تاخیر انتشار بازی GTA 6 شاید در کلام اتفاق سادهای باشد، اما در پشت پرده، دهها استودیو و کمپانی مرتبط به بازیهای ویدیویی و حتی سرگرمی تحت تاثیر این اتفاق قرار میگیرند. باید قبول کنیم که جیتیای و راکستار گیمز، تنها دو نام معمولی برای دنیای سرگرمی نیستند. نقش آنها در دنیای بازیهای ویدیویی و میزان تاثیرگذاری روی دیگر مدیومهای سرگرمی، فراتر از استانداردهای صنعت است و بیراه نیست که بگوییم، انتشار این بازی، دنیای سرگرمی را دگرگون خواهد کرد. اما تغییر مدام تاریخ عرضه بازی GTA 6 چقدر روی صنعت تاثیر میگذارد؟ در ادامه با ویجیاتو همراه باشید.
پس از اعلام خبر تاخیر بازی GTA VI، شاهد افت 9 درصدی سهام کمپانی تیکتو بودیم و گزارشات میگویند که تعویق شش ماهه انتشار بازی، تقریبا 60 الی 70 میلیون برای تیکتو هزینه داشته است. تمامی اینها در حالی است که گزارشات به بودجه دو میلیارد دلاری بازی اشاره میکنند و بدون در نظر گرفتن هزینههای اضافی، بودجه بازی جیتیای 6 بسیار بالاتر از استانداردهای صنعت بازی و حتی سرگرمی است.
در یک گزارش تحلیلی، مشخص شد که کمپانی تیکتو از این تاخیر حدود 3.2 میلیارد دلار از ارزش خود را در بازار سهام از دست داده است. طبق گفته آکاش گوپتا (یکی از تحلیلگران اقتصادی)، مدل توسعه بازیهای GTA بیش از هر چیزی روی کیفیت محصول نهایی تمرکز دارد. به همین دلیل، وجود هرگونه ایراد اساسی در بازی GTA ممکن است به فاجعه بزرگی ختم شود، چرا که تیک تو و راکستار به GTA 6 به عنوان یک تکمحصول نگاه نمیکنند. جیتیای محصولیست که باید تا پانزده سال پشتیبانی شود و از لحاظ کیفی انتظارات را برآورده کند.
آمار و ارقامی که راکستار و تیک تو تنها با یک تاخیر ثبت میکنند، وضعیتی است که هیچ ناشر و سازندهای نمیتواند در صنعت به آن دست پیدا کند. به نوعی میتوان گفت که راکستار گیمز بهقدری از دیگر سازندههای بازی فاصله گرفته که متر و معیار کارهای آنها با هیچ استودیوی دیگری قابل مقایسه نیست. البته که بگذارید بگویم از لحاظ کیفیت محتوا، بحث متفاوت است و تمام آثار راکستار گیمز باید دقیقا مثل تمام آثار دیگر دنیای ویدیو گیم مورد نقد قرار بگیرند.
اما سازندههای دیگر چگونه تحت تاثیر تاریخ انتشار بازی GTA 6 قرار میگیرند؟ با نگاهی به جدول انتشار بازیها در طول دو سالی که قرار بوده بازی جدید جیتیای منتشر شود، به نتایج قابل توجهی میرسیم.
تاریخ انتشار اولیه بازی GTA VI برای پاییز سال 2025 در نظر گرفته شده بود. اتفاقی که باعث شد تا بسیاری از ناشران تا پیش از اعلام خبر تاخیر اولیه، از مشخص کردن تاریخ انتشار بازیهای خود در پاییز امسال، خودداری کنند. اگرچه که با مقایسه بازه زمانی پاییز امسال با سالهای گذشته هم متوجه میشویم که تعدد بازیهای بزرگ منتشر شده حتی پس از تاخیر جیتیای 6 هم به نسبت دیگر بازههای زمانی کمتر است و ناشرانی مثل ایکس باکس، از این فرصت استفاده و سه بازی بزرگ عرضه کردند.
پس از تاخیر اولیه بازی GTA 6، ناشران با خیال راحتتری وضعیت انتشار بازیها را اعلام کردند و از یک پاییز کاملا خالی به پاییز خوبی از لحاظ تعدد بازیها رسیدیم. اما با تعیین تاریخ دوم بازی که خرداد سال 1405 بود، بسیاری از ناشران تصمیم گرفتند تا بازیهای خود را دو ماه پیش از این تاریخ عرضه کنند. اندرو ویلسون در یکی از کنفرانسهای گزارش مالی الکترونیک آرتز، به سهامداران اطمینان داد که بازی Battlefield 6 در سال مالی 2026 و پیش از انتشار بازی GTA VI منتشر خواهد شد. جالب است بدانید که حتی هیدئو کوجیما هم در مصاحبهای گفته بود که ترجیح او برای انتشار بازی Death Stranding 2، فصل پاییز بود اما انتشار جیتیای در این زمان باعث شد تا بازی زودتر و در اوایل فصل تابستان منتشر شود.
یا کافی است تا به ماه مارس نگاهی بیندازید. پس از انتشار بازی Resident Evil Requiem، بازی Crimson Desert، ریمستر بازی Dynasty Warriors 3 و بازی انحصاری پلیاستیشن 5 یعنی Saros، همگی در دو روز 19 و 20 مارس عرضه خواهند شد. پس از گذشت یک هفته هم باید منتظر عرضه بازی First Light از سری جیمز باند باشیم.
مشخص است که بسیاری از ناشران، رقابت با یکدیگر را به رقابت با راکستار ترجیح دادند و تلاش کردند تا بازه زمانی امنتری را برای انتشار تعیین کنند. از طرفی انتشار بازی در بازه زمانی پاییز، همیشه همان فرصتی است که تمام ناشران دنیای بازی تلاش دارند از آن بیشترین استفاده را کنند. حالا بسیاری از سازندگان دو راه پیشروی خود دارند، یا از هفت ماهی که در سال 2026 دارند، بیشترین استفاده را میکنند یا انتشار بازیهای خودشان را به سال 2027 موکول میکنند.
از آنجا که بسیاری از سازندگان شاید احتمال عرضه بازیهای خودشان را در اواخر بهار و اوایل تابستان کنار گذاشتند، چرا که قرار بود زیر سایه سنگین GTA VI قرار بگیرند، بعید است که بتوانند سرعت توسعه بازیهای خود را بالا ببرند تا از این تقویم خالی استفاده کنند و بازی خود را زودتر از زمان موعد عرضه کنند. از سویی دیگر بازه محدودی در ماه اکتبر هم وجود دارد تا سازندگان بازیهای خود را عرضه کنند اما فرصت درخشش آنها قطعا کمتر از دیگر بازههای زمانی است.
به نوعی میتوان گفت شرایط مشابهای را در ماه سپتامبر امسال تجربه کردیم. جایی که انتشار بازی Hollow Knight Silksong بهقدری پر سر و صدا و هیجانانگیز بود که بازیهای بزرگی مثل Cronos: The New Dawn یا Hell is Us هم زیر سایه آن رفتند. بسیاری از بازیسازهای مستقل تصمیم گرفتند بازی خود را دیرتر منتشر کنند تا تحتتاثیر تب و تاب دنباله موردانتظار هالو نایت قرار نگیرند. اتفاقی که باعث شد بسیاری هالو نایت سیلکسانگ را جیتیای بازیهای مستقل صدا کنند.
اما ناشرانی که جیتیای تحتتاثیر قرار میدهد، فراتر از رقبای هالو نایت هستند. اکتیویژن بلیزارد حالا باید انتشار بازی کال آو دیوتی را به زمان بهتری موکول کند، الکترونیک آرتز باید با برنامهریزی هوشمندانهای بازیهای خود را عرضه کند و مهمتر از همه مایکروسافت و سونی باید یک بازنگری کامل نسبت به برنامه بازیهای خود داشته باشند.
ایکس باکس به تنهایی چهار بازی بزرگ و نامدار را برای عرضه در سال 2026 آماده کرده که هر کدام میتوانند برگ برندهای برای ایکس باکس و گیمپس باشند. اگرچه که هر چهار بازی به راحتی میتوانند زیر سایه GTA 6 در بهترین بازه زمانی سال یعنی پاییز قرار بگیرند.
پلیاستیشن انتشار بازی Wolverine را برای پاییز امسال در نظر گرفته و اینسامنیاک گیمز همچنان تاکید دارد که این تاریخ انتشار ثابت باقی میماند. اگرچه که شخصا احساس میکنم انتشار این بازی از ماه اکتبر به اواخر سپتامبر منتقل شود.
از طرفی باید بازار کنسولها را هم در نظر بگیریم. پیرس هاردینگ رولز، محقق موسسه Ampere Analysis، در مصاحبهای با وبسایت گیماینداستری اشاره کرده که حالا وضعیت عرضه کنسولها هم تحتتاثیر این تاخیر قرار میگیرد. پلیاستیشن حساب زیادی روی انتشار این بازی باز کرده تا فروش کنسولهای PS5 و به خصوص کنسول PS5 Pro با افزایش چشمگیری همراه شود. چهبسا که حتی فروش کنسولهای PS5 زودتر مرز صد میلیون دستگاه را رد کند.
اما سوال مهمی که این محقق مطرح میکند، وضعیت کنسولهای نسل بعد است. شایعات میگویند که کنسولهای نسل بعدی ایکس باکس و پلیاستیشن قرار است در تعطیلات سال میلادی سال 2027 عرضه شوند. با این تفاسیر، آیا توجیه محکمی وجود دارد تا کاربران برای خرید کنسولهای نسل بعدی اقدام کنند یا حتی پلیاستیشن و ایکس باکس دلیل کافی برای عرضه یک کنسول جدید را پیدا میکنند. اینها سوالاتی است که تنها تاخیر یک بازی بزرگ مثل GTA 6 میتواند ذهن هر ناشر و سهامداری را درگیر کند.
انتشار بازی GTA 6 در پاییز سال 2026، به کلی برنامه سال را تغییر خواهد داد. تغییراتی که شاید سر و صدای آن از همین مراسم گیم اواردز پیشرو آغاز شود. ناشران باید برنامههای خود را تغییر دهند، باید تاثیری که GTA 6 قرار است روی صنعت بگذارد را بررسی و واکاوی کنند و برنامه کلی خود برای ادامه سال و حتی ادامه نسل را به نقطه مشخص برسانند. در این لحظه مهم نیست که چقدر GTA 6 قرار است عنوان موفقی باشد یا حتی چقدر وضعیت توسعه حال حاضر بازی خوب است، راکستار و جیتیای با یک حرکت زمین بازی را عوض میکنند و این به تنهایی اتفاقی شگفتانگیز است.
∎