به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، علیرضا کاظمی در جلسه علنی امروز سهشنبه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی و ارزیابی نحوه اجرای سال نخست قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: احصاء تکالیف از متن قانون و دستهبندی آنها براساس حوزههای ماموریتی، تعیین مسئولیتها و برگزاری جلسات مستمر و هفتگی کارگروه اقدام، ایجاد سامانه مدیریتی رصد و پیگیری برای پایش لحظهای اقدامات و سنجههای عملکردی، تدوین برنامه عملیاتی سالانه بر اساس تکالیف احصا شده، چاپ کتاب و تولید محتوای اطلاع رسانی و آموزشی برای ذینفعان از جمله اقدامات تمهیدی وزارت آموزش و پرورش بوده است.
وی با اشاره به تکالیف آموزش و پرورش در برنامه هفتم افزود: از مجموع چهار آیین نامه تکلیف شده در برنامه هفتم برای وزارت آموزش و پرورش، هر چهار آییننامه تصویب و ابلاغ شده است. ایجاد شهر کودک، نحوه جذب دانشجویان، طراحی و توسعه رشتههای فنی و حرفهای همچنین آیین نامه نحوه وصول درآمدهای فعالیتهای فوق برنامه این آییننامهها است.
کاظمی افزود: از مجموع ۴ سند تکلیف شده ۳ سند به تصویب رسیده که از جمله نظام جامع امور تربیتی و مراقبتهای اجتماعی از جمله این اسناد است همچنین از مجموع چهار تصویبنامه تکلیف شده سند تنوع بخشی به مهدهای کودک از جمله مهدهای خانگی تصویب و ابلاغ شده است و تدوین سه سند دیگر در دست اقدام و فرایند تصویب است.
تصویب اساسنامه نهضت سوادآموزی
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: از مجموع دو اساسنامه تکلیف شده، در رابطه با اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان موضوع تبصره بند ۳ ماده ۸۸ به تصویب هیأت امنای صندوق رسید و برای تعیین تکلیف به دولت ارسال و در حال بررسی است همچنین اساسنامه نهضت سوادآموزی موضوع بند ب ماده ۹۱ تدوین و در دولت مصوب شد تا در قالب بند الف ماده ۹۱ سازماندهی شود.
کاظمی گفت: در حوزه تکالیف گزارشی از مجموع ۶ تکلیف گزارشی، دو گزارش ارسال شد و چهار گزارش بدون اقدام باقیمانده است و از مجموع ۱۱۰ تکلیف اقدامی ۳۰ تکلیف به طور کامل انجام شده همچنین ۵۵ تکلیف جز تکالیف مستمر و ۲۰ تکلیف نیمه تمام و ۵ مورد بدون اقدام باقی مانده است.
وی با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی کمیسیون برنامه و بودجه درباره اقدامات وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: تعداد آیین نامه های مصوب طی دو ماه گذشته پیشرفت داشت. نسبت دانشجو معلم به استاد مطابق قانون محاسبه شده است. آمار دقیق بازنشستگان دانشگاه فرهنگیان ۲۵۵ نفر بود که ۲۷۷ نفر در قبال آن جذب شده است. این اقدام، نسبت دانشجو به معلم را به شدت بهبود می بخشد.
افزایش معدل دانش آموزان
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تعداد کلاس های ابتدایی به ۳۰ هزار و ۹۹۷ کاهش یافته است، اظهار کرد: این تعداد در دوره متوسطه اول به تعداد ۱۶ هزار و ۱۲۰ کلاس رسیده که ۱۳ درصد کاهش داشته است. درباره معدل، قانون معدل کل متوسطه را هدف گذاری کرده و صرفا امتحان نهایی پایه دوازدهم را ملاک قرار ندادیم. معدل فنی حرفهای به اندازه یک نمره و در حوزه نظری به میزان نیم نمره افزایش داشته است.
کاظمی همچنین تدوین اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان را اقدام قانونی دانست و اظهار کرد: اقدامات بعدی منوط به پذیرش آن از سوی مراجع ذیربط و دولت است. در حوزه آموزشهای مهارتی تلاش کردیم تا با توسعه هنرستان ها و کارگاه ها به اهداف مورد نظر برسیم. براساس آیین نامه توسعه هنرستان ها، احداث و قرارگیری ۸۴۹ هنرستان در جوار کارخانه ها مد نظر است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بیش از ۱۱۰ هزار دانشآموز در هنرستان ها شاغل شدهاند؛ افزود: توسعه هنرستانها عشایری و روستایی از ۱۲۶ به ۱۴۵ افزایش یافته است.