شناسهٔ خبر: 75724405 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

جنبش عدالت‌خواه با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد؛

انتقاد از سیاست دوگانه دولت در فیلترینگ/ تقسیم اینترنت میان مردم و نخبگان، عقب‌گرد در مسیر عدالت است

در پی اجرای طرح جدید وزارت علوم با عنوان «اینترنت طبقاتی»، یکی از تشکل‌های دانشگاهی در بیانیه‌ای اعتراضی نسبت به این تصمیم واکنش نشان داد و آن را «تبعیض‌آمیز و مغایر با عدالت ارتباطی» دانست. در این بیانیه آمده است: «تقسیم اینترنت میان مردم و نخبگان، عقب‌گردی در مسیر آگاهی و عدالت است.»

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در روزهایی که دانشگاه‌ها بیش از هر زمان دیگری زیر فشار اقتصادی، آموزشی و روانی قرار دارند، اجرای طرح موسوم به «اینترنت طبقاتی» موجی از انتقاد و خشم را در میان جامعه‌ دانشگاهی و فعالان دانشجویی برانگیخته است. بسیاری این تصمیم را نه گامی در جهت بهبود آموزش، بلکه عقب‌گردی آشکار در مسیر عدالت ارتباطی و شکلی تازه از تبعیض دیجیتال می‌دانند.
در همین راستا، یکی از تشکل‌های دانشگاهی در بیانیه‌ای تند خطاب به وزیر علوم، ضمن انتقاد از سیاست دوگانه‌ دولت در قبال فیلترینگ و دسترسی آزاد به اینترنت، تأکید کرده است که این طرح توهینی به شعور جمعی مردم و نشانه‌ای از ناآگاهی سیاست‌گذاران از واقعیت جهان دیجیتال است.

در ادامه، متن کامل بیانیه‌ انتقادی دانشجویان نسبت به اجرای طرح اینترنت طبقاتی را می‌خوانید:
در روزهایی که جامعه‌ دانشگاهی کشور با هزاران مشکل معیشتی، آموزشی و روانی دست‌وپنجه نرم می‌کند، خبر اجرای طرح موسوم به «اینترنت طبقاتی» نه تنها توهینی آشکار به شعور جمعی مردم، بلکه عقب‌گردی خطرناک در مسیر عدالت ارتباطی و آموزش برابر است. تصمیمی که با هر توجیهی، در نهایت معنایی جز شکاف عمیق‌تر میان مردم و حاکمیت ندارد.
اینکه وزارت علوم، به جای پیگیری حل ریشه‌ای مسئله‌ فیلترینگ و محدودیت‌های گسترده‌ای که سال‌هاست آموزش و پژوهش دانشجویان را زمین‌گیر کرده، آغازگر بساط تقسیم ناعادلانه اینترنت باشد، مایه‌ تأسف است. اگر هدف واقعاً «تسهیل آموزش» است، چرا تمام جامعه از این حق بی‌بهره بماند؟ مگر سواد، پیشرفت و آگاهی مختص جماعت دانشگاهی است و بقیه‌ مردم نیازی به آموزش ندارند؟ اگر دغدغه شما علم و دانایی است، راه درست آن دسترسی آزاد برای همگان است، نه مرتفع‌سازی دیوار تبعیض.
از شما نقل شده است که فرموده‌اید: «کاربری یوتیوب عمدتاً آموزشی است ما یک گزارش مستدل و مفصلی را از سهم یوتیوب در تحقیق، پژوهش و آموزش تهیه کرده و به کمیته تعیین مصادیق مجرمانه ارسال کرده‌ایم، خیلی امیدواریم با توجه به مذاکراتی که انجام داده‌ایم حداقل برای اساتید و دانشجویان آموزش عالی از یوتیوب رفع مسدودی شود.»

انتقاد از سیاست دوگانه دولت در فیلترینگ/ تقسیم اینترنت میان مردم و نخبگان، عقب‌گرد در مسیر عدالت است

انتهای پیام/