شناسهٔ خبر: 75792161 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

غرب یا محیط زیست؟ وقتی منافع در برابر آینده جهان قرار می‌گیرد

تهران- ایرنا- کارشناسان می‌گویند سیاست‌های دوگانه غرب در قبال توسعه فناوری‌های سبز چین، از جمله خودروهای برقی و تولید مواد انرژی پاک، باعث کند شدن روند کاهش جهانی انتشار گازهای گلخانه‌ای و اختلال در همکاری بین‌المللی برای مقابله با تغییرات اقلیمی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روزنامه گلوبال تایمز، آندره کوریا دو لاگو، رئیس کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد ۲۰۲۵، در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز با اشاره به سیاست یک بام و دو هوای غرب در قبال فناوری سبز چین، صراحتاً عنوان کرد: «شما نمی‌توانید اصرار کنید که چین گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهد و بعد گلایه کنید که چرا خودروهای برقی ارزان قیمت به نقاط مختلف دنیا صادر می‌کند.»
غرب مدت‌هاست خود را در حوزه مدیریت اقلیمی به عنوان معمار قوانین اقلیمی و حامی مالی گذار سبز کشورهای در حال توسعه معرفی کرده و بر مسئولیت‌های تاریخی و توانایی خود تاکید می‌کند، اما سال‌هاست بین وعده و عمل فاصله بسیار وجود دارد. این کشورها از اقتصادهای نوظهور، از جمله چین، می‌خواهند مسئولیت بیشتری در این حوزه بپذیرند، اما همزمان علاوه بر اعمال موانع تجاری، روایت‌های منفی در رسانه‌ها برای محدود کردن و تحت فشار قرار دادن صنایع سبز چین منتشر می‌کنند.

از یک سو، با علم به اینکه فناوری غربی توان رقابت با مشابه چینی را ندارد، رشد سریع پکن در عرصه‌های مختلف را تهدیدی برای سلطه غرب در فناوری و صنعت می‌دانند و از آن به عنوان ابزاری علیه چین استفاده می‌کنند؛ از سوی دیگر، پذیرش این واقعیت که یک کشور غیرغربی بتواند گذار سبز جهانی را به شیوه‌ای کارآمد رهبری کند، برایشان دشوار است.

این دو عامل غرب را در تناقضی گرفتار کرده است: باید از چین خواست مسئولیت بیشتری در مقابله با تغییرات اقلیمی به عهده گیرد، اما همزمان نفوذ آن را مهار کرد. این تناقضات نشان می‌دهد که برخی نیروها در غرب بیشتر به حفظ منافع خود در رقابت فناوری سبز اهمیت می‌دهند تا آینده اقلیمی جهان. ناظران به وضوح می‌توانند ببینند که این یک بام و دو هوا چگونه اعتماد متقابل را مخدوش و پیشرفت جهانی را در زمینه گذار سبز کند می‌کند.

چین ۸۰ درصد مواد تشکیل‌دهنده پنل‌های خورشیدی را تولید می‌کند و خودروهای برقی ساخت پکن به میزان قابل توجهی از آلودگی سیستم حمل و نقل جهانی کاسته‌اند. طبق گزارش اخیر سازمان ملل، انتشار گازهای گلخانه‌ای باید تا ۱۰ سال آینده بین ۳۵ تا ۵۵ درصد نسبت به میزان اعلام شده در سال ۱۳۹۸ کاهش یابد. در این شرایط، محدود کردن بی‌دلیل محصولات سبز چین، در واقع مانع کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در سطح جهان می‌شود.

در همین مصاحبه، دو لاگو اذعان کرد: «اگر نگران آینده اقلیمی هستید، خودروهای ساخت چین خبری مسرت‌بخش است.» این سخنان نشان‌دهنده کارآمدی و نقش مثبت خودروهای چینی در گذار سبز است. شک و تردید غرب نسبت به این نیرو تنها دستیابی به فناوری ارزان‌تر و فراگیرتر را به تعویق می‌اندازد. اظهارات صریح این مقام بین‌المللی را می‌توان به عنوان زنگ خطری تلقی کرد و ضرورت همکاری غرب با اقتصادهای نوظهور برای مقابله با تغییرات اقلیمی را نشان می‌دهد.