شناسهٔ خبر: 75738403 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

جشنواره فیلم مقاومت در مسیر جهانی/ هفته‌های فیلم مقاومت در ۲۰ کشور برگزار می‌شود

دبیر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با بیان اینکه استقبال کشورهای مختلف از فیلم مقاومت برجسته و گسترده است، گفت: تدارک هفته‌های فیلم مقاومت در ۲۰ کشور برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، جلال غفاری در نشست خبری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت امروز _یکشنبه هجدهم آبان_ که در حسینیه جماران برگزار شد، با تأکید بر ماهیت جهانی جشنواره گفت: جشنواره تنها یک رویداد داخلی با بخش بین‌الملل نیست، بلکه ماهیت آن بین‌المللی است. روزی خواهد رسید که میزبانی این جشنواره در کشورهای دیگر برگزار شود و آرزو داریم در آینده پس از پیروزی فلسطین و آزادسازی قدس شریف، قله جشنواره مقاومت در قدس برپا شود.

وی افزود: این آرزو نه یک شعار، بلکه ادامه مسیر طبیعی جشنواره است که خون‌خواه غزه و همراه همه مقاومت‌های حق‌طلبانه در جهان اسلام است.

دبیر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با اشاره به تصمیمات کلیدی دوره هجدهم جشنواره اظهار گفت: در دوره قبل، دو تصمیم اساسی گرفته شد. نخست، تشکیل دبیرخانه دائمی جشنواره بود تا این رویداد پس از برگزاری دچار تعطیلی مقطعی نشود. پیش از این، معمولاً چند ماه مانده به جشنواره، دبیر انتخاب می‌شد و کار از نو آغاز می‌گشت، اما اکنون ساختار دبیرخانه حفظ شده و به‌صورت مستمر فعال است.

غفاری ادامه داد: دومین تصمیم مهم، سالانه شدن جشنواره بود. پیش از این، برخی نگران بودند که در صورت برگزاری سالانه، تعداد آثار کاهش پیدا کند، اما تجربه نشان داد این اتفاق نیفتاده است. برعکس، فیلم‌سازی در عرصه مقاومت رونق گرفته و آثار بسیار بیشتری در محورهای ۱۹ گانه جشنواره تولید شده است.

وی با اشاره به محورهای موضوعی رویداد گفت: محورهای ۱۸ گانه دوره قبل حفظ شده و سال جاری، جنگ دوازده‌روزه به‌عنوان محور نوزدهم اضافه شده است. هر سال در جشنواره، یک پدیده خاص پررنگ می‌شود؛ سال گذشته محور «طوفان الاقصی» بود و در این دوره، تمرکز بر جنگ دوازده‌روزه غزه قرار گرفته است. آثار بلند، کوتاه، مستند و داستانی متعددی در این زمینه در حال تولید است.

دبیر جشنواره فیلم مقاومت با بیان اینکه سینمای مقاومت جایگاه خود را تثبیت کرده، افزود: فیلم‌سازان بسیاری از سراسر کشور در تماس با ما هستند و نسبت به حضور در جشنواره ابراز علاقه می‌کنند. این شور و تعهد، نشان‌دهنده جایگاه تثبیت‌شده و حرفه‌ای جشنواره مقاومت در میان اهالی سینماست.

به گفته غفاری یکی از تغییرات محسوس در دوره‌های اخیر، افزایش چشمگیر تولید آثار داستانی در حوزه مقاومت است.

وی گفت: در دوره‌های ابتدایی، مستندسازان ستون اصلی جشنواره بودند، اما اکنون شاهد رشد قابل توجه فیلم‌های داستانی هستیم. فیلم‌سازان جوان با ورود به حوزه درام، مفاهیم مقاومت، دفاع مشروع و آرمان فلسطین را در قالب روایت و شخصیت‌پردازی بیان می‌کنند. این روند یک رویش جدید و ارزشمند است.

دبیر جشنواره درباره برنامه‌های اکران استانی و مردمی نیز گفت: در دوره هجدهم، بیش از ۲۰ استان کشور میزبان اکران‌های جشنواره بودند. سال جاری این تعداد به ۳۰ استان افزایش پیدا می‌کند. همراهی حوزه هنری و سینماداران سراسر کشور در این مسیر بسیار مؤثر بوده است.

غفاری افزود: اکران مردمی از دوره هفدهم پررنگ‌تر دنبال شد و سال جاری هم تلاش داریم اکران‌ها را تنها به بازه جشنواره محدود نکنیم. برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در مناسبت‌هایی همچون دهه مقاومت، ایام اعتکاف و برنامه‌های دانش‌آموزی، فیلم‌های منتخب جشنواره در شهرها و مدارس نمایش داده شوند.

وی در بخش دیگری از سخنانش از برنامه‌های بین‌المللی سخن گفت و اظهار داشت: سال گذشته رویداد ویژه‌ای در عراق برگزار شد که با استقبال گسترده مخاطبان عراقی روبه‌رو شد. اکنون آثار متعددی از کشورهای مختلف به دبیرخانه رسیده و در مجموع، از بیش از ۵۰ کشور فیلم دریافت کرده‌ایم.

دبیر جشنواره ادامه داد: تلاش داریم مراسم‌هایی با عنوان «فیلم مقاومت» و «فیلم فلسطین» در کشورهای مختلف برگزار کنیم. تاکنون با حدود ۱۰ کشور برای میزبانی این رویدادها مذاکره شده است. با توجه به وجود نسخه‌های دوبله‌شده فیلم‌های ایرانی، این اکران‌ها به معرفی بهتر سینمای مقاومت و دفاع مقدس کمک خواهد کرد.

غفاری با اشاره به ساختار داوری جشنواره افزود: در این دوره، آثار بخش بین‌الملل و بخش داخلی به‌صورت مشترک داوری می‌شوند. هدف این است که تولیدات ایرانی در کنار آثار جهانی رقابت کنند تا سطح ارزیابی و تراز حرفه‌ای جشنواره بالاتر رود. همان‌طور که در دوره هجدهم شاهد بودیم، داوری‌ها با دقت و در سطح بالا انجام شد و این روند در جشنواره نوزدهم نیز ادامه پیدا می‌کند.

وی با قدردانی از همراهی اصحاب رسانه بیان کرد: رسانه‌ها در تثبیت جایگاه جشنواره فیلم مقاومت نقش محوری داشته‌اند. معرفی آثار، پوشش نشست‌ها و تحلیل رویدادها موجب شده جشنواره در سطح ملی و بین‌المللی شناخته شود. از سوی دیگر، فیلم‌سازان ما با انگیزه و عشق وارد میدان شده‌اند. واقعاً شرمنده این حجم از تعهد و دغدغه‌مندی هستیم که برای دیده‌شدن اثرشان در جشنواره مقاومت تلاش می‌کنند.

دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در پایان، با تأکید بر رسالت فرهنگی این رویداد گفت: هدف ما تنها برگزاری یک جشنواره سینمایی نیست، بلکه شکل‌دهی به گفتمان مقاومت در هنر جهان است. آرزو داریم روزی این جشنواره نه در تهران که در قدس شریف و در کنار مردم آزاد فلسطین برگزار شود. این جشنواره از دل غزه، لبنان، سوریه، یمن و همه جبهه‌های مقاومت الهام گرفته و تا تحقق کامل آزادی قدس ادامه خواهد داشت.