به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، آموزش عالی در دنیای امروز نقش موثری در رشد و بالندگی و افزایش کارایی و اثربخشی نیروی انسانی دارد زیرا هم سطح درآمد و رفاه جامعه را بالا میبرد و هم ارزش آفرینی در اقتصاد ملی را به دنبال دارد.
ارتباط دانشگاه با صنعت و بازار کار یکی از معیارهای کلیدی در بحث آینده شغلی است. دانشگاهی که ارتباط قوی با صنایع،شرکتها و بازار کار داشته باشد، میتواند پلی به سوی یافتن فرصتهای شغلی مناسب باشد.
هم اکنون ورود به دانشگاه به تنهایی تضمینکننده اشتغال نیست. در کشور ما تعداد زیادی از فارغالتحصیلان دانشگاهی یا بیکار هستند یا در مشاغلی مشغول به کارند که با رشته تحصیلی آنها مرتبط نیست؛ با این حال، دانشگاههای برتر با ایجاد ارتباطات قوی با صنایع، شرکتها و سازمانها میتوانند فرصتهای شغلی مناسبی برای دانشجویان و فارغالتحصیلان خود فراهم کنند.این ارتباط نه تنها کمک میکند تا مهارتهای موردنیاز بازار کار را کسب کنند بلکه شانس افراد برای استخدام در موقعیتهای شغلی معتبر را افزایش میدهد.
در همین راستا، بهزاد سامدلیری ـ مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران در نشست دانشجویان دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی،بر لزوم تغییر ساختار و سرفصلهای آموزشی دانشگاهی و پیوند هرچه بیشتر دانشگاه با بازار کار تأکید کرد و گفت: دانشافزایی و کسب مهارتهای کاربردی از جمله آشنایی با کاربردهای عملی قوانین و مهارتهای دیجیتال در عصر حاضر ضروری است.
وی با اعلام آمادگی بخش دولتی برای همکاری با نهادهای دانشگاهی و اقتصادی تاکید کرد:برای ایجاد مفهوم همآفرینی آمادگی داریم که حلقههای مفقوده میان دانشگاه، صنعت و بازار کار را به هم متصل کنیم.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران لزوم تامین عدالت در اشتغال را یادآور شد و گفت: فرصتهای شغلی در بازار کار باید به صورت عادلانه برای همه فارغالتحصیلان دانشگاهها فراهم شود.
دانشجویان بر اساس نیاز بازار آموزش میبینند؟
از نگاه کارشناسان احساس نیاز صنعت به دانشگاه و بالعکس میتواند در حل بسیاری از مشکلات مرتبط نقش داشته باشد.به زعم آنها انحصاری بودن صنایع بزرگ باعث شده است تا ارتباط صنعت و دانشگاه به تدریج کمرنگ شود، از سویی ضعف نظام آموزشی نیز یکی از دلایلی است که باعث شده نیروی تحصیلکرده دانشگاهی، شناختی از ارتباط میان صنعت و دانشگاه نداشته باشد؛ این در حالی است که آموزشهای مهارتی سهم بسزایی در ایجاد اشتغال و توانمندسازی شغلی افراد دارد. طبق آمار سازمان آموزش فنی و حرفهای، رصد اشتغال کارآموزان نشان میدهد که بیش از ۵۰ درصد مهارت آموزان با مهارتی که از طریق آموزشها کسب کردهاند، جذب بازار کار شدهاند.
غلامحسین محمدی ـ معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای در گفتوگو با ایسنا معتقد است: بسیاری از شهرکهای صنعتی با مشکل جذب نیروی ماهر روبهرو هستند و این امر به معنای آن است که شغل وجود دارد ولی نیروی انسانی ماهر برای آن شغل تربیت نشده است.
وی تاکید دارد که ۴۰ درصد از مهارتهای فعلی در ایران تا سال ۲۰۲۷ نیاز به روزرسانی دارند به همین دلیل از هر ۱۰ کارگر ۶ نفر تا قبل از سال ۲۰۲۷ باید به افزایش مهارت و آموزشهای مجدد بپردازند.
به گفته معاون وزیر کار در سالهای اخیر انگیزه دانشگاههای مختلف برای توسعه تمرکز از تحقیق و توسعه محض به سمت توسعه علوم کاربردی و ورود به دنیای کسبوکار افزایش یافته است. بسیاری از دانشگاههای بزرگ کشور اقدام به توسعه برنامههای خود و گرایش به صنعت کردهاند که نتیجه آن، توسعه مراکز رشد فناوری و استارتاپ ها و ارتباط نزدیک با پارکهای فناوری بوده است.
نگاهی گذرا به جمعیت جویای کار کشور نشان میدهد که معضل بیکاری در بین فارغ التحصیلان دانشگاهی بیشتر به چشم میخورد به نحوی که بخش قابل توجهی از این افراد بعد از پایان دوره تحصیلی خود نمیتوانند جذب بازار کار شوند و این امر بیانگر آن است که دانش آموزان و دانشجویان در زمان تحصیل متناسب با نیاز بازار کار تربیت نمی شوند و این مسئله قطعاً ریشه در ضعف نظام آموزش عالی و تدوین برنامههای درسی دارد.
به گزارش ایسنا، کارشناسان تاکید دارند که در دنیای امروز مهارت آموزی نقش مهمی در رونق اشتغال و کارآفرینی دارد، از این رو توجه بیشتر جوانان کارجو به کسب مهارت و دانش فنی را یکی از راهکارهای اساسی برای کاهش معضل بیکاری در جامعه می دانند. بر این اساس لازم است دانشگاهها در ارتباط با صنایع و بازار کار، دانشجویان را پیش از ورود به عرصه بازار کار با مفاهیمی همچون بازار،اشتغال، تولید و محیط کسب و کار آشنا کنند.