شناسهٔ خبر: 75757959 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

مدیرکل حمایت از تولید وزارت میراث‌ فرهنگی عنوان کرد

گلیم‌های کردستان، نمادی از هویت فرهنگی و هنری ایران

گلیم‌های کردستان نمادی از فرهنگ بومی ایران هستند، تجلی عصاره فرهنگ بومی ما در صنایع‌ دستی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، حسین بیدختی، در مصاحبه با رادیو گفت‌و‌گو به تشریح ویژگی‌های هنر گلیم‌های دست‌ساز کردستان و جایگاه آن در فرهنگ بومی ایران پرداخت.

حسین بیدختی، مدیرکل حمایت از تولید وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، در مصاحبه با برنامه «فرهنگسرای گفت‌و‌گو»، به اهمیت و جایگاه گلیم‌های منطقه کردستان در هویت فرهنگی و هنری ایران اشاره کرد و با تأکید بر اینکه گلیم‌های کردستان نمادی از فرهنگ بومی ایران هستند، افزود: عصاره فرهنگ بومی ما در تجلی‌اش در صنایع‌دستی ایران است.

بیدختی در ادامه به ویژگی‌های گلیم‌های منطقه کردستان پرداخت و گفت: گلیم‌های این منطقه عمدتاً از نوع دورو یا چاک‌دار هستند و نقوش آنها از حالت هندسی صرف به سمت نقوش منحنی پیش رفته است. این گلیم‌ها با نقوش گیاهی، حیوانی و محرابی خود، متأثر از اقلیم و فرهنگ منطقه هستند.

مدیرکل حمایت از تولید وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، با اشاره به اهمیت حفظ و تداوم هنر‌های سنتی، گفت: ما نگران این انشقاق بین‌نسلی هستیم که نسل بعدی ممکن است فرصت کسب دانش سنتی حوزه صنایع‌دستی را نداشته باشد. حاکمیت باید در این حوزه سوبسید بدهد و کمک کند تا این هنر‌های سنتی حفظ شوند.

بیدختی در مورد برنامه‌های وزارت برای حفظ و نگهداشت هنر‌های سنتی، به برنامه‌های ترویجی، آموزشی، نمایشگاه‌های فصلی و جشنواره‌ها اشاره کرد و گفت: ما دستگاه حاکمیتی هستیم و تصدی‌گری در این حوزه نداریم. وزارت برای صدور مجوز‌های فعالیت و ارائه تسهیلات تکلیفی به هنرمندان، اقدامات لازم را انجام داده است.

در پایان، بیدختی به اهمیت پاپوش‌های سنتی، از جمله گیوه، اشاره کرد و گفت: بخش قابل‌توجهی از صادرات منطقه اورامانات به پاپوش‌های سنتی است.

وی ابراز امیدواری کرد که در آینده به این بخش مهم اقتصادی در استان کردستان پرداخته شود.

انتهای پیام/