به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، قاسم ژومارت توکایف که در سفری رسمی در مسکو حضور دارد، در یادداشتی در روزنامه روسزبان «راسیسکایا گازیه تا» افزود: تقویت همکاری بین قزاقستان و روسیه در بخش حمل و نقل و لجستیک را موضوعی با اهمیت راهبردی بالا تلقی میکنیم.

رئیسجمهوری قزاقستان خاطرنشان کرد: مسکو و آستانه به اتفاق یکدیگر در تلاش هستند که ظرفیت شاخه شرقی کریدور حمل و نقل شمال-جنوب، که در حال حاضر شاهد رشد قابل توجهی در ترافیک بار است، را گسترش دهند.
وی با اشاره به نقش ویژه راه آهن روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و ایران در این فرایند یادآور شد: در این راستا، نقشه راهی امضا شده است که اجرای آن، ظرفیت انتقال بار در این شریان راهبردی را طی پنج سال آینده به ۲۰ میلیون تن در سال افزایش خواهد داد.
رئیسجمهوری قزاقستان که شامگاه سهشنبه در آغاز سفر دو روزه خود به مسکو با ولادیمیر پوتین رئیسجمهوری روسیه دیداری غیررسمی داشت، روز چهارشنبه در کرملین با همتای روسی خود به صورت رسمی ملاقات داشت.
روسای جمهور روسیه و قزاقستان در پایان این دیدار، سند مشارکت و اتحاد راهبردی جامع میان دو کشور را امضا کردند.
به گزارش ایرنا، توافقنامه بیندولتی برای ایجاد کریدور چندوجهی بینالمللی شمال-جنوب در سال ۲۰۰۰ میان روسیه، هند و ایران امضا شد.
هدف این پروژه در آغاز راه، انتقال بار از هند، ایران و سایر کشورهای خلیج فارس از طریق خاک روسیه به اروپا بود. بعدها تعداد اعضای این پروژه به ۱۴ کشور افزایش یافت.
این مسیر در مقایسه با مسیر دریایی از طریق کانال سوئز، زمان و هزینه حملونقل را بیش از نصف کاهش میدهد.
در تازهترین تفاهم کشورهای شرق خزر، راهآهنهای ایران، قزاقستان، ترکمنستان و ازبکستان توافقنامهای امضا کردند.
مهرماه ۱۴۰۴ در نشستی با حضور جبارعلی ذاکری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، بائوجان معاون راه آهن قزاقستان، کامیلجانوف معاون مدیرعامل راه آهن ازبکستان و سیلاب نوربردیوف، معاون وزیر حمل و نقل ریلی ترکمنستان، تفاهمنامهای به منظور توسعه حمل و نقل بینالمللی حمل و نقل ریلی در مسیر "چین - قزاقستان - ازبکستان - ترکمنستان - ایران" به امضا رسید.