شناسهٔ خبر: 75793016 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

نایب رئیس شورای شهر یزد:

بازسازی هویت فرهنگی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی ممکن است

نایب رئیس شورای اسلامی شهر یزد گفت: بازسازی و تقویت هویت فرهنگی و اجتماعی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی، هنری و آموزشی می‌تواند گامی در جهت تثبیت هویت ملی، دینی و انسانی در سطح کشور باشد و زمینه‌ساز تحکیم انسجام اجتماعی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد، حجت‌الاسلام سید ناصر حیدری امروز_ چهارشنبه بیست‌ویکم آبان_ در دومین اجلاس مجمع عمومی شهرهای تاریخی ایران اظهار کرد: قرآن کریم بر ضرورت توجه به هویت‌های جمعی در کنار هویت فردی انسان تأکید دارد و انسان را دارای مراتب گوناگون هویتی از هویت انسانی به‌عنوان امت واحده گرفته تا هویت ایمانی در قالب پیوند مؤمنان به‌عنوان یک اجتماع واحد معرفی می‌کند.

وی افزود: در میان این مراتب، نوعی هویت ملی، قبیله‌ای و قومی نیز وجود دارد که قرآن کریم به آن توجه کرده است، هرچند تعصبات قبیله‌ای و جاهلی را مردود می‌داند، اما اصل وجود این هویت‌ها را بخشی از نظام اجتماعی انسان معرفی می‌کند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر یزد گفت: نظام اجتماعی بشر بر پایه همین هویت‌های جمعی و قبیله‌ای شکل می‌گیرد و هرگونه بی‌توجهی به آن موجب از بین رفتن انسجام اجتماعی خواهد شد، در کنار هویت انسانی و ایمانی، باید به هویت‌های بومی و شهری نیز توجه شود، زیرا هر شهر مجموعه‌ای از شاخصه‌ها، فضایل اخلاقی و خرده‌فرهنگ‌های خاص خود را دارد که معرف ماهیت فرهنگی آن جامعه است.

حیدری ادامه داد: این خرده‌فرهنگ‌ها در زیست معاصر در معرض فرسایش قرار گرفته‌اند و حفظ آن‌ها برای تداوم اصالت فرهنگی و اجتماعی جامعه ضروری است.

وی تصریح کرد: در دوره‌های تاریخی مختلف از جمله دوران سلطه فرهنگ غربی در ایران، تلاش شد این نظامات اجتماعی و فرهنگی از میان برداشته شود، اما آموزه‌های اسلامی با برجسته‌سازی هویت‌های اجتماعی و قبیله‌ای در برابر آن ایستادگی کرده‌اند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر یزد بیان کرد: بر اساس تفاسیر قرآنی، توجه به هویت‌های اجتماعی و قبیله‌ای نه به معنای تعصب نژادی یا قشری، بلکه به‌منزله پذیرش واقعیت اجتماعی انسان و سامان‌بخشی به روابط انسانی است.

حیدری عنوان کرد: حفظ هویت‌ها ضرورتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد، تاریخ و میراث فرهنگی نباید تنها به شکل یادبود یا نمایشگاه دیده شود، بلکه باید در زندگی جاری مردم حضور فعال داشته باشد.

وی تاکید کرد: فرهنگ زیارت در اسلام نمونه‌ای روشن از این رویکرد است، زائر در این فرهنگ بخشی از فرایند زیارت محسوب می‌شود، نه نظاره‌گر بیرونی و این الگو باید در برخورد با میراث فرهنگی نیز به‌کار گرفته شود، اماکن تاریخی و مذهبی همچون مسجد جامع و سایر بناهای کهن می‌توانند با حفظ کارکرد دینی و فرهنگی خود به فضاهای زیارتی، آموزشی و فرهنگی زنده تبدیل شوند تا پیوند مردم با هویت تاریخی آنان تقویت شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر یزد خاطرنشان کرد: احیای این هویت‌ها نیازمند تولید آثار هنری و فرهنگی متنوع از جمله فیلم، نمایش، مستند و آثار ادبی است تا مفاهیم اصیل فرهنگی در قالب‌های نو بازآفرینی شوند.

حیدری اضافه کرد: در کنار فرصت‌های موجود، موانعی نیز در مسیر احیای هویت فرهنگی وجود دارد، از جمله گسترش اشرافی‌گری و نفوذ الگوهای وارداتی که مانع از تداوم هویت ملی و دینی می‌شوند.

وی افزود: از شاخص‌های فرهنگی یزد می‌توان به صنعت، قنات، قناعت و روحیه سخت‌کوشی مردم اشاره کرد، اشرافی‌گری در هر جامعه‌ای که نفوذ کند، این شاخص‌ها را تضعیف کرده و اصالت فرهنگی را از میان می‌برد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر یزد گفت: بازسازی و تقویت هویت فرهنگی و اجتماعی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی، هنری و آموزشی می‌تواند گامی در جهت تثبیت هویت ملی، دینی و انسانی در سطح کشور باشد و زمینه‌ساز تحکیم انسجام اجتماعی شود.

توسعه گردشگری تنها با هم‌افزایی میان استان‌ها ممکن است

سید مهدی طلایی مقدم، معاون دفتر هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد نیز در این جلسه اظهار کرد: حدود ۱۲ سال پیش، در مجموعه استانداری یزد، موضوع تدوین سند توسعه استان و تعیین مسیر آینده آن مطرح شد، در آن زمان، جهت‌گیری اصلی توسعه استان به سمت گسترش صنعت و به‌ویژه صنعت فولاد سوق پیدا کرد.

وی افزود: این سیاست صنعتی‌سازی طی سال‌های بعد، ساختار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان را به‌صورت محسوس تحت تأثیر قرار داد و گرچه بخشی از نتایج آن مثبت بود، اما پیامدهای منفی نیز به همراه داشت.

معاون دفتر هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد گفت: اکنون با گذر زمان، ضرورت بازتعریف مفهوم توسعه در استان احساس می‌شود، زیرا توسعه تنها به معنای افزایش درآمد نیست، بلکه به معنای توزیع عادلانه درآمد در بین گروه‌های مختلف جامعه است.

طلایی‌مقدم با بیان اینکه مهم‌ترین نتیجه توسعه واقعی، تحقق عدالت در بهره‌مندی اقتصادی مردم است، ادامه داد: یکی از حوزه‌هایی که امروزه در ایران و جهان به‌عنوان محور جدید توسعه مطرح شده، گردشگری است، حوزه‌ای که می‌تواند به شکلی عادلانه درآمد و اشتغال را میان گروه‌های مختلف جامعه توزیع کند.

وی تصریح کرد: در استانی تاریخی همچون یزد، گردشگری بر پایه میراث فرهنگی، یکی از زیرساخت‌های مهم توسعه پایدار محسوب می‌شود، بازسازی اصولی و علمی بناهای تاریخی، ضمن حفظ میراث نیاکان، می‌تواند اشتغال پایدار و درآمد مستمر ایجاد کند.

معاون دفتر هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد بیان کرد: این درآمد مستقیم و غیرمستقیم در همه سطوح جامعه توزیع می‌شود، از حمل‌ونقل و تاکسیرانی گرفته تا هتل‌داران و فعالان صنایع‌دستی و خدماتی به این ترتیب، گردشگری به بستری برای توزیع عادلانه ثروت تبدیل می‌شود.

طلایی‌مقدم عنوان کرد: با وجود ظرفیت بالای سرمایه‌گذاری در این بخش، تاکنون پهنه سرمایه‌گذاری در گردشگری به گستردگی سایر صنایع نبوده و بیشتر در اختیار گروه‌های محدود قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: استان یزد که عنوان شهر جهانی را یدک می‌کشد، در قالب برنامه‌ای تحت عنوان «یزد پایدار»، سه محور اصلی توسعه میراث فرهنگی و گردشگری، محور حفاظت از محیط‌زیست و محور مدیریت منابع را تدوین کرده است.

معاون دفتر هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد خاطرنشان کرد: تحقق توسعه پایدار بدون توجه به این سه محور ممکن نیست، چرا که بی‌توجهی به آنها در گذشته موجب بروز مشکلاتی در حوزه‌های زیست‌محیطی، کم‌آبی و تخریب منابع طبیعی شده است.

طلایی‌مقدم اضافه کرد: نگاه نو به میراث فرهنگی و توسعه گردشگری می‌تواند بسیاری از آثار منفی گذشته را جبران کند، در این راستا، دبیرخانه‌ای برای تبادل تجربیات و اطلاعات میان دستگاه‌ها در قالب همایش ویژه گردشگری تشکیل شده است.

وی افزود: هم‌اکنون چند پروژه مشترک میان شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی در مرکز استان در حال اجراست که ریشه در تبادلات و تجربه‌های سال‌های گذشته دارد، این پروژه‌ها الگوهایی مناسب برای شهرهای دیگر کشور خواهند بود.

معاون دفتر هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد گفت: توسعه گردشگری تنها با هم‌افزایی میان استان‌ها محقق می‌شود، زیرا نمی‌توان یزد، شیراز، اصفهان، تبریز یا سیستان و بلوچستان را جدا از یکدیگر دید، گردشگر، کل کشور را به‌عنوان یک بسته فرهنگی واحد تجربه می‌کند.

طلایی‌مقدم ادامه داد: در حوزه گردشگری، رقابت منطقه‌ای معنا ندارد، هرچه عرضه فرهنگی و گردشگری در کشور افزایش پیدا کند، منافع آن برای همه مناطق بیشتر خواهد شد. همدلی و همکاری میان استان‌ها می‌تواند تحولی بزرگ در اقتصاد فرهنگی کشور رقم بزند.