طبق گزارش پرشین خودرو، خودروهای برقی در ایران ترکیبی از رانندگی بیصدا، هزینه نگهداری پایین و آلایندگی صفر ارائه میدهند و در حال حاضر، بازار آنها به سرعت در حال شکلگیری است. تا مرداد ۱۴۰۴، حدود ۱۸ مدل خودرو برقی در ایران وارد شده و تنوع آنها شامل مدلهای اروپایی، آسیایی و چینی میشود.
خودروهای برقی اروپایی:
آئودی Q۵ E-tron: موتور ۲۰۴ اسب بخاری، برد ۵۶۰ کیلومتر، شتاب ۰ تا ۱۰۰: ۹.۳ ثانیه
آئودی Q۴ E-tron: دو موتور ۳۱۳ اسب بخاری، برد ۵۶۰ کیلومتر، شتاب ۶.۷ ثانیه
بامو iX۳: موتور ۲۸۲ اسب بخاری، برد ۵۴۰ کیلومتر، شتاب ۶.۸ ثانیه
فولکسواگن ID.۴: موتور ۱۶۸ اسب بخاری، برد ۴۴۲ کیلومتر
خودروهای برقی ژاپنی و کرهای:
تویوتا bz۴x: موتور ۲۰۴ اسب بخاری، برد ۶۱۵ کیلومتر، شتاب ۷.۱ ثانیه
هوندا eNS۱: موتور ۲۰۴ اسب بخاری، برد ۵۱۰ کیلومتر
هیوندای کونا الکتریکی: موتور ۲۰۴ اسب بخاری، برد ۴۱۸ کیلومتر
خودروهای برقی چینی:
کیامسی EJ۷: موتور ۱۹۰ اسب بخاری، برد ۴۰۲ کیلومتر
لونا GRE: موتور ۱۴۹ اسب بخاری، برد ۴۰۰ کیلومتر
آواتار ۱۱: دو موتور، ۵۷۸ اسب بخار، برد ۷۰۰ کیلومتر
اسکایول ET۵، امجی ۴ EV، چانگان E-Star و Xpeng: انواع مدلها با برد ۴۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر
خودروهای برقی تولید داخل:
ایران خودرو: تارا برقی، ری برقی و رانا برقی با برد ۳۰۰ تا ۴۲۰ کیلومتر
کرمان موتور: کیامسی ایگل EV و J۴ EV با موتور ۱۶۰ اسب بخاری و برد نزدیک به ۴۰۰ کیلومتر
با افزایش گزینههای موجود، شناخت تفاوت خودروهای داخلی و وارداتی اهمیت زیادی دارد. برای مثال، در سگمنت سدان اقتصادی، کیامسی EJ۷ با قدرت بالاتر و شتاب بهتر نسبت به لونا GRE برتری دارد، و در کراساوورهای لوکس، آئودی Q۵ E-tron با امکانات لوکس و برد بیشتر، انتخاب جذابتری نسبت به فولکسواگن ID.۴ است.
بازار خودروهای برقی در ایران با مدلهای مختلف و قیمتهای متفاوت در حال گسترش است و گزینههایی برای هر نیاز و بودجهای در دسترس هستند.
|
نام خودرو |
قدرت (اسب بخار) |
ظرفیت باتری (kWh) |
برد پیمایشی (km) |
|
لونا GRE |
۱۴۹ |
۴۳.۹ |
۴۰۰ |
|
کی ام سی EJ۷ |
۱۹۲ |
۵۰.۱ |
۴۰۲ |
|
هونگچی E-QM۵ |
۱۳۶ |
۵۴.۰ |
۴۰۰ |
|
فولکس واگن ID.۴ |
۱۶۸ |
۵۵.۷ |
۴۰۰ |
|
هیوندای کونا EV |
۲۰۴ |
۶۴.۸ |
۴۱۸ |
|
ام جی ۴ EV |
۲۰۴ |
۶۴.۰ |
۴۳۵ |
|
اسکای ول ET۵ |
۲۰۴ |
۷۲.۰ |
۵۲۰ |
|
آئودی Q۵ e-tron |
۲۰۴ |
۸۳.۰ |
۵۶۰ |
|
آواتار ۱۱ |
۵۷۸ |
۱۱۶.۰ |
۷۰۰ |