به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، امید کریمیان، بعدازظهر امروز _پنجشنبه بیستودوم آبان_ در جلسه شورای برنامهریزی و توسعه استان کردستان که در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: با گذشت بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، شاخص برخورداری شهرستانهای مریوان و سروآباد از زیرساختهای راه و حملونقل همچنان پایینتر از میانگین کشوری است و توزیع اعتبارات در این بخش عادلانه صورت نگرفته است.
وی افزود: در حوزه راههای استان بهویژه در شهرستانهای مریوان و سروآباد مشکلات انباشته فراوانی وجود دارد.
نماینده مریوان و سروآباد گفت: بر اساس آمارهای رسمی شاخص برخورداری شهرستان سروآباد از آسفالت ۶۷ درصد و مریوان تنها ۴۷ درصد است و در حال حاضر ۲۰۵ کیلومتر در مریوان و ۱۷۹ کیلومتر در سروآباد آسفالت شده و حدود ۳۱۰ کیلومتر دیگر از راههای روستایی این دو شهرستان همچنان خاکی و غیراستاندارد است.
کریمیان تصریح کرد: با این روند اگر سالانه تنها چهار کیلومتر آسفالت شود، بیش از ۷۷ سال دیگر طول میکشد تا تمام راههای روستایی منطقه آسفالت شود که این موضوع نشاندهنده توزیع ناعادلانه اعتبارات ملی در حوزه راه روستایی است.
وی خاطرنشان کرد: در حوزههای مختلف از جمله اجرای تونل هورامان، کنارگذر شمالی مریوان، بهسازی مسیر مرزی باشماق و تأمین زمین برای طرح نهضت ملی مسکن در مریوان اقدامات مؤثری صورت گرفته است.
نماینده مریوان و سروآباد عنوان کرد: طبق گزارش رسمی گمرک استان فقط از مرز باشماق در سال ۱۴۰۳ بیش از پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تُن کالا به ارزش شش میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار و معادل ۲۵۰ هزار کامیون تردد ترانزیتی انجام شده است که این آمار نشان میدهد کردستان ظرفیت بسیار بالایی در حوزه حملونقل بینالمللی دارد.
کریمیان تصریح کرد: مردم کردستان سالهاست چشمانتظار توسعه زیرساختهای ارتباطی هستند چون در بخش حملونقل جادهای، ریلی و هوایی، همچنان کمبودهای فراوانی وجود دارد و تحقق عدالت سرزمینی بدون توجه ویژه به استانهای مرزی مانند کردستان امکانپذیر نیست.
وی تاکید کرد: امیدواریم در دولت چهاردهم شاهد ارتقای جایگاه استان کردستان در حوزه حملونقل و راهسازی باشیم و وضعیت موجود استان به شرایطی مطلوب و متوازن با سایر مناطق کشور برسد.