شدن و توسعه، تحولات رسانههای جمعی در ایران، انواع شبکهها مجازی و ماهیت آنها، مهمترین تغییرات هویتی در جوانان، نقش رسانهها در ایجاد تغییرات فرهنگی، مکانیسم تاثیرگذاری رسانهها در تغییر هویت، رسانههای جدید و جایگاه آن در زندگی روزمره، تغییرات زندگی روزمره در اثر گوشیهای هوشمند و رسانههای جدید، مسائل و مشکلات رسانههای جمعی در ایران به تفکیک کتاب، مطبوعات، رادیو و تلویزیون، سینما و تئاتر و انواع روشهای تحقیق در زمینه رسانهها و
الزامات پژوهش در زمینه رسانههای جمعی آشنا میشوند.
مدیر باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین در ادامه افزود: کتاب شیوههای تربیتی اثربخش با رویکرد فرهنگی دارای سه فصل است و از مهمترین موضوعاتی که در کتاب به آنها پرداخته شده، میتوان به موارد ذیل اشاره کرد. در فصل اول خودشناسی فرهنگی، بازشناسی ظرفیتها و عناصر پویای فرهنگ اسلامی ایرانی و شیوههای تقویت آن، سنت و مدرنیته، چالشها، مسائل و بحرانهای فرهنگی جامعههای در حال گذار، شناخت
ویژگیهای شخصیتی، نیازها و ذائقه فرهنگی نسل جدید، برآورد آینده پژوهانه نیازهای فرهنگی و تربیتی، شیوههای پاسخگوی مناسب به نیازهای فرهنگی و تربیتی نسل جدید، نقش خلّاقیت، نوآوری و کارآفرینی در ارتقای بهره وری فعالیتهای فرهنگی، آشنایی با روشهای جذب مشارکت فعال مخاطبان و در فصل دوم: فرهنگپذیری، توسعه فرهنگی و رابطه آن با فرهنگ توسعه، برخورد
سنت و مدرنیته در ایران، نقاط ضعف و قوت فرهنگ عمومی در ایران، بحران غربگرایی و شکاف فرهنگی، تغییرات فرهنگی در جامعه ایران، قدرت نرم، نقش متغیرهای فرهنگی در تغییرات سبک زندگی، هژمونی فرهنگی، رسانه و فرهنگسازی، شناسایی شیوههای مواجهه با فرهنگهای مهاجم، آشنایی با مولفههای هویت اسلامی، ایرانی و انقلابی، شناخت راهکارهای تقویت مبانی هویت ملی و اسلامی، نقش خانواده، مدرسه و همسالان و گروههای مرجع و در فصل سوم: تجزیه و تحلیل راهبردی مسائل فرهنگی ایران و جهان، مدرسه محوری و تاثیرات آن بر فرایند تربیت متربیان، بررسی امکان تاملات فرهنگی برون سازمانی وزارت آموزش و پرورش، شیوههای نقشآفرینی موثر مربی امور تربیتی، امکان بخشی به استفاده بهینه از فضای الکترونیکی در فعالیتهای فرهنگی، الگوی بومی تفریح سالم، تعریف سنجه و شاخص برای فعالیتهای فرهنگی مدرسه، سنجش
میزان کارایی و اثربخشی فعالیتهای فرهنگی مدرسه مورد بررسی قرار میگیرد.
بیدگلی عنوان کرد: در مقدمه کتاب شیوههای تربیتی اثربخش با رویکرد فرهنگی آمده است که فرهنگ بستر تربیتی کودکان و نوجوانان است و مدرسه در جزیره متروکه واقع نشده، بلکه به عنوان یک سازمان یا نهاد فرهنگی و تربیتی با افراد جامعه و نهادها و سازمانهای دیگر اجتماع رابطه چند سویه دارد.
مدیر باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین افزود: تغییرات فرهنگی جوامع همیشه محسوس و مشهود صورت نمیپذیرد، تغییر هنجارها و رفتارها، ارزش و حتی باورهای جامعهای مانند ایران که جامعه اسلامی است، یکباره و ناگهانی اتفاق نمیافتد و این تغییرات همیشه خودآگاه و مستقیم صورت نمیگیرد.
بیدگلی یادآةور شد: فاصله گرفتن فرهنگ عمومی از فرهنگ مطلوب و ایدهآل (اسلامی-ایرانی) از چند دهه قبل با هشدارهای مستمر رهبر معظم انقلاب با
عباراتی همچون تهاجم فرهنگی، جنگ نرم، شبیخون فرهنگی و هشدار در مورد سبک زندگی و رفتار اجتماعی همراه بوده و بدیهی است فهم و درک تغییرات فرهنگی نیازمند دانش خاص در این زمینه میباشد. همه عوامل موثر و سهیم در تربیت متربیان، در داخل مدرسه جمع نشدهاند.
مدیر باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین گفت: هرچند که شیوه زندگی واقعی مردم در جامعه، در رفتار سازمانی فرهنگیان و متربیان و احیانا اولیا در داخل فضای مدرسه به همراه ویژگیهای فیزیکی مدارس، خود نمود پیدا میکند و شاخصی از فرهنگ آن جامعه به حساب میآید. در عصر حاضر با گسترش رسانههای الکترونیکی پیشرفته، مرزهای بین کشورها، ملتها و ملیتها شکسته شدهاند، ارتباطات بسیار سهل و فراگیر شده است.
وی تأکید کرد: در سایه استفاده از رسانههای نوین، فرهنگهای غالب، به سرزمینهای دیگر، صادر میشود و سبک زندگی جوامع مخاطب را شبیه سبک زندگی جامعه مبدا میسازند. این کتاب به منظور تمهید مقدمات و امکان بخشی به تحقق تربیت اسلامی مورد نظر سند تحول طراحی شده و با هدف
امکان بخشی به تربیت انسانهای به واقع مسلمان که جامعه اسلامی و از پس آن، تمدن نوین اسلامی موردنظر رهبر معظم انقلاب را شکل خواهد داد، طراحی شده است.
مدیر باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین تشریح کرد: کتاب جامعهشناسی ارتباطات و شبکههای اجتماعی برای دانشجویان رشتههای روانشناسی، امور تربیتی، روابط عمومی و ارتباطات، مشاوره، برنامهریزی درسی، مطالعات فرهنگی، مدیرت امور اداری، مدیریت امور فرهنگی، آموزش ابتدایی و کتاب شیوههای تربیتی اثربخش با رویکرد فرهنگی
برای رشتههای امور تربیتی، مشاوره، برنامه ریزی درسی، مطالعات فرهنگی، مدیرت امور اداری، مدیریت امور فرهنگی، آموزش ابتدایی، فقه و مبانی حقوق و عموم علاقهمندان و پژوهشگران توصیه میشود.
انتهای پیام/