به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، اخیرا ویدیویی از حضور رضا عطاران با گریمی متفاوت در یکی از فیلمهای سینمایی مورد توجه قرار گرفته که این بازیگر را در ظاهری زنانه و در نقش یک مادر در فیلم سینمایی «خانم والده» نشان میدهد.
این اتفاق در کنار مردپوشی الناز شاکردوست در فیلم «کج پیله» و در کنار آن دهها تغییر کاراکتر از مرد به زن و برعکس باعث آن شد مروری بر مردهای زن پوش سینمای ایران داشته باشیم تا ببینیم چرا سینمای ایران و علیالخصوص مخاطبان به این تغییر اقبال نشان میدهند و گاها این تغییر فروش فیلم را هم تضمین میکند.

«خانم والده»ی آقای عطاران!
این نخستین بار است که رضا عطاران در نقش یک زن در فیلمی ایفای نقش میکند. تا به اینجا که تیزر فیلم منتشر شده، حضور عطاران در نقش یک مادر اتفاق جدیدی است که این بازیگر در کارنامه کاری خود ثبت میکند. عطاران پیشتر در «خوابم میآید» با اکبر عبدی که نقش مادر او را داشت، چنین اتمسفری را تجربه کرده بود اما حالا خودش در قامت یک زن حاضر میشود و همین اتفاق متفاوتی در کارنامه کاری اوست.
رکورد داری اکبر عبدی با ۴ زن پوشی
اگر به فهرست زنپوشیها در سینمای ایران نگاه کنیم، از دیدن نام اکبر عبدی متعجب نمیشویم؛ چراکه اغلب مردم او را در «آدم برفی» به خاطر دارند. فیلمی که اتفاقا به دلیل همین زن پوشی مدتی در توقیف به سر برد اما در نهایت به یکی از ماندگارترین آثار در این حوزه تبدیل شد.
شمایل عبدی با گریمی که عبدالله اسکندری برای او طراحی کرده بود، به قدری باورپذیر بود که نخستین مرد زن نمای تاریخ سینمای ایران بعد از انقلاب همچنان در ذهن مخاطبان باقی مانده است.

وقتی «آدم برفی» تلف شد
نکته جالب اینکه که اتفاقا طرح ابتدایی این فیلم هم توسط اسکندری نگاشته شده است. داوود میرباقری در گفتوگویی درباره این فیلم گفته: در اصل طرح «آدمبرفی» برای آقای عبدالله اسکندری بود که علاقه داشت من بنویسم؛ اینکه مردی تبدیل به زن شود و اکبر عبدی هم نقش آن را بازی کند. داستان اصلی به مهاجرت ربطی نداشت. در پرداخت نهایی من این جزئیات شکل گرفت.
میرباقری به سختگیریهای آن روزها تاکید میکند و میگوید: به دلیل حساسیتهای آن زمان مجبور شدیم این شخصیت را تعدیل کنیم. هنوز هم اگر بخواهم فیلمی درباره مهاجرت بسازم با همین نگاه میسازم. یک چیزهایی به باور آدم بازمیگردد. ربطی به جو زمانه ندارد. متاسفانه این مضمون در آن زمان قابل درک نبود. به دلیل یکسری حساسیتها، این مضمون در آن روزگار درک نشد و تلف شد و فرصت تامل دربارهاش پیش نیامد.
به نظر میرسد زنپوش شدن بازیگران از طرفی برای ایجاد تنوع در قصه فیلم و از طرف دیگر به درخواست خود بازیگر است تا ابعاد دیگری از توانایی خود را به نمایش بگذارد
عبدی علاوه بر این دو فیلم در «خوابزدهها» و «خوابم میآید» هم در شمایل یک زن ایفای نقش کرده بود و در هر دو وجه مادرانه شخصیتش به زنانگی او غالب بود. این بازیگر در مصاحبهای گفته بود که علت پذیریش نقشش در «خوابم میآید» این بوده که بتواند جایزه از جشنواره بگیرد.
او گفته بود: هرچه مرد بازی کردیم، نشد گفتیم این بار زن بازی کنیم شاید بشود. او برای این نقش از جشن منتقدان جایزه گرفت و اعلام کرد که این جایزه برایش از سیمرغ باارزشتر است، چون کسی برای این جایزه به داوران فشار نمیآورد.
عطاران نیز که خودش این پیشنهاد را به عبدی داده بود، درباره پذیرش این پیشنهاد توسط او اینطور گفته: وقتی به تهیهکننده فیلم گفتم تصمیم دارم برای نقش مادر رضا از اکبر عبدی استفاده کنم، از این پیشنهاد شوکه شد! یکی گفت ایده خوبی است، دیگری گفت نمیشود و…! به هر صورت آقای عبدی را آوردیم و ایشان با تیزهوشی بالایی که دارد، بعد از صحبت با ما قرارداد نبست و گفت اول باید یک جلسه بگذاریم و گریم کنم؛ بعد از پایان کار، آقای عبدی با همان گریم و لباس رفت خانه تا ببیند عکسالعمل اهالی خانهشان نسبت به این اتفاق چیست. بعد از آن بود که برای این کار با او قرارداد بستیم.
فریدون جیرانی نیز از او برای بازی در «خوابزدهها» دعوت کرده بود و علت آن را نیز تکراری بودن بازی دیگر بازیگران عنوان کرده بود. به نظر میرسد زنپوش شدن بازیگران از طرفی برای ایجاد تنوع در قصه فیلم و از طرف دیگر به درخواست خود بازیگر است تا ابعاد دیگری از توانایی خود را به نمایش بگذارد.

امین حیایی و تجربه زن پوش شدن پس از ۲۳ سال
یکی از اتفاقات مثبتی که زنپوشی بازیگران مرد برای سینمای ایران رقم زده، حضور همسر حقیقی بازیگران در فیلمها در کنار آنهاست تا ارتباط میان آنها به کمک روایت فیلم بیاید و آن را راحتتر پیش ببرد. اتفاقی که در «مزاحم» به کارگردانی سیروس الوند افتاد و امین حیایی در کنار همسرش نیلوفر خوش خلق به ایفای نقش پرداخت و همین بار دراماتیکی متفاوتی به فیلم بخشید.
فیلم دیگری که حیایی در آن زنپوش شده، «کوکتل کولوتف» است که به تازگی اکران شده است. در این فیلم حیایی علاوه بر نقش خودش، زنپوشی را هم تجربه میکند که دومین تجربه کاری کارنامه این بازیگر به حساب میآید.
علاوه بر این دو، دیگر بازیگران تجربه یک بار زنپوشی را در کارنامه دارند. مجید صالحی در «شاخه گلی برای عروس»، جواد رضویان در «کلاهی برای باران»، ارژنگ امیرفضلی در «لازانیا»، امیرحسین رستمی در «مرد خاکستری»، علیرضا خمسه در «کوچه مروارید» و مهران غفوریان در «شوخی کردم» بازیگرانی مطرح آثار کمدی هستند که در همه طی این سالها در آثار گوناگونی زن پوش شدهاند.

این فهرست به بازیگران نقش های جدی هم میرسد تا جایی که حسین یاری در «معادله»، فرهاد آئیش در «مکس»، سعید پورصمیمی در «قاعده بازی» نیز زن پوشی را تجربه کرده اند.
تجربه زنپوشی بازیگران مرد در سالهای اخیر نشان از اقبال مخاطبان و همراهی با این غافلگیری دارد. البته که برخی حسب نبود فیلمنامه مناسب و دستمزد به سراغ بازی در این فیلمها رفته اند، همچون امیرحسین رستمی که طبق گفته خودش به دلیل دستمزد و رفاقت با کارگردان بازی در فیلم «مرد خاکستری» را پذیرفته بود.
به جز اینها، تنوع و ایجاد جذابیت و همچنین وسوسهای که احتمالا بازیگران مرد برای خلق کاراکتری متفاوت دارند، دلیل پذیرش زنپوشی از سوی آنها و از آن سو اقبال به بهرهوری از این کاراکتر در آثار و در نهایت اقبال مخاطبان است.