به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نخستین نشست رسانهای نوزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت صبح امروز، یکشنبه ۱۸ آبانماه، در حسینیه جماران برگزار شد. در این نشست، دبیر جشنواره و و اصحاب رسانه حضور داشتند تا درباره جزئیات برگزاری و اهداف محوری و برنامههای ویژه این دوره از جشنواره گفتوگو کنند.
آغاز نشست با گرامیداشت یاد سردار شهید سلامی
غفاری، دبیر جشنواره، جلسه را با یاد و نام شهدای جنگ ۱۲ روزه آغاز کرد و بهویژه از سردار شهید سلامی یاد کرد؛ فرماندهای که در دورههای گذشته از سخنرانان اختتامیه جشنواره بود. او با اشاره به سخنان سردار در جشنواره هفدهم که در ناو رودکی در خلیج فارس برگزار شد، گفت: «هرچند دستاوردهای مقاومت در میدان گسترده است، اما اگر با عرصه هنر پیوند نخورد، نمیتواند همه ارزشهای بهدستآمده را به ذهن و دل مردم منتقل کند.»
غفاری در ادامه افزود: «سردار سلامی در سوم خرداد، در یکی از سخنرانیهای ماندگار خود، بهنوعی دکترین هنر والا را برای جامعه هنری کشور به یادگار گذاشتند.» به گفته او، مجید انتظامی، آهنگساز برجسته، پس از دریافت جایزه در همان مراسم خطاب به سردار گفت: «چه سخنرانی جامعی کردید.» غفاری توضیح داد که «ده روز پیش از شهادت سردار، متن فرمایشات ایشان را تنظیم کردم و خدمتشان بردم. با تواضع گفتند شما خوب تنظیم کردهاید، درحالیکه بعدها دخترشان نقل کردند ایشان ساعتها برای آن جلسه مطالعه کرده بودند.»
امام پدیده مقاومت قرن بود
غفاری با اشاره به مکان برگزاری نشست در حسینیه جماران، یاد امام راحل را گرامی داشت و گفت: «امام خمینی (ره) پدیده مقاومت در قرن معاصر بود؛ صدای همه مظلومان عالم در اعصار گذشته و امروز.» او افزود: «تمام چهرههای بزرگ مقاومت از سید حسن نصرالله تا یحیی سنوار، که در جهان اسلام ظهور کردند و حماسه آفریدند، بدون درک نام و یاد امام خمینی قابل فهم نیستند. روزی فرزندان دفاع مقدس از همین حسینیه راهی جبههها شدند و برای کشور عزت آفریدند. اصرار امام بر حفظ سادگی این مکان ناشی از درک عمیق ایشان از مفهوم مقاومت و دفاع مشروع بود.»
غفاری در ادامه با اشاره به نسبت سینما و گفتمان مقاومت گفت: «پیش از حرکت تاریخی امام، سینما در خدمت هژمونی آمریکا بود؛ ابزاری برای تضعیف ملتها و تحکیم استعمار. رژیم صهیونیستی نیز سالهاست با تولید فیلمهایی درباره مظلومنمایی خود، چهرهای جعلی از شکستناپذیری به نمایش میگذارد. سینما تا پیش از انقلاب اسلامی و پیش از طوفان الاقصی، هیچگاه در خدمت ملتهای مستضعف جهان نبود. سینمای مقاومت آمده تا این مسیر را به ریل درست تاریخ بازگرداند.»
او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نمادهای مقاومت افزود: «شخصیت چریک و استوار یحیی سنوار، به عنوان اسطوره ملتهای عرب، تا سالها الهامبخش خواهد ماند.»
غفاری در ادامه به نوآوریهای جشنواره نیز اشاره کرد و گفت: «ما نخستین جشنواره سینمایی بودیم که بر روی یک ناو جنگی در خلیج فارس برگزار شد. خلیج فارس فقط یک نقطه جغرافیایی یا تاریخی نیست، بلکه مسئله ۵۰۰ سال رویارویی ما با غرب است.»
او با بیان اینکه مسئله مقاومت و فلسطین از دوره هجدهم جشنواره تبلور جدیتری یافت، گفت: «افزایش چشمگیر آثار در آن دوره تاثیر تکانههای طوفان الاقصی بود که دنیای هنر را تکان داده بود.»
غفاری شاخصه مهم جشنواره نوزدهم را بازتاب جنگ ۱۲ روزه اخیر دانست و اظهار داشت: «این جنگ ظرفیت روایی فراوانی دارد و هژمونی آمریکا و اسرائیل را در هم شکست؛ تا آنجا که آنان را به دستپاچگی برای پایان سریعتر جنگ واداشت. این نبرد، توان نظامی و دفاعی مقاومت را آشکار و وزن علمی آن را به مثابه گفتمان بازدارندگی منطقهای و فراملی تثبیت کرد. ثابت شد مقاومت صرفاً یک چارچوب ایدئولوژیک یا مذهبی نیست، بلکه واقعیتی مؤثر در موازنه قدرت منطقه است.»
به گفته دبیر جشنواره، «این جنگ حقانیت ما را نشان داد و آرمانخواهی ملت ایران در مسئله فلسطین را به جهان یادآور شد. همدلی شکلگرفته در میان ملتهای عرب در طول این جنگ بیسابقه بود؛ طبق دادهکاویهای صورتگرفته در فضای مجازی، بیش از ۶۰ درصد افکار عمومی جهان عرب همسو و همراه با مقاومت بودند؛ رخدادی نادر در گذشته منطقه.»
غفاری در پایان تأکید کرد: «جشنواره مقاومت در وفاداری به آرمان مقاومت مردمی خود را بازمییابد و سعی دارد در مسیر رشد، هویتیابی و تعالی گام بردارد.»
شبکه اکران مردمی جشنواره به ۳۰ استان گسترش مییابد
غفاری در توضیح عملکرد جشنواره هجدهم گفت: «جشنواره در دوره گذشته بهخوبی برگزار شد و دو تصمیم مهم در آن اتخاذ گردید؛ تشکیل دبیرخانه دائمی جشنواره و تثبیت برگزاری سالانه آن.»
وی در ادامه به روند تولید آثار سینمایی مرتبط با مقاومت اشاره کرد و افزود: «در حال حاضر پنج تا شش فیلم بلند با محوریت جنگ ۱۲ روزه در حال ساخت است. در دورههای اخیر شاهد غلبه آثار داستانی بر مستند بودهایم و این نشان از علاقه فیلمسازان به روایت دراماتیک مقاومت دارد.»
دبیر جشنواره استقبال فیلمسازان از حضور در جشنواره را روبهافزایش توصیف کرد و گفت: «بسیاری از فیلمسازان مایلاند آثارشان در جشنواره فیلم مقاومت دیده شود. در این دوره تلاش داریم دامنه اکران مردمی را به ۳۰ استان کشور گسترش دهیم. تحقق این هدف مستلزم همکاری حوزه هنری و سینماداران است.»
او افزود: «اکران مردمی فیلمها در میان دانشآموزان، مدارس و در مناسبتهایی همچون دهه فجر، دهه مقاومت و ایام اعتکاف میتواند به ترویج گفتمان مقاومت در میان نسل جدید کمک کند.»
غفاری همچنین درباره بخش بینالملل جشنواره گفت: «در سال گذشته برگزاری رویداد ویژه در کشور عراق با استقبال خوبی مواجه شد. هر سال حدود ۵۰ کشور در بخش بینالملل آثار خود را ارسال میکنند و تاکنون با ۱۰ کشور برای اکران آثار با دوبله مناسب مذاکره کردهایم.»
او در ادامه با اشاره به ماهیت جهانی جشنواره افزود: «ایده رقابت میان بخش بینالملل و داخلی از اهداف ماست؛ چرا که جشنواره مقاومت ذاتاً بینالمللی است و در صورت فراهم بودن شرایط، حتی میتواند در کشورهای دیگر برگزار شود. انشاءالله روزی جشنواره فیلم مقاومت را در قدس شریف برگزار خواهیم کرد، زیرا این جشنواره خونخواه و وامدار فلسطین و مقاومت است.»
به یاد شهدای وطن و فرمانده شهید محمود باقری
در ادامه نشست، یاد و نام شهدایی که در دورههای پیشین جشنواره حضور داشتند گرامی داشته شد؛ از جمله شهیدان میثم رضوانپور، یوسفوند، امیرحسین طاووسی، علی طهماسبی، معین نظری، ابوالفضل شهباز، صالحآبادی و میلاد نماینده و همچنین شهیده فرشته باقری که در حملات اخیر رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند.
جلسه با حضور فرزند شهید محمود باقری، فرمانده موشکی سپاه پاسداران، همراه بود و در این بخش، نقاشی پرترهای از این سرلشکر شهید که به دست حسن روحالامین خلق شده بود، به فرزند ایشان اهدا شد.
سپس مهدی باقری، فرزند شهید باقری، با نقل خاطرهای از پدر خود گفت: «پدرم میگفت زمانی برای پرتاب یک موشک، ما وابسته به بیگانه بودیم و در جنگ تحمیلی دست به دامان کشورهای همسایه میشدیم تا برای ما موشکی پرتاب کنند. اما امروز پرتاب موشک برای ما محلی از اعراب ندارد؛ ما بر لبه تکنولوژی ایستادهایم و در این عرصه پیشتازیم.»
او افزود: «پدرم تعریف میکرد که در سالهای نخست پس از جنگ، ما حدود ۸ موشک خریداری کرده بودیم و با دستور شهید طهرانیمقدم، شش موشک از آنها به مهندسی معکوس اختصاص یافت. تصمیمی که در آن زمان سرنوشتساز و حیاتی بود.»
مهدی باقری در پایان، یاد شهدای گمنام و مظلوم حوزه موشکی را گرامی داشت. طبق آمار، برای پرتاب ۷۰ موشک، ۴۰ نفر از نیروهای هوافضا به شهادت رسیدهاند.
زمانبندی نوزدهمین جشنواره فیلم مقاومت اعلام شد
در ادامه نشست، محمدعلی شجاعیفرد، قائممقام دبیر جشنواره، توضیحاتی درباره روند برگزاری جشنواره هجدهم و برنامه زمانبندی نوزدهمین دوره ارائه کرد.
او با اشاره به استقبال گسترده از جشنواره پیشین گفت: «با وجود اعلام دیرهنگام فراخوان، بیش از سههزار اثر شامل فیلم کوتاه، انیمیشن و مستند به دبیرخانه رسید که از میان آنها ۹۰ اثر، فیلم بلند داستانی بودند و حدود ۳۰ اثر در بخش رقابتی حضور یافتند.»
به گفته شجاعیفرد، در بخش بینالملل نیز بیش از هزار اثر از کشورهای مختلف دریافت شد که بخشی از این استقبال، نتیجه فعالیت خلاقانه کمیته بینالملل بود. این کمیته با راهاندازی بیست میز کشوری و انتشار فراخوان در کشورهای مختلف، توانست دامنه مشارکت بینالمللی را گسترش دهد.
وی افزود: «در جشنواره هجدهم شبکه اکرانهای مردمی در ۱۸ استان فعال شد و پس از پایان جشنواره نیز این شبکه به مناسبتهای مختلف به فعالیت خود ادامه داد.» او با تأکید بر نگاه مأموریتی جشنواره در حوزه فرهنگ گفت: «در همین راستا دبیرخانه دائمی جشنواره تشکیل شد و سوم خرداد به عنوان تاریخ ثابت برگزاری جشنواره تثبیت گردید.»
شجاعیفرد درباره تغییرات ساختاری دوره جدید نیز توضیح داد: «از این پس تمام آثار داخلی و خارجی در کنار یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت. جشنواره مقاومت امروز مسیر خود را پیدا کرده و باید از طریق شبکهسازی رسانهای گسترش یابد. چشمانداز ما این است که جشنواره بتواند جریانساز، اثربخش و تأثیرگذار باشد.»
او درباره زمانبندی دوره نوزدهم اعلام کرد: «ثبتنام آثار از ابتدای آذرماه آغاز میشود و تا ۳۰ بهمن ادامه دارد. مهلت ثبت آثار سینمایی تا ۲۰ اسفند است. مراسم افتتاحیه جشنواره در ۲۷ اردیبهشت و اختتامیه در سوم خردادماه سال آینده برگزار خواهد شد.»
قائممقام دبیر جشنواره در ادامه از توسعه همکاریهای بینالمللی خبر داد و گفت: «در راستای تقویت چهره جهانی جشنواره، مذاکراتی برای نمایش آثار در کشورهای اروپای شرقی و اتریش انجام شده است. همچنین سه اثر از جشنواره در حال دوبله به زبانهای ترکی و روسی برای نمایش در کشورهای مقصد هستند.»