به گزارش خبرگزاری آنا؛ در روزهای اخیر زمزمه گرانی بنزین بیش از قبل به گوش میرسد؛ هرچند که مسئولان بارها تاکید کردهاند قیمت بنزین افزایش نخواهد یافت، اما اظهارات یک نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص به اتمام رسیدن بودجه واردات بنزین بار دیگر خبرساز شد. در این این میان توجه به ریشههای این معضل بسیار حائز اهمیت است.
در واقع مشکل اصلی در مسئله تامین بنزین ناترازی عمیق بین تولید و مصرف است که بایستی از محل واردات بنزین با ارزبری بالا جبران شود. در این شرایط دولت به این ایده است که مانند سالهای گذشته به سوی گاز سوز کردن خودروها حرکت کند؛ به همین جهت شرکت پالایش و پخش سوخت و فرآوردههای نفتی اعلام کرده است که فرآیند گازسوز کردن رایگان خودروها را در دستور کار قرار داده و این فرآیند آغاز شده است.
اما در این رابطه این سوال مطرح است که آیا زیر ساخت کافی برای ارائه خدمات به خودروهای گازسوز وجود دارد و با توجه به ناترازی گازی موجود در کشور آیا توانایی ارائه گاز به خودروهای متقاضی را دارم؟
در این خصوص اردشیر دادرس، رئیس هیئتمدیره انجمن صنفی کارفرمایی سی ان جی و صنایع وابسته استان تهران، در گفتوگو با خبرنگار اقتنصادی آنا با اشاره به تصمیم وزارت نفت برای دوگانهسوز کردن رایگان خودروها، این سیاست را اقدامی مثبت، دیرهنگام، اما ضروری در جهت کاهش مصرف بنزین و گازوئیل کشور عنوان کرد.
وی با بیان اینکه صنعت سی ان جی، پاشنه آشیل نجات سوختهای مایع کشور است، گفت:باید پیش از این، بستههای حمایتی در این حوزه تدوین و اجرا میشد. با این حال خوشحالیم که مسئولان متوجه اهمیت صنعت شدهاند. این صنعت امروز میتواند تنها ابزار واقعی کاهش مصرف بنزین و گازوئیل در کشور باشد.
ضرورت استانداردسازی و افزایش سهم خودروهای دوگانهسوز
دادرس با تأکید بر اینکه نوسازی و گسترش خودروهای گازسوز باید به یک برنامه ملی تبدیل شود، اظهار کرد: حداقل ۵۰ درصد خودروهای کشور باید با استانداردسازی و استفاده از کیتهای واقعی و معتبر، دوگانهسوز شوند. خودروسازان نیز لازم است خطوط تولید ویژه برای خودروهای مونوگازسوز ایجاد کنند تا این روند صنعتی و پایدار شود و حداقل ۳۰ درصد از خودروهای سواری خودروسازان دوگانه سوز و یا پایه گاز سوز باشد.
وی افزود: در دهههای گذشته، سالانه حدود ۵۰۰ هزار خودرو به سی ان جی تبدیل میشد. اگر امروز نیز بتوانیم به همان سطح از تبدیل سالانه بازگردیم، طی چند سال آینده، تأثیرات اقتصادی و زیستمحیطی چشمگیری خواهیم دید.
ظرفیت ۲۵۰۰ جایگاه فعال سی ان جی در کشور
رئیس هیئتمدیره انجمن صنفی CNG تهران در خصوص توان تأمین گاز برای طرح دوگانهسوز کردن خودروها توضیح داد: در حال حاضر ۲۵۰۰ جایگاه فعال CNG در سراسر کشور داریم. این جایگاهها توانایی تزریق روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی فشرده (CNG) را دارا هستند؛ ظرفیتی که معادل ۴۰ میلیون لیتر بنزین است؛ بنابراین هیچ نگرانی در زمینه تأمین سوخت خودروهای گازسوز وجود ندارد.
سهم تنها ۲ درصدی CNG از سبد گاز کشور
دادرس با اشاره به سهم ناچیز CNG در مصرف گاز کشور اظهار داشت: در حال حاضر فقط ۲ درصد از کل سبد گاز کشور به بخش حملونقل و CNG اختصاص دارد. این در حالی است که برای دستیابی به تعادل پایدار انرژی، باید این سهم حداقل به ۵ درصد برسد.
وی افزود: کشور ما روزانه بیش از ۸۰۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی تولید میکند. اگر بین ۶۰ تا ۸۰ میلیون متر مکعب گاز در روز را به بخش خودرو اختصاص دهیم، نهتنها فشار بر بخشهای دیگر وارد نمیشود، بلکه در مصرف بنزین صرفهجویی قابل توجهی ایجاد خواهد شد.
وی در ادامه گفت: در بسیاری از کشورهای پیشرفته، بین ۸ تا ۱۰ درصد از کل سبد گاز به بخش حملونقل اختصاص دارد؛ بنابراین افزایش سهم CNG در ایران نه تنها خطرناک نیست، بلکه به معنای حرکت به سمت الگوی جهانی مصرف انرژی است.
هر مترمکعب گاز برابر با یک لیتر بنزین وارداتی
دادرس با اشاره به ارزش اقتصادی مصرف گاز در خودروها گفت: هر متر مکعب گاز طبیعی، معادل یک لیتر بنزین وارداتی است. هماکنون میانگین قیمت بنزین وارداتی کشور حدود ۸۰ سنت است و با در نظر گرفتن هزینههای ذخیرهسازی، حمل و توزیع، این رقم به یک دلار برای هر لیتر میرسد.
وی افزود: با توجه به این محاسبات، هر متر مکعب گاز مصرفی که جایگزین بنزین شود، حداقل ۱۰۰ هزار تومان ارزش اقتصادی برای دولت دارد. این یعنی با توسعه مصرف CNG، میتوانیم بهطور مستقیم جلوی هدررفت منابع ارزی کشور را بگیریم.
صرفهجویی ۵ درصدی در شبکه گاز؛ کلید بینیازی از واردات بنزین
دادرس در ادامه اظهار کرد: اگر بتوانیم مصرف روزانه CNG را به ۳۰ تا ۴۰ میلیون مترمکعب برسانیم، به سطحی معادل ۵ درصد از کل شبکه گاز کشور خواهیم رسید. در این صورت، مصرف بنزین داخلی بهطور قابلتوجهی کاهش مییابد و کشور نهتنها بینیاز از واردات بنزین خواهد شد، بلکه امکان صادرات آن نیز فراهم میشود.
لزوم کنترل مصرف گاز در بخش خانگی
رئیس انجمن صنفی CNG استان تهران درباره مسئله کمبود گاز در فصول سرد گفت: کمبود گاز در کشور نه به دلیل کمبود تولید، بلکه بهواسطه مصرف بیرویه در بخش خانگی است. باید نظام هوشمند کنترل مصرف برای خانوارها اعمال شود تا هرکس نتواند بهصورت نامحدود گاز مصرف کند.
وی پیشنهاد کرد: میتوان نظام پلکانی قیمت را اجرا کرد. برای مثال، تا ۵۰۰ متر مکعب مصرف با قیمت پایه ۱۰۰ تومان محاسبه شود، از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ متر مکعب با نرخ ۵۰۰ تومان و از ۱۰۰۰ متر مکعب به بالا با نرخ ۲۰۰۰ تومان. در این شرایط، مردم ناگزیر به مدیریت مصرف خواهند بود.
دادرس افزود: در کشورهای توسعهیافته، مردم هنگام خروج از منزل بخاریها و آبگرمکنها را خاموش میکنند، زیرا مصرف بیش از حد برایشان هزینهبر است. باید ما نیز همین الگو را دنبال کنیم.
ضرورت پایبندی به اصول مدیریت انرژی جهانی
وی در ادامه به اصول بنیادین مدیریت انرژی در دنیا اشاره کرد و گفت: آژانس بینالمللی انرژی دو اصل مهم را در دستور کار خود دارد که شامل ذخیرهسازی و حفظ منابع انرژی و مدیریت و جلوگیری از اتلاف منابع می شود و متأسفانه ما در کشور، هر دو اصل را نادیده گرفتهایم.
دادرس ادامه داد: سازمان بهینهسازی مصرف سوخت و سازمان مدیریت راهبردی انرژی، که اخیراً تشکیل شدهاند، هنوز به مرحله عمل نرسیدهاند و برنامه اجرایی مشخصی ندارند.
مشارکت بخش خصوصی؛ کلید موفقیت دولت در حوزه انرژی
رئیس انجمن صنفی CNG استان تهران در پایان تأکید کرد: تجربه نشان داده است که دولتها تنها زمانی در سیاستگذاریهای انرژی موفق میشوند که از بخش خصوصی، انجمنهای تخصصی و نهادهای حرفهای برای مشورت و تصمیمگیری استفاده کنند.
وی تصریح کرد: اگر دولت از الگوهای جهانی الهام بگیرد و با فعالان واقعی این صنعت همکاری کند، میتواند بر مشکلات ساختاری غلبه کند. در غیر این صورت، همچنان در مسیر آزمون و خطا باقی خواهیم ماند.
انتهای پیام/