به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان، خوزستان این روزها دیگر نفس نمیکشد، آسمان آبی اهواز، شوش، هویزه و آبادان و سایر شهرهای استان مدتها است رنگ خود را باخته و زیر لایهای از دود و خاکستر پنهان شده است؛ شهری که زمانی نسیم کارون بر چهرهاش میوزید، اکنون با بوی سوختگی و دود بیدار میشود.
هر سحر پیش از آنکه خورشید بالا بیاید، دودی غلیظ از سوی مرزها برمیخیزد، آتشی که در دل بخش عراقی هورالعظیم زبانه میکشد و خاکسترش را بر سر مردم خوزستان میبارد، کودکان با سرفه از خواب میپرند، سالمندان از سوزش چشم و تنگی نفس شکایت دارند و نفسکشیدن به کاری دشوار تبدیل شده است.
فلرهای نفتی نیز شبها آسمان را سرخ و روزها هوای داغ جنوب را سنگینتر میکند، در کنار آن دود ناشی از آتشزدن مزارع و تردد خودروهای فرسوده، ترکیبی مرگبار ساخته است که هر روز در ریههای مردم رسوب میکند.

حملونقل شهری و فلرهای نفتی دو عامل اصلی آلودگی هوا هستند
محمدجواد اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان روز گذشته در نشست ستاد مدیریت بحران استان با اشاره به نقش مؤثر منابع آلاینده در تشدید وضعیت هوای اهواز عنوان میکند: بر اساس مطالعات علمی انجامشده، حدود ۹۹ درصد از ذرات آلاینده و نزدیک به ۸۵ درصد از مونوکسیدکربن موجود در هوای این شهر، به ترتیب از فلرهای نفتی و منابع متحرک ناشی از حملونقل شهری تولید میشود، بنابراین دو عامل اصلی آلودگی هوای اهواز، فلرسوزی و تردد وسایل نقلیه هستند.
وی میافزاید: دادههای موجود مربوط به سال ۱۴۰۰ است و در آن زمان سهم فلرهای نفتی در آلودگی هوا حدود ۱۵.۹۵ درصد برآورد شد، اما با توجه به افزایش فعالیتهای نفتی در سالهای اخیر به طور قطع سهم این آلایندهها در شرایط کنونی بیشتر از این میزان است.
مدیرکل حفاظت محیطزیست خوزستان با اشاره به اینکه شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب این آمار را نپذیرفته است ادامه میدهد: نتایج اعلامشده حاصل تحقیقات علمی و مستند مراکز معتبر است و قابل انکار نیست، اگر عزم ملی برای کاهش آلایندگی وجود دارد، باید از سطح دفاع و انکار عبور و با تأمین بودجههای لازم، به سمت اصلاح زیرساختها و کاهش فلرسوزی حرکت کرد.
اشرفی خاطرنشان میکند: سوزاندن حتی یک فلر در محدوده شهری زیاد است و مردم حق دارند خواستار توقف آن باشند، در کنار این مسئله تنها ۱۸.۵ درصد از بنزین توزیعی در اهواز یورو ۴ است که رقم بسیار پایینی محسوب میشود در حالی که خوزستان با چنین شرایط بحرانی باید در اولویت استفاده از سوخت پاک باشد.
وی با اشاره به نقش آتشسوزی مزارع در افزایش آلایندگی میگوید: در روزهای اخیر اهواز تحت تأثیر دود ناشی از هورالعظیم نبوده، اما سوزاندن مزارع نیشکر و برنج به عامل مهم دیگری در تشدید آلودگی تبدیل شده است و در این زمینه اقدامات قضائی انجام و موارد آتشسوزی بهصورت روزانه رصد میشود.
مدیرکل حفاظت محیطزیست خوزستان تصریح میکند: در واحدهای نیشکری استان تنها حدود ۴۰ درصد برداشت بهاصطلاح سبز صورت میگیرد، اما همین نوع برداشت نیز در دو مرحله سوزاندن انجام میشود که مرحله دوم آن آسیب بیشتری به محیط زیست وارد میکند.

تولید نفت در اهواز حتی به صورت موقت کاهش پیدا نمیکند
ابراهیم پیرامون، مدیرعامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب، با اشاره به آمار ارائهشده درباره نقش فلرها در آلودگی هوای خوزستان، اظهار میکند: این ارقام ارزش علمی قابل اتکایی ندارد و زمان انجام آن مطالعات، شرایط فعلی هورالعظیم و تردد خودروها در نظر گرفته نشده بود؛ بهتر است که تمرکز روی خودروها و آتشسوزیهای هورالعظیم گذاشته سود.
وی میافزاید: همیشه انگشت اتهام به سمت فلرها گرفته میشود، اما ارائه این اطلاعات به شکل فعلی گمراهکننده است. من به عنوان فردی با سابقه فنی، میدانم دقت این آمار تا چه حد محدود است،، بهسوزی برخی فلرهای اطراف اهواز انجام شده و مابقی تا یکی دو ماه آینده تکمیل میشود و این امر منجر به کاهش انتشار منوکسیدکربن و برخی ترکیبات دیگر خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز، جنوب ادامه میدهد: در ۳۰ کیلومتری اهواز، عملیات بهسوزی ۱۰ فلر تا دو سه ماه آینده کامل میشود و در مجموع روزانه ۶۸ میلیون فوت مکعب گاز در محدوده اهواز سوخته و ۹۰ درصد این فرآیند در حال تکمیل است.
پیرامون درباره پیشنهاد کاهش فعالیتهای نفتی برای کاهش آلودگی هوا توضیح میدهد: کاهش تولید نفت امکانپذیر نیست، زیرا این تصمیم حاکمیتی است و روند تولید همواره افزایشی است. ما تنها میتوانیم مراقبتهای عملیاتی را افزایش دهیم.
وی میگوید: اطراف اهواز حدود ۲۰ فلر داریم، اما این آمار چندان معنا ندارد. گاز در حال جمعآوری است و فلرها اندک و تحت کنترل هستند. قراردادی با حضور رئیسجمهور منعقد شده و امیدواریم تا پایان سال، تمامی فلرهای اطراف اهواز جمعآوری شوند.

شرایط اضطراری آلودگی هوا در خوزستان نیازمند اقدامات فوری و جدی است
سیدمحمدرضا موالی زاده استاندار خوزستان با اشاره به وضعیت بحرانی آلودگی هوا اظهار میکند: تمام دستگاهها باید همکاری کنند تا مردم از این شرایط سخت عبور کنند و سهم هر منبع آلاینده بهطور دقیق مشخص شود.
وی در ادامه به نقش صنایع آلاینده اشاره کرد و میافزاید: جابهجایی کارخانههای کربن بلک و لولهسازی که سالها مطرح بوده، باید سرعت گیرد. برنامههای کوتاهمدت عملیاتی نیز برای کاهش تولید برخی واحدها در شرایط اضطراری باید تدوین شود.
استاندار خوزستان بر لزوم ارائه برنامه زمانبندی توسط شرکت مناطق نفتخیز جنوب برای خاموشی فلرها و گازهای همراه نفت پیرامون اهواز تأکید کرد و میگوید: ۶۵ فلر نفتی در شعاع ۲۵ کیلومتری اهواز وجود دارد که باید سریعاً خاموش شوند.
موالیزاده همچنین از توزیع بنزین یورو ۴ در اهواز بهعنوان اقدامی فوری خبر داد و اضافه میکند: این اقدام پس از اهواز در سایر شهرهای صنعتی اجرا خواهد شد و برنامه زمانبندی برای کل استان ارائه میشود،، ناوگان عمومی باید تقویت و فرهنگ استفاده از آن ترویج شود. اجرای طرح زوج و فرد و افزایش خودروهای برقی و هیبریدی نیز ضروری است.
استاندار خوزستان بر جرمانگاری تخلفات محیطزیستی، نظارت بر دفع پسماند و جلوگیری از سوزاندن غیراصولی مزارع و صنایع تأکید کرد و خاطرنشان میکند: دانشگاههای علوم پزشکی باید توصیههای بهداشتی را با حفظ آرامش جامعه ارائه کنند و درمان رایگان بیماران مرتبط با آلودگی هوا اجرایی شود،، در شرایط فوقالعاده فعلی، حذف آلایندهها باید در کوتاهترین زمان انجام شود، حتی اگر به توقف تولید یا پرداخت غرامت منجر شود. بر سلامت مردم با هیچکس تعارف نداریم.
به گزارش ایمنا، آلودگی شدید هوای خوزستان، نفس مردم این استان را تنگ کرده و سلامت آنها را در معرض تهدید جدی قرار داده است؛ ترکیب دود فلرهای نفتی، آتشسوزی مزارع و تردد خودروهای فرسوده، وضعیتی اضطراری ایجاد کرده که نیازمند اقدامات فوری و هماهنگ همه دستگاهها است.
در حالی که مدیرکل حفاظت محیطزیست استان بر اصلاح زیرساختها و کاهش فلرسوزی تأکید دارد، مدیرعامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب از محدودیت کاهش تولید نفت سخن میگوید و استاندار خوزستان خواستار برنامهریزی فوری برای خاموشی فلرها، توزیع سوخت پاک و تقویت حملونقل عمومی شده است.
به نظر میرسد تنها با همکاری جدی دولت، صنعت و نهادهای نظارتی و اجرای اقدامات کوتاهمدت و بلندمدت، میتوان نفس خوزستان را دوباره به جریان انداخت و این استان را از بحران آلایندهها رهایی بخشید.