شناسهٔ خبر: 75783412 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اجلاس استانداران کشورهای حاشیه خزر(۱۴)

استاندار گیلان: اجلاس استانداران خزر گسترش دیپلماسی عمومی ایران با کشورهای شمالی است

رشت- ایرنا- استاندار گیلان اعلام کرد: اجلاس استانداران کشورهای حاشیه خزر یک دیپلماسی عمومی است با این راهبرد که چهار کشور روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان با ظرفیت گیلان و ایران و ما از ظرفیت آنان آشنا شویم.

صاحب‌خبر -

هادی حق شناس سه شنبه شب در گفت وگویی با بیان این مطلب افزود: ازاین طریق می توانیم بحث کریدور شمال - جنوب و منافع مشترک بین استان های همجوار خزر را گسترش دهیم.

وی با اشاره به حضور مقامات عالی کشور در این اجلاس گفت: علاوه بر استانداران پنج کشور حوزه دریای خزر ، دو استاندار کشورمان در حوزه خلیج فارس نیز در این اجلاس حضور خواهند داشت.

عالی ترین مقام اجرایی گیلان اعلام کرد: علاوه بر افتتاحیه و اختتامیه اجلاس، سه پنل تخصصی با حضور استانداران و صاحبنظران خواهیم داشت.

حق شناس گفت: این اجلاس در تالار بزرگ رشت برگزار خواهد شد و همه دستگاه ها در آن دخیل هستند و به شکل مشخص شهرداری رشت، فرمانداران رشت ، خمام و انزلی و منطقه آزاد انزلی و اداره کل میراث فرهنگی و تمامی معاونان استاندار و اداره صمت، اتاق بازرگانی و بخش خصوصی و تمام کسانی که در حوزه اقتصاد، حمل و نقل، کریدور شمال و جنوب، شیلات و آبزیان درگیر این اجلاس هستند.

استاندار گیلان اظهار داشت: برگزاری این اجلاس فرصت ارزشمند برای نشان دادن ظرفیت های استان های شمالی کشور بویژه گیلان در راستای همکاری های منطقه ای و بین المللی است و گیلان به عنوان میزبان ظرفیت های متنوعی دارد و از آنجا که در مسیر کریدور شمال - جنوب قرار دارد و ایرانی ها اولین بار از طریق گیلان به اروپا رفته اند و بندر انزلی یکی از قدیمی ترین بنادر ایران است و فرودگاه رشت یک موقعیت بی نظیری دارد و ۲۸ متر پایین تر از سطح آب های آزاد است که کمک می کند هواپیماهای مسافربری و باری به طور کامل با هزینه کمتر مسافر بزند یا بارگیری کنند.

حق شناس گفت: موقعیت جغرافیایی گیلان بی نظیر است و  در بین ۳۱ استان، چهار استان به مانند گیلان هستند که مرز ریلی، دریایی، جاده ای و هوایی دارند، از طرفی ما بیش از ۲۳۰ هزار تن کیوی تولید می کنیم که عمدتا می توان آنها را صادر کرد و در حال حاضر نیز به کشورهای دیگر صادر می شود از طرفی مرکبات ما نیز موقعیت صادراتی ممتازی دارد.

وی با اشاره به نشست امروز خود با معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: ۳۰ تن از سرمایه گذاران داخل و بیرون استان به دنبال سرمایه گذاری در حوزه گردشگری هستند و هتلداران به دنبال گسترش هستند چرا که جذابیت های گیلان بی نظیر است و کافی است ما به عنوان دولت بسترهای لازم را فراهم کنیم و موانع پیش روی سرمایه گذاران را برطرف کنیم.

استاندار گیلان گفت: زمانی توسعه شتاب می گیرد که ما چشم انداز تجاری نیز تعریف کنیم ، اگر بتوانیم تراز تجاری استان گیلان را افزایش دهیم و به عبارتی بخش تجاری استان را رونق دهیم، می توانیم به تولید، صنعت، کشاورزی و گردشگری کشور کمک کنیم.

حق شناس گفت: بنگاه های با ارزشی در گیلان وجود دارد که باید به خوبی معرفی شوند تا گیلان به محل جذب سرمایه گذاری تبدیل شود و از طرفی تجارت خارجی کشور را رونق دهیم، چرا که در صورت رونق تجارت خارجی ایران، تولید در ایران نیز گسترش خواهد یافت.

استاندار گیلان با بیان اینکه حوزه اقتصادی این اجلاس بسیار برجسته است، اظهار کرد: در این اجلاس می خواهیم به کشورهای حاشیه خزر این پیام را برسانیم که گیلان می تواند بخش زیادی از نیازهای آنان را تامین کند از طرفی آنان نیز می توانند نیازهای ایران را تامین کنند.

حق شناس با زدن مثالی گفت: اگر نفت و گاز مورد نیاز نیروگاه های استان تامین شود ما می توانیم ۲ هزار مگاوات برق برای کشور تولید بکنیم حال آنکه به دلیل ناترازی انرژی نتوانستیم برای نیروگاه های خود سوخت تامین کنیم به همین دلیل تولید برق به اندازه نیاز تامین نشد.

وی افزود: رئیس جمهور و رئیس مجلس دوشنبه گذشته در جلسه ای با ۱۶ استاندار مرزی دستور دادند تا استانداران مرزی به صورت تهاتری با کشورهای مجاور کار کنند و بتوانند در صورت صادرات به این کشورها، نفت و گاز مورد نیاز را وارد کنند تا نیروگاه های ما به صورت کامل کار کنند و دیگر لازم نباشد به بخش صنعت خاموشی دهیم به همین دلیل می گویم تجارت می تواند کل چرخه اقتصاد را به چرخه درآورد تا همه منتفع شوند.

هر سه استان شمالی ما به ریل متصل هستند 

عالی ترین مقام اجرایی استان گیلان بیان کرد: اقتصاد و استفاده از ظرفیت های اقتصادی و گسترش کریدور شمال -- جنوب به صورت جدی در این اجلاس دنبال می شود، تقریبا ۲۰ سال پیش ایران، روسیه و هند در سنتپترزبورگ بحث کریدور شمال - جنوب را در دستور کار قرار دادند و ما به لحاظ سخت افزاری سرمایه گذاری بزرگی در مازندران و گیلان انجام داده ایم و امروز مجموع بنادر ایرانی در خزر به اندازه ای است که قادر هستیم همزماان ۴۰ کشتی را تخلیه و بارگیری کنیم و این میزان در گیلان ۲۰ کشتی است و هر سه استان شمالی ما به ریل متصل هستند.

وی گفت: امیدواریم ریل رشت - آستارا در همین دولت نهایی شود با این وجود هنوز به صورت نرم افزاری از سرمایه گذاری  های بزرگی که در کشور صورت گرفته است به صورت کامل استفاده نشده است و ما باید به دنبال بازریابی باشیم تا به صورت کامل از ظرفیت های کشور استفاده شود.

حق شناس گفت: امروز کالاها برای رسیدن به کشورهای آسیای میانه از اقیانوس هند گرفته تا دریای سرخ، دریای مدیترانه و دریای سیاه مسیری هشت هزار مایلی را می پیمایند، اگر این کالاها از طریق ایران و از شمال و جنوب به این کشورها برسد، بنادر ما رونق می یابد، اشتغال ایجاد می شود و مسیرهای ما فعال می شود و تجار ما می توانند استفاده کنند و از همه مهمتر مسیر انتقال کالا یک سوم کاهش می یابد و ارزانتر می شود.

وی گفت: ما نتوانسته ایم از ظرفیت های خود به خوبی استفاده کنیم چرا که معتقدم به درستی ظرفیت های خود را برای دیگر کشورها تبیین نکرده ایم و بنادر شمالی ما مجموعا شاید به ۴۰ هزار کانتینر نرسند حال آنکه روسیه ۹۰۰ میلیون تن تجارت کالا (صادرات و واردات) دارد که تنها یک درصد آن از طریق دریای خزر است حال آنکه ما می توانیم بخش زیادی از آن را با توجه به ظرفیت های خود برعهده بگیریم.

حق شناس با اشاره به ظرفیت های کشور قزاقستان گفت: این کشور ۲۸ میلیون تن غلات تولید می کند اما مرغ داران ما غلات مورد نیاز خود را از جنوب می آورند ، ما باید تجارت کشور را به سمت خزر بیاوریم و معتقدم ما شمالی ها (مازندران، گیلان و گلستان) پشت به دریا زندگی کرده ایم و تنها برای شنا کردن رو به دریا بوده ایم یا ماهی گرفته ایم اما هرگز متناسب با ظرفیت های خود تجارت نکرده ایم و دولت های مختلف تجارت در خزر را چندان جدی نگرفته اند.

وی با ابراز امیدواری برای حضور وزرا در نشست استانداران حاشیه خزر گفت: نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی نقش برجسته ای داشته اند و اجلاس دستاوردهای زیادی می تواند داشته باشد البته این دستاوردها زمانبر است چرا که ما در شرایط تحریم های ظالمانه به سر می بریم و محدودیت های زیادی داریم اما در همین شرایط تحریم هاست که باید از تمام ظرفیت های کشور استفاده کنیم و این اجلاس یکی از این ظرفیت هاست.

وضعیت دریای خزر از نظر محیط زیستی مورد بحث قرار خواهد گرفت

حق شناس گفت: بحث محیط زیست نیز در این اجلاس مطرح است و یکی از مسائل مهم است چرا که بحث عقب نشینی دریای خزر جدی است و درطی ۱۰۰ سال گذشته ، از سال ۱۳۰۰ تا ۱۳۵۶ ، آب چهار متر در عمق عقب رفته است و از سال ۱۳۵۶ تا ۱۳۸۲، آب دو و نیم متر بالا آمد و از سال ۱۳۸۲ به این سو، آب ۲.۷ متر عقب رفته است به عبارتی، ۵۰ سال عقب رفته است و بیش از ۲۰ سال بالا امد و بیش از ۲۰ سال است که در حال عقب نشینی است و از آنجا که روند غیرقابل پیش بینی است اگرچه همواره دلایل مختلفی از جمله کوه زایی در خزر، افزایش و کاهش نزولات اسمانی، بسته و باز شدن رود ولگا مطرح شده اما هرگز علت قطعی پیدا نشده است.

وی گفت: در این اجلاس بحث های مختلفی در خصوص موضوع عقب نشینی خزر مطرح می شود تا پنج کشور به یک فکر مشترک برای این بحث برسند چرا که بیشترین ضرر را در این خصوص چهار کشور دیگر می کنند چون بیشترین میزان عقب نشینی در چهار کشور حاشیه خزر به استثنا ایران است برای اینکه در ایران عمق خزر بیشتر است.

از تجارب دیگر کشورها در حوزه های مختلف مخصوصا اکتشاف نفت استفاده خواهیم کرد

استاندار گیلان در خصوص بندر، حمل و نقل و شیلات گفت: زمانی که پنج کشور مسائل و مشکلات را به اشتراک بگذارند، می توانند به یک ایده مشترک برسند و از امکانات و ظرفیت یکدیگر استفاده کنیم.

وی افزود: استخراج انرژی بحث مهمی است و بخش زیادی از سواحل باکو امروز به دلیل استخراج نفت آلوده شده است و ممکن است ایران از تجارب آنها در این زمینه استفاده کند چرا که موضوع اکتشاف نفت را در سواحل لنگرود و رودسر داریم و طبیعی است که از تجربیات کشورهای حاشیه خزر استفاده کنیم.

حق شناس گفت: در خصوص سایر حوزه ها نیز تلاش می کنیم از تجارب یکدیگر استفاده کنیم چرا که معتقدیم هر کجا که توانستیم با کشورهای منطقه منافع مشترک ایجاد کنیم، هم به سود سیاسی رسیدم و از طرفی دشمنان کمتر توانسته اند ما را در آن بخش در معرض خطر قرار دهند.

وی گفت: یکی از راهبردهای کشورها در جهان امروز این است که بتوانند با کشورهای همسایه منافع مشترک پیدا کنند بنابراین اگر خروجی این اجلاس برای ایران افزایش حجم قراردادهای تجاری با کشورهای مقابل و استفاده بیشتر از ظرفیت های کریدور شمال - جنوب باشد توانسته ایم موفق عمل کنیم.

وی تصریح کرد: ظرفیت باری راه آهن رشت - آستارا ۱۵ میلیون تن پیش بینی می شود که امروز کمتر از یک میلیون تن از آن استفاده می شود و در صورت افزایش به میزان مورد پیش بینی، منافع مشترکی بین کشورهای حاشیه خزر ایجاد می شود و منافع مشترک ، سود سیاسی هم خواهد داشت و تحریک هایی که کشورهای غربی عمدتا به ما وارد می کنند را می توانیم به حداقل برسانیم.

حق شناس یادآور شد: زمانی که بازارچه مرزی آستارا فعال بود در برخی روزها چندین هزار نفر به آن منطقه تردد می کردند که کرونا بحث تردد را به حداقل رساند و جنگ 12 روزه نیز آن را کمتر کرد ، در حالی که دو طرف تمایل دارند بیشتر یکدیگر را ببینند و اینگونه اجلاس ها کمک می کند ترددها آسانتر شود و کمتر از یک ماه گذشته کمیسیون سه جانبه ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان بود و در سفری که به همراه وزیر راه به باکو داشتیم معاون نخست وزیر روسیه و جمهوری آذربایجان نیز مسئولان هیات های کشورهای خود بودند.

وی گفت: تفاهم کردیم که ریل رشت - آستارا باعث افزایش سفرهای مردم شود و معتقدم این اجلاس ها باعث افزایش ترددها شود و در نهایت باعث تقویت گردشگری و زیرساخت های آن از جمله هتل ها شود.

عالی ترین مقام استانی گیلان گفت: به رغم تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران، هرچهار کشور می خواهند که در این اجلاس حضور داشته باشند و مقامات برخی از کشورها با پرواز مستقیم به گیلان می آیند و حضور همسایگان شمالی در ایران نشان دهنده شکست خوردن تحریم های ناعادلانه است.

حق شناس بیان کرد: به لحاظ سیاسی اجلاس مهم است که همه دعوت شدگان می خواهند در اجلاس باشند و معتقدم بیش از بازخورد سیاسی که این اجلاس برای استان و کشور خواهد داشت گسترش تبادلات اقتصادی است که برای ایران خواهد داشت و ما امیدواریم از این نظر اتفاقات خوبی برای کشور در حوزه تراز تجاری بیفتد.

استاندار گیلان گفت: ممکن است در روزهای برگزاری اجلاس ترافیک رشت، افزایش چشم گیری پیدا کند و از هم اکنون از رشتوندان عذرخواهی می کنم از طرفی باید یادآور شوم این اجلاس یک اتفاق بزرگ و تاریخی برای رشت است و پیش از انقلاب و بعد از انقلاب اسلامی چنین اجلاسی در گیلان برگزار نشده است و ممکن است مدارس را سه شنبه و چهارشنبه هفته آینده مجازی شود و کارکنان دولت هم با دو ساعت تاخیر در دو روز اجلاس به سرکار بروند البته هنوز این موارد قطعی نشده است و تلاش می کنیم حداقل مشکل را برای زندگی مردم ایجاد بکنیم و پیشاپیش از مردم عذرخواهی می کنیم.