شناسهٔ خبر: 75771182 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سرپرست معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

ارتباط موثر بین مردم و تیم سلامت ضرورت طرح پزشک خانواده است

رشت- ایرنا- سرپرست معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، پزشک خانواده را حلقه هوشمند بین مردم و نظام ارجاع خواند و گفت: موفقیت پزشک خانواده در گرو ارتباط موثر بین مردم و تیم سلامت است.

صاحب‌خبر -

دکتر مسعود نوروزی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر نقش پزشک خانواده در تحول ساختاری نظام سلامت کشور اظهار کرد: برای موفقیت این طرح، باید مسیر اطلاع‌رسانی شفاف، ثبت دقیق داده‌های سلامت و ارتباط منسجم بین مردم و تیم بهداشتی جدی گرفته شود.

وی با بیان اینکه پزشک خانواده، نقطه تمرکز مدیریت سلامت جمعیت است اضافه کرد: پزشک خانواده یک طرح اجرایی صرف نیست؛ بلکه زیرساختی برای مدیریت سلامت جمعیت است، در این مدل، سلامت هر فرد در قالب پرونده‌ای جامع و پیوسته رصد می‌شود و پزشک خانواده به‌عنوان مسئول مراقبت مستمر، سلامت اعضای خانوار را از جنبه جسمی، روانی و اجتماعی دنبال می‌کند.

سرپرست معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بیان کرد: تحول واقعی در نظام سلامت زمانی رخ می‌دهد که از نگاه موردی و درمان‌محور فاصله گرفته شود و به سمت پایش جمعیتی و پیشگیری فعال حرکت کنیم، پزشک خانواده در واقع همین نقش را ایفا می‌کند، یعنی به‌ جای درمان بیماری، از بروز آن جلوگیری می‌کند.

وی در ادامه داده و شفافیت را زیربنای نظام سلامت پاسخگو خواند و با اشاره به اهمیت شفافیت اطلاعات در اجرای طرح پزشک خانواده گفت: تصمیم‌گیری در حوزه سلامت بدون داده‌های دقیق، به خطا منجر می‌شود، در گیلان تلاش کرده‌ایم تا با ایجاد سامانه‌های ثبت و پایش دیجیتال، مسیر دسترسی به داده‌های واقعی را هم برای مدیران سلامت و همچنین برای مردم تسهیل کنیم.

سرپرست معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اضافه کرد: در این سامانه‌ها وضعیت سلامت خانوار، مراجعات، واکسیناسیون، شاخص‌های تغذیه و حتی سوابق غربالگری بیماری‌ها ثبت می‌شود؛ این اطلاعات نه‌تنها در تصمیم‌سازی کلان موثر است بلکه امکان نظارت شفاف و پاسخگویی عمومی را نیز فراهم می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه هرگونه تحول در نظام سلامت بدون جلب اعتماد عمومی ممکن نیست، اظهار کرد: مردم باید احساس کنند اطلاعات سلامت‌ آنها محرمانه و در عین حال، در خدمت ارتقای کیفیت خدمات است، شفافیت در اطلاع‌رسانی، آموزش و پاسخگویی دقیق به سئوالات مردم، کلید افزایش این اعتماد است.

دکتر نوروزی اطلاع‌رسانی ناقص یا مبهم را بزرگترین تهدید برای اعتماد عمومی خواند و اضافه کرد: یکی از رویکردهای جدی ما ارتباط نزدیک با مردم و کارکنان نظام سلامت است؛ پزشک خانواده، پرستار، مراقب سلامت و کارشناس بهداشت، همه اعضای یک شبکه هستند که باید با زبان ساده و صادقانه با مردم صحبت کنند.

وی با بیان اینکه توانمندسازی نیروی انسانی، یکی از مولفه‌های کلیدی پایداری طرح پزشک خانواده است اظهار کرد: پزشک خانواده زمانی موفق است که تیم سلامت، آموزش‌های به‌روز، مهارت‌های ارتباطی و دانش داده‌محور داشته باشد؛ در این ارتباط برنامه‌های بازآموزی فنی و مهارتی برای کارکنان حوزه بهداشت در دستور کار قرار گرفته‌است.

وی اضافه کرد: سلامت مردم تنها ماموریت وزارت بهداشت نیست؛ یک مسئولیت مشترک بین دستگاه‌ها، رسانه‌ها و جامعه است؛ پزشک خانواده، حلقه‌ای است که می‌تواند این مشارکت را هدفمند و سازنده کند، اگر همه بخش‌ها، از آموزش و محیط زیست تا شهرداری‌ها و رسانه‌ها در کنار نظام سلامت قرار گیرند، جامعه‌ای سالم‌تر، آگاه‌تر و کم‌هزینه‌تر خواهیم داشت.

تمام خانه‌های بهداشت استان شامل ۹۶۱ مورد زیرپوشش طرح پزشک خانواده هستند که خانواده‌ها می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.