وحید برادران عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره ضرورت بازنگری دروس اظهار کرد: تغییر و بازنگری دروس با توجه به رشد روزافزون تکنولوژی امری ضروری است. تغییر در دروس و سرفصلها متناسب با تغییرات محیطی و متناسب سازی آنها با روند روبه رشد علم حتما باید انجام شود. رصد رشتهها در دانشگاههای معتبر کشور نیز نشان میدهد که دروس و سرفصلها در رشته بنده (مهندسی صنایع) انجام شده است. بنابراین این نیاز در دانشگاهها شناخته شده و برای تغییر و بهروزرسانی منابع اقدام شده که بیانگر اهمیت آن است. اما یک نکته نباید فراموش شود که برخی از دروس، دروس پایه یک رشته هستند و حذف آنها به درک و ماهیت رشته اثر می گذارد. لذا این تغییر باید با دقت و مطالعه انجام شود.
وی واگذاری بازنگری دروس به دانشگاه آزاد را به فال نیک گرفت و افزود: باید دست اندرکاران و متولیان این تصمیم باید تشکر و قدردانی کرد. در گذشته دانشگاه آزاد پیرو تصمیمات سایر دانشگاهها و وزارت علوم بوده که بعضا به تحقق اهداف دانشگاه لطمه زده است. در حال حاضر در مقطع کارشناسی رشته مهندسی صنایع حداقل ۳ برنامه وجود دارد که هر ورودی با یک مجموعه دروس، درس میخواند. این تعدد برنامه علاوه بر اینکه به کیفیت آموزش لطمه زده، باعث سردرگمی اساتید و دانشجویان شده است. با توجه به تصویب سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد و در راستای تحقق آن، واگذاری تصمیم گیری در مورد بازنگری دروس کمک زیادی خواهد کرد. اگر قرار است دانشگاه مسئله محور و مهارت محور شود، بازنگری دروس و سرفصل آنها توسط خود دانشگاه باید انجام شود. اما همسانی عنوان برخی دروس (مانند دروس اصلی) با دانشگاه های دیگر و حتی دنیا برای آنکه به ادامه تحصیل دانشجو و یا جذب آنها در بازار کار لطمه نزند، الزامی است.
دانشیار گروه مهندسی صنایع دانشگاه آزاد واحد تهران شمال گفت: استادان و کمیتهای از اساتید باتجربه و خبره محور اصلی تغییر دروس و سرفصلها محسوب میشوند. آنها هستند که رشته، ظرفیت دانشگاه و دانشجو را میشناسند و بهتر میتوانند در مورد تغییر در دروس نظر دهند. اگر مستند سرفصل دروس و رشته را در وزارت علوم و یا دانشگاههای بزرگ کشور بررسی کنیم، مشخص میشود که گروهی از اساتید ماموریت تغییر را برعهده داشتهاند.
وی تصریح کرد: پیشنهاد بنده این است که کمیته فنی از اساتید خبره در دانشگاه تشکیل شود، به طور مستمر جلسه برگزار کنند، عوامل محیط خارجی (وزارت علوم، دانشگاه های کشور و دنیا) و محیط داخلی (ظرفیتها و برنامههای کلان دانشگاه آزاد اسلامی) را مطالعه کنند، به ریسکها و مخاطرات تغییر دروس توجه کنند و نظرات اساتید مدرس دروس را اخذ کنند. سپس ذیل یک واحد نظارتی اقدام به تدوین برنامه دروس هر رشته کنند. البته برای تشکیل چنین کمیتههایی نیاز به فرایندی مدون است که چگونگی تغییر و پیشنهاد تغییر در آن ذکر شده باشد و مشوقهایی برای حضور در کمیتهها دیده شود و نظارت بر حسن اجرای تغییرات و ... نیز در آن دیده شود.
انتهای پیام/