به گزارش خبرگزاری آنا، دانشگاه آزاد اسلامی همواره تلاش کرده است به ظرفیتهای نقاط مختلف کشور توجه ویژه داشته باشد و از استعدادها و ظرفیتهای ناشناخته هر منطقه در راستای حل مسائل کشوربهره ببرد. یکی از این مناطق، شهر تاریخی و مهم استان گلستان، گنبدکاووس است؛ شهری با آب و هوای معتدل و زمینهای حاصلخیز، مردمانی خونگرم و مهماننواز و فرهنگی غنی که تنوع قومی و سنتهای دیرینهاش، روح تازهای به این منطقه میبخشد.
در قلب این شهر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس با هدف شکوفایی استعدادهای محلی و بهرهبرداری از ظرفیتهای علمی کشور فعالیت میکند. در گفتوگوی صمیمی ویژهبرنامهٔ «از نزدیک» خبرگزاری آنا، رئیس دانشگاه، علیرضا گرایلی، بیان می کند: «حرکت ما از آموزشمحوری صرف به مهارتمحوری، کارآفرینی و فناوری، با اجرای سند تحول و تعالی و حمایت شهید دکتر طهرانچی شکل گرفت.»
در این دانشگاه، مدارس مهارتی، مراکز رشد و پروژههای دانشبنیان راهاندازی شدهاند تا دانشجویان علاوه بر تحصیل، مهارتهای عملی و کاربردی بیاموزند و با دنیای واقعی کار آشنا شوند. از تولید محصولات دانشبنیان در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی گرفته تا طراحی اپلیکیشنهای فناورانه و ایجاد برندهای نوپا، هر فعالیت، فرصتی برای توسعه مهارت و خلق ثروت است.
گرایلی تأکید میکند که دانشگاه آزاد گنبدکاووس تنها یک محیط آموزشی نیست؛ اینجا صحنهای است که دانش، مهارت و نوآوری به هم میآمیزند و دانشجویان را برای ورود به بازار کار و ایفای نقش مؤثر در توسعه ملی آماده میکند. در هر گوشه از این دانشگاه میتوان شور و هیجان دانشجویانی را دید که با دستان خود، علم را به عمل و ایده را به واقعیت تبدیل میکنند.
ویژهبرنامه «از نزدیک» فرصتی است تا مخاطبان مسیر تحول دانشگاه آزاد گنبدکاووس را با تمام جزئیات مشاهده کنند؛ دانشگاهی که با محوریت پروژههای دانشبنیان، نوآوری و مهارتمحوری، نه تنها دانشجویان را توانمند میکند، بلکه به خلق فرصتهای اقتصادی و حل مسائل واقعی کشور نیز میانجامد. اینجا، مسیر تحول دانشگاهی با روحیهای زنده و پویا جلوه میکند و امید به آیندهای روشن، ملموس و قابل لمس است.
سیر تحول و پیشرفت دانشگاه آزاد گنبدکاووس با اجرای سند تعالی
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس ضمن تشکر ویژه از خبرگزاری آنا گفت: «بزرگترین سرمایه هر کشور، نیروی انسانی متخصص و آموزشدیده آن است و دانشگاهها نقش بسیار مهمی در پرورش این سرمایه دارند. همانگونه که اگر دانه گندم در محیط نامناسب کاشته شود رشد نمیکند، استعدادهای انسانی نیز بدون بستر مناسب شکوفا نخواهند شد.»
علیرضا گرایلی افزود: «در کشور ما استعدادهای فراوانی وجود دارد که برای رشد و ثمربخشی، نیازمند فضای مناسب هستند. دانشگاهها در ایجاد این فضا و زمینهسازی برای بالندگی استعدادها نقش تعیینکنندهای ایفا میکنند.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس، علیرضا گرایلی، با معرفی این واحد دانشگاهی گفت: «در شرق استان گلستان شهری تاریخی به نام گنبد قابوس وجود دارد که مردمان بسیار خونگرم و مهماننوازی دارد. در سال ۱۳۸۲ با تلاش انسانهای دلسوز منطقه و یاری مردم، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس با دو رشته و حدود ۵۰ دانشجو تأسیس شد و مسیر تکاملی خود را تا سال ۱۴۰۴ ادامه داده است.»
گرایلی افزود: «امروز این واحد دانشگاهی نزدیک به ۵۵۰۰ دانشجو و بیش از ۴۵ رشته دارد و با احتساب میانرشتهها و مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ناپیوسته و ارشد، حدود ۹۰ رشته در این واحد دانشگاهی ارائه میشود.»
وی با اشاره به تحولات دانشگاه گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی در دورههای مختلف پیشرفتهای متفاوتی نشان داده است. در دورههای نخست، تمرکز بر آموزش و افزایش دانشجو و توسعه ساختمانها بود که در دوره حجتالاسلام والمسلمین ابراهیمی، موسس دانشگاه، و دکتر علی بیتی، رئیس بعدی، با تلاش ویژه آنها در ساختوساز، این مسیر دنبال شد و این روند در دهه ۹۰ ادامه یافت و به سال ۱۴۰۰ رسید.»
گرایلی تصریح کرد: «نقطه عطف تغییر نگرش و پیشرفت این واحد دانشگاهی در سال ۱۴۰۰ رخ داد. همزمان با مسئولیت من، شهید دکتر طهرانچی سند تحول و تعالی را به واحد ما ابلاغ کردند و در آن زمان با محتوای آن آشنا نبودیم.»
وی افزود: «با ادامه مسیر و ابلاغ بخشنامههای مختلف، به ارزشمند بودن این سند پی بردیم؛ سندی که میتواند دانشگاه را از حالت آموزشمحوری و پژوهشمحوری به سمت مهارتمحوری، کارآفرینی نسل سوم و چهارم و در نسل پنجم، فناوریمحوری، ماموریتگرایی و موضوعمحوری هدایت کند. دانشگاه آزاد گنبدکاووس نیز مسیر خود را بر اساس ریلگذاری این سند آغاز کرد.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس تصریح کرد: «برای اجرای این سند باید به هدف دانشگاه پی میبردیم. دانشگاهها پیشتر تلاش میکردند دانایی دانشجویان را افزایش دهند، اما شهید دکتر طهرانچی در اجرای این سند بر توانا کردن دانشجویان تأکید داشتند؛ زیرا دانشجویی که دانا باشد، اما توانا نباشد، قادر نیست از علم خود بهره ببرد. در این مسیر، با راهاندازی مراکز رشد و سراهای نوآوری، ایجاد مدارس مهارتی، دانشبنیان کردن طرحهای ارائهشده توسط اساتید و راهاندازی شتابدهندهها در دانشگاه، هدف اصلی تحقق توانمندی و مهارتآفرینی دانشجویان بود.»
دانایی، توانایی و تولید ثروت؛ مسیر دانشبنیان دانشگاه آزاد گنبدکاووس
گرایلی در ادامه با بیان خاطرهای از شهید دکتر طهرانچی گفت: «خدا رحمت کند شهید طهرانچی را؛ هر سال پس از نوروز سخنرانی میکردند و به موضوعات جدید اشاره داشتند. امسال نیز در سخنرانی خود بر این نکته تأکید کردند که دانایی خوب است، اما به شرطی که در آن توانایی وجود داشته باشد. اما دانایی و توانایی امروز به تنهایی کافی نیست و باید منجر به تولید و خلق ثروت شود. زیرا اگر دانا و توانا باشیم، اما نتوانیم از آن تولید و ثروت خلق کنیم، نمیتوانیم در جهان امروز پیشرو باشیم.»
وی افزود: «شهید طهرانچی موضوع دانشبنیان را مطرح کردند و تأکید داشتند که اساتید باید به سمت مسئلهمحوری حرکت کنند تا مسائل کشور حل شود. مقام معظم رهبری نیز در پیامهای خود بر اهمیت حرکت دانشگاهها به سمت حل مسائل کشور تأکید کردهاند. دانشگاهی که نتواند در حل مسائل کشور دخیل باشد، نمیتواند به جریان علمی و دیگر جریانهای موجود در کشور کمک کند.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس ادامه داد: «در این مسیر، اساتید به مشارکت در طرحهای بروندانشگاهی تشویق شدند تا قراردادهایی با سازمانها، ادارات، شرکتهای تولیدی و کارخانهها منعقد کنند. از سوی دیگر، استادانی که در حل مسائل کشور دخیل هستند، دانشجویان خود را نیز وارد عرصه کار میکنند تا با محیط واقعی کار آشنا شوند. این آشنایی باعث افزایش توانمندی دانشجویان میشود و اگر با روشهای نوآورانه و فناورانه، مسائل به شکل دانشبنیان مطرح شود، میتوان به توانمندسازی جامعه و تولید ثروت بهتر کمک کرد.»
گرایلی با اشاره به سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: «سند تحول و تعالی دانشگاه بر پنج محور تاکید بسیاری دارد که یکی از این محورها موضوع کیفیسازی است. در دورههای نسل اول و دوم، هدف اصلی جذب بیشتر دانشجو و ورود به پژوهش بود و تمرکز بر کمیت بود. اما سند تحول و تعالی بر این تأکید دارد که به جای کمیت، کیفیت باید افزایش و ارتقا یابد.»
وی ادامه داد: «در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس تلاش کردهایم محتوای بهتری به دانشجویان ارائه کنیم و به جای جذب بیشتر، اساتید بتوانند ارتقای رتبه استادی خود را کسب کرده و در نتیجه کیفیت آموزش افزایش یابد. برای ارتقای کیفیت، باید روشی را در پیش بگیریم که نتیجه آن ارتقای دانش و توانمندی دانشجویان باشد.»
گرایلی افزود: «متأسفانه هرم جذب دانشجو در کشور روش مناسبی را دنبال نمیکند و در همه رشتهها باید جذب متوازن و متناسبی صورت گیرد. طی ۸ تا ۱۰ سال گذشته شاهد هستیم که تعداد زیادی دانشجو به رشتههای علوم انسانی مانند حقوق، روانشناسی و آموزش ابتدایی مراجعه میکنند، اما در رشتههای علوم پایه و مهندسی که نیاز کشور است، دانشجوی کمتری داریم. این وضعیت یک زنگ خطر برای آینده علمی کشور است؛ زیرا برای دستیابی به پیشرفت علمی، تقویت علوم پایه و مهندسی ضروری است تا دانشگاهها بتوانند دانشجویان را در مسیر توانمندسازی و تولید ثروت هدایت کنند.»
گرایلی با اشاره به اهداف دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس در راستای تحقق سند تحول، توانمندسازی دانشجویان و افزایش تولید ثروت، اظهار کرد: «برای دستیابی به این هدف، توسعه مدارس مهارتی را در دستور کار قرار دادیم تا هر دانشجو علاوه بر تحصیل، یک مهارت نیز بیاموزد. در همین راستا تلاش کردیم رشتههای مهارتی را در دانشگاه ایجاد کنیم. همچنین به دانشجویان اجازه داده شد در مراکز رشد، هستههای فناور تشکیل دهند تا بتوانند روی یک محصول کار کرده، آن را پرورش دهند و در نهایت به یک برند تبدیل کنند تا زمینه برای سرمایهگذاری بخش خصوصی فراهم شود.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس افزود: «در مدارس مهارتی، دانشجویان در حین تحصیل مهارت نیز میآموزند؛ برای مثال در حوزه طلاسازی از روشهای نوین استفاده میشود یا در رشتههای مرتبط با چرمسازی و سایر زمینهها، مهارت دانشجویان ارتقا مییابد. در همین مسیر تلاش کردیم محصولات کشاورزی را به سمت دانشبنیان شدن پیش ببریم و با بهرهگیری از توان علمی اساتید، محصولات ارگانیکتر و با تناژ بالاتر تولید کنیم تا دانشگاه بتواند دانشجویان را در مسیر سیاستهای مهارتمحور تربیت کند.»
وی ادامه داد: «یکی از نگرانیهای خانوادهها این است که آیا ورود به دانشگاه برای فرزندانشان ارزش افزوده دارد یا خیر. امروز دیگر مانند گذشته نیست که دانشجو فقط برای دریافت مدرک تحصیلی وارد دانشگاه شود؛ بلکه انتظار میرود در کنار تحصیل، مهارتی بیاموزد تا به درآمدزایی او و خانوادهاش کمک کند. در همین راستا محیطی فراهم کردهایم تا دانشجویان علاوه بر تحصیل، مسیر مهارتآموزی را نیز طی کنند.»
گرایلی از اجرای یک طرح بزرگ دانشبنیان در حوزه گردشگری اسب خبر داد و گفت: «این پروژه میتواند به توسعه علمی و اقتصادی دانشگاه کمک کند. در روند اجرای این طرح، دانشجویان در حوزههای دانشبنیان، عمران، آبادانی و گردشگری مشغول فعالیت میشوند. دانشجو وقتی وارد چنین پروژههایی میشود، از نزدیک مشاهده میکند که استاد در حال فعالیت روی یک طرح دانشبنیان است. برای نمونه، هماکنون روی توسعه یک اپلیکیشن در حوزه اسب کار میکنیم. در این طرح، استادی متخصص دعوت شده تا با انجام مطالعات خونشناسی و بررسی ساختار جسمانی اسب، اپلیکیشنی طراحی کند که مشابه خارجی دارد، اما نمونه داخلی ندارد.. این اپلیکیشن قادر خواهد بود تنها با استفاده از تصویر یا آزمایش خون، نژاد اسب را تشخیص دهد. برای این منظور باید بانک اطلاعاتی بزرگی شامل بیش از هزار نمونه و تصویر تهیه شود تا دادههای کافی در اختیار پژوهشگران قرار گیرد.»
او ادامه داد: «حضور دانشجویان در این پروژهها موجب میشود با محیط علمی و پژوهشی آشنا شوند و بتوانند از این تجربه برای ایجاد درآمد بهره ببرند. در صورت دستیابی به خروجی مناسب، این اپلیکیشن میتواند منبع درآمد خوبی برای استاد و دانشجو باشد.»
گرایلی با اشاره به عملکرد مدارس مهارتی گفت: «در مدرسه مهارتی چرمسازی، دانشجو میتواند همزمان با تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی و یادگیری تجارت الکترونیک، در حوزه تولید چرم نیز فعالیت کند؛ محصول تولید کند، بستهبندی استاندارد داشته باشد و آن را در سطح شهر، استانهای دیگر یا حتی خارج از کشور عرضه کند. در حوزه طلاسازی یا رشته کامپیوتر نیز دانشجویان ضمن تحصیل، با مهارتهای روز و اساتید متخصص آشنا میشوند که موجب افزایش توانمندی آنها میشود. آشنایی با بازار کار نیز به آنان کمک میکند تا وارد مسیر تولید ثروت شوند و بدینترتیب چرخه دانایی، توانایی و تولید ثروت به فرآیندی فعال و ارزشآفرین برای فرد، خانواده و کشور تبدیل شود.»
حرکت واحد گنبدکاووس بهسوی توسعه کیفی، درآمدزایی و طرحهای دانشبنیان
گرایلی با اشاره به جایگاه واحد گنبدکاووس در نظام آموزش عالی کشور گفت: «خدا را شاکریم که استان گلستان جزو پنج استان برتر کشور بوده و بازدهی مثبتی داشته است. این گزارش و آمار در اجلاس رؤسای دانشگاهها توسط دکتر جاوید ارائه شد.»
وی به درآمدهای غیرشهریهای واحد گنبدکاووس اشاره کرد و افزود: «استان گلستان در زمره استانهای موفق از نظر درآمدهای غیرشهریهای قرار دارد و واحد گنبدکاووس نیز نسبت به سایر واحدها عملکرد مطلوبتری داشته است. در چهار سال اخیر توانستهایم درآمدهای غیرشهریهای دانشگاه را به شکل قابلتوجهی افزایش دهیم.»
گرایلی از بهرهگیری از ظرفیتهای کشاورزی برای افزایش درآمد سخن گفت و ادامه داد: «با وجود زمینهای کشاورزی که استفاده مطلوبی نداشت، با همکاری اساتید و سرای کشاورزی تولید محصولات مختلف از جمله زعفران، زیتون و روغن زیتون مناسب و با کیفیت بالا را آغاز کردیم. همچنین با بهرهگیری از طرح ارائهشده توسط رشته صنایع غذایی، چغندر کشت کردیم که بازدهی بسیار مطلوبی داشت.»
وی افزود: «همچنین بخشی از درآمدها از طریق همکاری اساتید با نهادها و سازمانهای مختلف حاصل شده است. برای نمونه، اساتید ما در حوزه انرژی با سازمان هدفمندی یارانهها و اداره گاز همکاری داشتهاند که منجر به ارائه طرحهایی برای کاهش مصرف انرژی شده است.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گنبدکاووس بیان کرد: «در حوزه شهرسازی نیز اساتید با شهرداریها در اجرای پروژههایی همچون یادمانها و طرحهای ساختمانی همکاری داشتهاند. همچنین تولید محتوا برای سازمانهای مختلف از جمله مسیرهای درآمدی در این سالها بوده است.»
وی تأکید کرد: «در مجموع، طی چهار سال اخیر درآمدهای غیرشهریهای دانشگاه حدود ۱۰ برابر افزایش یافته است. امیدواریم با سیاستهای کلان دانشگاه و اجرای طرح بزرگ گردشگری اسب که سرمایهگذار آن نیز مشخص شده، بتوانیم بهزودی به مرحله بهرهبرداری برسیم و درآمد قابلتوجهی ایجاد کنیم.»
گرایلی به طرح گردشگری اسب بهعنوان یکی از برنامههای مهم درآمدزای واحد گنبدکاووس اشاره کرد و گفت: «در زمین ۸ هکتاری دانشگاه، فعالیتهایی مانند اصلاح ژنتیک اسب را دنبال میکنیم. شهرستان گنبدکاووس از قطبهای مهم سوارکاری در کشور بهشمار میرود و بزرگترین مجموعه سوارکاری ایران در این منطقه قرار دارد؛ با این حال، فعالیتها در این حوزه تاکنون بهصورت علمی و دانشبنیان دنبال نشده است.»
وی ادامه داد: «راهاندازی مرکز دامپزشکی اسب از دیگر برنامههای دانشگاه است. در حال حاضر اسبهایی با ارزش بالا برای درمان به تهران یا مشهد منتقل میشوند که هزینههای سنگینی به دنبال دارد. با ایجاد این مرکز میخواهیم خدمات درمانی را در منطقه ارائه دهیم.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس افزود: «برنامه داریم مجموعهای ایجاد کنیم که امکان پانسیون اسب و استفاده مردم از فضای ورزشی فراهم شود؛ فضایی که در آن خدمات و فعالیتهایی مانند پرش اسب و مسابقات سوارکاری ارائه میشود. در دین مبین اسلام نیز توصیه شده است که سوارکاری، تیراندازی و شنا را به فرزندان خود آموزش دهند. اگر بتوانیم بحث اسب را در شهر گنبدکاووس و در این مجموعه گردشگری توسعه دهیم، همه مردم از آن استفاده خواهند کرد و استقبال چشمگیری خواهد شد. علاوه بر این، فعالیتهایی مانند بومگردی و هیپوتراپی اسب نیز در نظر گرفته شده است؛ بهطور مثال افرادی که دچار اختلالاتی مانند اوتیسم یا مشکلات روحی و افسردگی هستند، میتوانند در این فضا بهصورت علمی درمان شوند. دانشگاه با ایجاد این امکان میتواند گامهای مؤثری به شکل دانشبنیان برای مردم شهر و حتی کل کشور بردارد.»
تقویت همگرایی اقوام و مذاهب؛ دانشگاه بهعنوان محور فرهنگی و آموزشی
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس با اشاره به موضوع تقریب مذاهب در این واحد دانشگاهی و تأکید شهید دکتر طهرانچی گفت: «خدا رحمت کند شهید طهرانچی را. ایشان به مسئلهای مهم توجه داشتند که امروز جهان اسلام و مردم دنیا با آن مواجه هستند. پس از آنکه مقام معظم رهبری مجمع تقریب مذاهب را در سال ۱۳۶۹ راهاندازی کردند، سالها گذشت و زمانی که دکتر طهرانچی مسئولیت دانشگاه آزاد را برعهده گرفتند معتقد بودند اگر تقریبی قرار است اتفاق بیفتد، باید از جامعه نخبگانی آغاز شود و نخبگان میتوانند این فضا را ایجاد و در بین اقشار توسعه دهند.»
گرایلی افزود: «در ۳۰۰ سال گذشته، دنیای استعمار توانسته است از اختلافات قومی، مذهبی و اعتقادی بهرهبرداری کند و مانع پیشرفت و موفقیت مردم و کشورها شود. این سیاست، بهویژه توسط انگلیس به شکل ویژهای اجرا شده است و نتایج آن ملموس بوده است. شهید طهرانچی اعتقاد داشت ما باید تقریب مذاهب را در دانشگاه ایجاد کنیم تا مردم به یکدیگر نزدیک شده و دلها پیوند بخورند.»
وی ادامه داد: «در سال ۱۳۹۷ این مرکز راهاندازی شد و امروز بیش از ۳۳ دفتر تقریب در سراسر کشور توسط دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شده است که یکی از این دفاتر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلستان فعالیت میکند. اما مسیر ایجاد دفتر تقریب مذاهب در استان گلستان با چالشهایی همراه بود؛ زیرا همه تصور میکردند تقریب مذاهب یک موضوع صرفاً مذهبی است و حوزویان باید بیشتر در آن دخالت کنند. این موضوع باعث شد روند مرکز با چالش همراه باشد.»
گرایلی تصریح کرد: «سال گذشته در اجلاس مشترک دانشگاه آزاد اسلامی در شیراز، دکتر سروری مجد، دکتر داوری و حجتالاسلام علمالهدی پیشنهادی ارائه کردند که این پیشنهاد دانشگاهی شود و تصویب شد. بر اساس این پیشنهاد، نام دفتر تقریب مذاهب به «دفاتر گفتوگو و همگرایی دانشگاههای آزاد اسلامی در موضوع ادیان، اقوام و مذاهب» تغییر یافت. این تغییر، دامنه شمول فعالیتها را افزایش داد و توانست ارتباط با جامعه نخبگانی را بیشتر کند.»
وی افزود: «دفاتر گفتوگو و همگرایی میتوانند در هر زمینهای فعالیت کنند و محدود به موضوعات مذهبی نیستند. این دفاتر امکان گردهمایی مردم و تبادل فرهنگی فراهم میکنند تا مردم نسبت به ارزشهای مشترک خود آگاهی بیشتری پیدا کنند. جریان اسب، به عنوان یک موضوع فرهنگی در قوم ترکمن، نمونهای از این فعالیتهاست که میتواند برای همه مردم ایران مفید باشد و زمینه تعامل فرهنگی و اجتماعی ایجاد کند.»
گرایلی با اشاره به پیشهمایشی اخیر این واحد دانشگاهی گفت: «چند روز گذشته پیش همایشی برگزار کردیم و در آن از اقوام و افراد مختلف دعوت شد تا حضور داشته باشند. در همایش ملی که قصد داریم برگزار کنیم، این موضوع به عنوان محور همگرایی مردم معرفی خواهد شد و از این اقدام استقبال زیادی شد.»
وی ادامه داد: «دفاتر گفتوگو و همگرایی میتوانند در هر زمینهای فعالیت کنند و محدود به موضوعات مذهبی نیستند. این دفاتر امکان گردهمایی مردم و ایجاد گفتوگو را فراهم میکنند تا جامعه نسبت به ارزشهای مشترک خود آگاهی بیشتری پیدا کند و دلها به یکدیگر نزدیکتر شوند. وقتی دشمن تلاش میکند با ایجاد تفرقه در فرهنگهای مختلف، امنیت کشور را به خطر بیندازد، ما باید در عین حفظ تنوع، وحدت داشته باشیم. وجود کثرت و تنوع فرهنگی باعث بروز استعدادها و تقویت مهارتها میشود.»
رئیس دانشگاه آزاد واحد گنبد کاووس افزود: «دفاتر گفتوگو و همگرایی توانستهاند این همگرایی را ایجاد کنند؛ مردم میتوانند همه سلیقهها، آداب و فرهنگهای خود را حفظ کنند و این تنوع کیفیت زندگی را ارتقا میدهد. آشنایی با فرهنگها و سلیقههای مختلف و تبادل فرهنگی و سنتی میان اقوام، باعث رشد و تقویت استعدادها و توانمندیها میشود. این روند طی سالهای گذشته با شدت کمتر وجود داشت، اما امروز شاهدیم که روزبهروز قوت و اهمیت آن بیشتر میشود.»
گرایلی یادآور شد: «استان گلستان دارای اقوام ترکمن، ترک، سیستانی، بلوچ، کرد و دیگر اقوام محلی است که بیش از ۱۵ تا ۱۶ قوم مختلف را شامل میشوند و همه با صلح و آرامش در کنار هم زندگی میکنند. برگزاری جشنوارهها و فعالیتهای فرهنگی در دانشگاهها باعث میشود این اقوام به یکدیگر نزدیک شده و فرصت بهرهمندی از تبادل فرهنگی، سنتها و مهارتها برای همه فراهم شود. این رویکرد، رشد و تقویت استعدادها و فرهنگها را در پی دارد و در سالهای اخیر با قوت بیشتری ادامه یافته است.»
تحول دانشگاهی؛ از ظرفیتهای پنهان تا ماموریت و نوآوری
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبد کاووس با اشاره به ظرفیتهای کشور گفت: «ایران کشوری بزرگ و برخوردار از قابلیتهای فراوان است و با تنوع گسترده در سلایق، باید تلاش کنیم از تمام ظرفیتها بهرهبرداری کنیم.»
گرایلی افزود: «شهید دکتر طهرانچی در اجلاس روسای دانشگاهها خطاب به همه واحدها گفت: برخیزید، زیرا کارهای بسیاری پیش روی ماست.» وی ادامه داد: «این پیامی است که نشان میدهد هنوز ظرفیتهای ناشناختهای در کشور وجود دارد که باید شناسایی و مورد استفاده قرار گیرد. برای این کار باید فضایی ایجاد کنیم تا همه افراد بتوانند اظهار نظر کنند و تصور نکنیم فقط عدهای خاص باید وارد میدان شوند.»
وی تاکید کرد: «باید نقاط ضعف خود را بشناسیم و این امر زمانی ممکن است که همه افراد بتوانند آزادانه نظر دهند. کرسیهای آزاداندیشی دانشگاه آزاد نباید صرفاً یک رویداد کلیشهای باشد، بلکه فضایی برای اظهار نظر مسئولان و مردم ایجاد کند تا گفتوگو و تبادل نظر شکل گیرد. در این زمینه حدیثی نیز وجود دارد که میگوید بهترین دوست کسی است که نقاط ضعف تو را به تو نشان دهد. شناخت نقاط ضعف، تصمیمگیری بهتر و رشد بیشتر را ممکن میسازد.»
گرایلی در ادامه گفت: «کشور ما سرشار از استعدادها و نخبگان است که با ورود فعالانه به میدان، میتوانند بسیاری از مشکلات را برطرف کنند. عالمان کشور نباید تنها بنشینند، بلکه باید به عمل متکی باشند؛ چراکه عالم بیعمل همچون زنبور بیعسل است. اگر دانشمندان نسبت به علم و جامعه خود بیتفاوت باشند، مهارتهای موجود در علوم مختلف، مانند شیمی، فیزیک، ریاضیات و علوم و صنایع غذایی، به کار گرفته نمیشوند.»
وی افزود: «اساتید دانشگاه نباید صرفاً به آموزش اکتفا کنند، بلکه باید تواناییهای خود را در تولید و خلق ثروت کشور به کار گیرند. این امر تنها با مشارکت همگانی و ایجاد علمی فایدهمحور ممکن است.»
گرایلی در پایان گفت: «امیدواریم در همه زمینهها رشد کنیم و به خصوص مشکلات اقتصادی حل شوند. در صنعت، تولید غذا و دارو باید با قدرت عمل کنیم، و با توجه به نوآوری، فناوری و هوش مصنوعی از علم روز دنیا عقب نخواهیم ماند. توجه به فناوری و نوآوری در اقتصاد، غذا، دارو، تولید و صنعت کشور، میتواند تحولی مشابه تحول دانشگاه آزاد ایجاد کند. دانشگاه آزاد طی حدود چهل سال روند آموزشی و پژوهشی یکنواخت داشت، اما با ورود انسان تحولگرایی، چون شهید دکتر طهرانچی، تغییر و نقطه عطفی ایجاد شد. از سال ۱۴۰۰، دانشگاه آزاد مسیر تحول و ماموریتگرایی را آغاز کرده و انشاءالله تلاشها و زحمات به ثمر خواهد نشست تا دانشگاهی ماموریتگرا، فناور و اثرگذار بر همه ارکان جامعه داشته باشیم.»
برای مشاهده ویدیوی کامل این گفتگو اینجا کلیک کنید
انتهای پیام/