شناسهٔ خبر: 75781012 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شبکه بزرگراهی؛ نقشه راهی برای توسعه پایدار و جذب سرمایه‌گذار در سیستان و بلوچستان

زاهدان - ایرنا - سیستان و بلوچستان با توسعه شبکه بزرگراهی گام بزرگی را در مسیر تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل، تسهیل تجارت، ارتقای ایمنی جاده‌ها و جذب سرمایه‌گذاری و در نهایت توسعه پایدار برداشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا؛ سیستان و بلوچستان به‌عنوان یکی از استان‌های مرزی ایران، از ظرفیت‌های ویژه‌ای برخوردار است که می‌تواند به موتور محرکه توسعه اقتصادی کشور تبدیل شود. این استان به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود، ارتباطات استراتژیکی با کشورهای همسایه و دسترسی به آب‌های آزاد، نقش کلیدی در روابط تجاری منطقه‌ای و جهانی ایفا می‌کند.

بندر چابهار، به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران در دریای عمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، این بندر به دلیل موقعیت جغرافیایی ممتاز خود می‌تواند نقطه عطفی در پیوند ایران با کشورهای آسیای میانه و همچنین دیگر بازارهای جهانی باشد در این راستا، تکمیل و توسعه شبکه بزرگراهی و راه‌های ارتباطی در سیستان و بلوچستان از اهمیت حیاتی برخوردار است.
شبکه‌های حمل‌ونقل جاده‌ای به‌ویژه بزرگراه‌ها به‌عنوان شاهرگ‌های اقتصادی نقش بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی استان‌ها ایفا می‌کنند گه در این رهگذر سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت مرزی و دسترسی به آب‌های آزاد به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دروازه‌های تجارت ایران محسوب می‌شود.

شبکه‌های حمل‌ونقل جاده‌ای به‌ویژه بزرگراه‌ها به‌عنوان شاهرگ‌های اقتصادی نقش بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی استان‌ها ایفا می‌کنند

این استان با مرز مشترک با افغانستان، پاکستان و دسترسی به دریای عمان از یک سو و بازارهای آسیای میانه از سوی دیگر می‌تواند به یکی از کانون‌های مهم تجاری و ترانزیتی منطقه تبدیل شود بنابراین سرمایه‌گذاری در توسعه شبکه بزرگراهی این استان می‌تواند علاوه بر تسهیل تردد در داخل کشور به تسریع روند انتقال کالاها و مسافران از و به کشورهای همسایه کمک کند.

پروژه‌هایی مانند بهره‌برداری از ۲۰۱ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی از هامون تا مکران که در بازه زمانی آبان سال گذشته تا آبان ماه جاری به بهره‌برداری رسید، گام‌های مهمی در جهت توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل استان هستند.

این پروژه‌ها نه تنها بهبود شرایط حمل‌ونقل را به دنبال داشته بلکه امنیت جاده‌ای را افزایش داده و دسترسی به نقاط مختلف استان را تسهیل کرده‌اند.

شبکه بزرگراهی؛ نقشه راهی برای توسعه پایدار و جذب سرمایه‌گذار در سیستان و بلوچستان



توسعه زیرساخت‌ها و جذب سرمایه‌گذاری

با بهره‌برداری از این پروژه‌ها طول کلی بزرگراه‌های سیستان و بلوچستان به ۷۸۱ کیلومتر و طول راه‌های اصلی به ۲ هزار و ۱۷ کیلومتر افزایش یافته است، این افزایش طول شبکه‌های حمل‌ونقل، نقشی کلیدی در جذب سرمایه‌گذاری و ایجاد فرصت‌های شغلی در این منطقه دارد بطوریکه از یک سو وجود راه‌های ایمن و دسترسی آسان به نقاط مختلف استان باعث جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به این منطقه خواهد شد و از سوی دیگر پروژه‌های راه‌سازی علاوه بر فراهم کردن زمینه‌های اشتغال‌زایی برای بیش از ۶ هزار نفر موجب رونق اقتصادی و تقویت بخش تجاری می‌شوند.
در این راستا قراردادهای جدید به طول ۴۲۰ کیلومتر و به ارزش ۲۴ همت که در طی یک سال اخیر در سیستان و بلوچستان منعقد شده‌اند، نشان‌دهنده عزم جدی دولت و وزارت راه و شهرسازی در توسعه زیرساخت‌ها و فراهم آوردن زمینه‌های رشد اقتصادی است.

شبکه بزرگراهی؛ نقشه راهی برای توسعه پایدار و جذب سرمایه‌گذار در سیستان و بلوچستان



ضرورت ایمنی در جاده‌ها و تاثیر آن بر امنیت مردم

یکی از چالش‌های مهمی که سیستان و بلوچستان با آن مواجه است، آمار بالای تصادفات جاده‌ای، قاچاق سوخت و تردد اتباع بیگانه غیرمجاز است، این مشکلات نه تنها سلامت و ایمنی مردم استان را تهدید می‌کند بلکه هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی زیادی به دنبال دارد بنابراین، تکمیل و بهسازی شبکه بزرگراهی استان به‌ویژه از نظر ایمنی، برای کاهش این معضلات ضروری به نظر می‌رسد.

بزرگراه‌ها با داشتن استانداردهای بالای طراحی و ایمنی می‌توانند نقش موثری در کاهش تصادفات جاده‌ای داشته باشند، این امر به‌ویژه در جاده‌های سیستان و بلوچستان که به دلیل وضعیت جغرافیایی خاص خود در معرض خطرات طبیعی و انسانی هستند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است بطوریکه با ایجاد بزرگراه‌های استاندارد و امن می‌توان نه تنها از تصادفات جاده‌ای کاسته بلکه امنیت سفر مردم و بارهای ترانزیتی را نیز تامین کرد.
سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت استراتژیک خود نه تنها برای کشور ایران بلکه برای منطقه و حتی برای جهان از اهمیت بالایی برخوردار است، این استان به‌عنوان یکی از دروازه‌های ارتباطی ایران با کشورهای آسیای میانه و سایر نقاط جهان، باید زیرساخت‌های حمل‌ونقل پیشرفته و ایمنی را در اختیار داشته باشد.

تکمیل شبکه بزرگراهی و بهبود شرایط حمل‌ونقل در کنار ایجاد زیرساخت‌های لازم برای امنیت اجتماعی می‌تواند به تقویت امنیت اقتصادی سیستان و بلوچستان و کشور کمک کند در این راستا پروژه‌های راه‌سازی و توسعه بزرگراه‌ها در استان سیستان و بلوچستان می‌توانند به‌عنوان عاملی برای کاهش قاچاق سوخت و مقابله با پدیده اتباع بیگانه غیرمجاز نیز عمل کنند. با فراهم کردن راه‌های ارتباطی مناسب و امن، امکان نظارت دقیق‌تر و جلوگیری از جرایم مرتبط با قاچاق و تردد غیرمجاز فراهم خواهد شد.
تکمیل شبکه بزرگراهی و بهبود شرایط حمل‌ونقل در کنار ایجاد زیرساخت‌های لازم برای امنیت اجتماعی می‌تواند به تقویت امنیت اقتصادی سیستان و بلوچستان و کشور کمک کند

در مجموع، توسعه و تکمیل شبکه بزرگراهی در سیستان و بلوچستان نه تنها بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل و افزایش ایمنی سفرها را به دنبال دارد، بلکه به‌عنوان عاملی اساسی در جهت جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید، تقویت تجارت و ترانزیت کالا و مسافر، و کاهش مشکلات اجتماعی و اقتصادی استان عمل خواهد کرد.

این پروژه‌ها که بخشی از برنامه جامع وزارت راه و شهرسازی برای تحقق توسعه پایدار در استان هستند، می‌توانند سیستان و بلوچستان را به یکی از قطب‌های مهم اقتصادی و زیرساختی کشور تبدیل کنند.
از آنجا که سیستان و بلوچستان به‌عنوان دروازه‌ای به سوی بازارهای جهانی محسوب می‌شود، تسریع در تکمیل پروژه‌های بزرگراهی و راه‌های ارتباطی می‌تواند به‌عنوان یک محرک قوی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی استان و کشور عمل کند. بنابراین تداوم و گسترش این پروژه‌ها و توجه به استانداردهای ایمنی در کنار ایجاد فرصت‌های شغلی و سرمایه‌گذاری از ضروریات توسعه پایدار این استان است.

شبکه بزرگراهی؛ نقشه راهی برای توسعه پایدار و جذب سرمایه‌گذار در سیستان و بلوچستان

سیستان و بلوچستان، حلقه پیوند کریدورهای ملی؛ احداث ۲۹۰ کیلومتر راه تا پایان ۱۴۰۴

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با هدف ارتقای موقعیت راهبردی این منطقه در شبکه حمل‌ونقل ملی و بین‌المللی، در سالجاری بیشترین پروژه‌های زیرساختی حمل‌ونقل کشور در استان با ۲۹۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی تا پایان سال اجرایی خواهد شد.

منصور بیجار اظهار کرد: تا پایان سال ۱۴۰۴، ساخت ۲۳۰ کیلومتر بزرگراه و ۶۰ کیلومتر راه اصلی در دستور کار قرار دارد که نقش مهمی در اتصال این استان به شریان‌های کلیدی کشور ایفا خواهد کرد.

وی با اشاره به موقعیت ویژه سیستان و بلوچستان افزود: این استان در نقطه تلاقی چندین کریدور مهم ملی قرار گرفته و کریدور شمال – جنوب از بندر شهید بهشتی چابهار آغاز می‌شود.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: همچنین ۲ کریدور شرقی – غربی از مرز میرجاوه و مسیر ساحلی، به‌همراه کریدورهای میانی از سراوان، مهرستان و ایرانشهر به سمت کرمان، موقعیت استراتژیک این منطقه را برجسته می‌کنند.

شبکه بزرگراهی؛ نقشه راهی برای توسعه پایدار و جذب سرمایه‌گذار در سیستان و بلوچستان

شتاب چشمگیر در ساخت بزرگراه زاهدان - چابهار

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان از پیشرفت قابل توجه در ساخت بزرگراه زاهدان - چابهار خبر داد و بر لزوم تسریع در تکمیل آن تاکید کرد.

عطاء اله اکبری گفت: اهمیت این بزرگراه برای سیستان و بلوچستان غیرقابل انکار است چرا که این طرح مهم عمرانی و زیرساختی نه تنها به‌عنوان یک مسیر حمل‌ و نقل حیاتی برای مردم استان و استان‌های همجوار محسوب می‌شود بلکه به‌عنوان یک شریان اقتصادی و تجاری نقشی اساسی در ارتباط با کشورهای آسیای میانه و مسیر ترانزیت شرق کشور ایفا خواهد کرد.

وی همچنین با قدردانی از تلاش‌های وزارت راه و شهرسازی در سیستان و بلوچستان گفت: با وجود محدودیت‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌ها به گونه‌ای انجام شده که امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۵ چهار نقطه جمعیتی چابهار، نیکشهر، زاهدان و خاش در مجموع با ۳۵۰ کیلومتر بطور کامل به بزرگراه تبدیل شود، این دستاورد در کنار سایر اقدامات زیرساختی استان گام بزرگ و مهم به سوی توسعه همه‌جانبه خواهد بود.
معاون استاندار تاکید کرد: این پروژه‌ها نه تنها به‌عنوان یک زیرساخت حیاتی در حوزه حمل‌ونقل بلکه به‌عنوان محرک اصلی رونق اقتصادی، تجاری و گردشگری منطقه عمل خواهد کرد و مطمئن هستیم که این بزرگراه نقشی کلیدی در تسهیل ارتباطات بین‌المللی، جذب سرمایه‌گذاری و ارتقای جایگاه سیستان و بلوچستان در نقشه اقتصادی کشور خواهد داشت و می‌تواند باعث رشد و توسعه پایدار در این استان شود.

شبکه بزرگراهی؛ نقشه راهی برای توسعه پایدار و جذب سرمایه‌گذار در سیستان و بلوچستان

۲۰۱ کیلومتر بزرگراه از هامون تا مکران؛ پیوندی استراتژیک برای توسعه ترانزیت و تجارت ایران

مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان از بهره‌برداری ۲۰۱ کیلومتر بزرگراه‌ و راه اصلی از شمال تا جنوب این استان از هامون تا مکران در بازه زمانی آبان سال گذشته تا آبان ماه جاری خبر داد.

مهدی پارسی افزود: این پروژه‌های زیربنایی شامل ۱۴۴ کیلومتر بزرگراه و ۵۷ کیلومتر راه اصلی بوده است که به‌عنوان گام‌های بزرگ در مسیر توسعه استان شناخته می‌شوند و نقش مهمی در بهبود شرایط حمل‌ و نقل، افزایش امنیت جاده‌ای و تسهیل دسترسی به نقاط مختلف استان ایفا می‌کنند.
وی ادامه داد: با بهره برداری از این پروژه‌ها طول کلی بزرگراه‌های سیستان و بلوچستان به ۷۸۱ کیلومتر و طول راه های اصلی به ۲ هزار و ۱۷ کیلومتر رسیده است.

مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان بیان کرد: در بازه زمانی یک‌ ساله مذکور ۶۰ کارگاه راهسازی با اشتغال بیش از ۶ هزار نفر در استان فعال بوده‌اند و ۲۵ قرارداد جدید برای احداث ۴۲۰ کیلومتر جاده به ارزش ۲۴ هزار میلیارد تومان منعقد شده که نه تنها زمینه اشتغال و توسعه زیرساختی را فراهم کرده بلکه به تقویت بخش حمل‌ونقل و تجاری استان نیز کمک کرده‌ است.
وی تصریح کرد: دولت به‌طور جدی در راستای توسعه پایدار سیستان و بلوچستان گام برداشته و در آینده نزدیک پروژه‌های بیشتری در بخش راه‌سازی به بهره برداری خواهند رسید که به‌طور مستقیم بر بهبود شرایط اقتصادی، اجتماعی و حمل‌ونقل استان تاثیر خواهند گذاشت و آن را به یکی از قطب‌های مهم توسعه کشور تبدیل خواهند کرد.

به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به عنوان وسیع ترین استان کشور در حال حاضر درای پنج هزار و ۸۴۴ کیلومتر بزرگراه، راه اصلی و راه فرعی آسفالته است که ۷۷۱ کیلومتر آن را بزرگراه، ۲۰۱۷ کیلومتر آن را راه اصلی و ۳۰۵۶ کیلومتر آن را راه فرعی آسفالته تشکیل می دهد.