
به گزارش گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، فرزانه زاهدی سرپرست معاونت گردشگری ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی هرمزگان اظهارکرد: طرح امکانسنجی انتخاب روستاهای هدف برای معرفی برند ملی گردشگری با هدف توسعه متوازن روستایی در استان آغاز شده است.
وی افزود: روستای ساحلی بندر مقام با محوریت احیای میراث تاریخی صید و تجارت مروارید به عنوان بندر آزمایشی این طرح انتخاب شده است.
زاهدی عنوان کرد: بندر مقام به دلیل مجاورت با دو اثر طبیعی ملی گردنه مقام و ساحل مکسر و همچنین نزدیکی به جزایر لاوان و شیدور، ظرفیت تبدیلشدن به قطب گردشگری هویتمحور دریایی در غرب هرمزگان را دارد.
وی ادامه داد: احیای این میراث فرهنگی نه تنها هویت منطقه را تقویت میکند، بلکه میتواند زمینهساز گسترش ارتباطات فرهنگی با کشورهای حوزه خلیج فارس مانند بحرین، قطر و امارات باشد.
سرپرست معاونت گردشگری ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی هرمزگان از برگزاری نخستین جشنواره گردشگری بندر مقام در اواسط زمستان امسال خبر داد و گفت: این جشنواره با هدف نهاییسازی برندسازی ملی و معرفی الگوی موفق گردشگری هویتمحور برگزار میشود.
-
در ادامه حتما بخوانید
جابجایی بیش از ۷۷۹هزار مسافر در بنادر غرب هرمزگان
وی با اشاره به ارزیابیهای میدانی اخیر افزود: گروه کارشناسی از ساحل مکسر، گردنه مقام و اقامتگاههای بومگردی در بندر مقام، نخیلو و لاوان بازدید کرده است و روند صدور مجوز اقامتگاههای جدید نیز در دستور کار قرار دارد.
زاهدی تاکید کرد: توسعه فیزیکی بدون بازسازی روح و فرهنگ روستا معنایی ندارد. این طرح بر احیای موسیقی، گویش، صنایعدستی و خوراک بومی تمرکز دارد تا روستاها تنها به مجموعههای بیهویت و مشابه شهرکها تبدیل نشوند.
گفتنی است، بندر مقام یکی از بنادر مهم گردشگری هرمزگان و از روستاهای بخش شیبکوه است که در ۲۰۰ کیلومتری غرب بندرلنگه قرار دارد، ساحل زیبای مکسر نیز از جاذبههای شاخص جنوب ایران در ساحل خلیج فارس به شمار میرود.