به گزارش خبرنگار ایسنا، نشست خبری نهمین جشنواره بینالمللی فیلم شهر ۱۷ آبان ماه با حضور اصحاب رسانه در پردیس ملت برگزار شد.
در این نشست که با حضور، نازنین پیرکاری -دبیر نهمین جشنواره بینالمللی فیلم شهر- برگزار شد با اشاره به تأخیر یکساله در برگزاری این رویداد، گفت: جشنواره بینالمللی فیلم شهر یک جشنواره دوسالانه است که هشتمین دوره آن در تیرماه ۱۴۰۱ برگزار شد و ما باید جشنواره را در سال ۱۴۰۳ برگزار میکردیم که متأسفانه به خاطر اتفاقات ناگواری که قابل پیشبینی نبود و کشور دچار شرایطی شده بود که امکان برگزاری جشنواره نبود، با یک سال تأخیر جشنواره را برگزار میکنیم.
او شهادت رئیسجمهور دولت سیزدهم آقای رئیسی، اسماعیل حنیفه و سید حسن نصرالله و سپس ماجرای انتخابات را از دلایل این تأخیر برشمرد و افزود: همه اینها دست به دست هم داد که ما با یک سال تأخیر جشنواره را برگزار کنیم. خوشحالم که الان قرار است جشنواره برگزار شود.
دبیر نهمین جشنواره بینالمللی فیلم شهر با بیان اینکه «به نظرم تهران بعد از جنگ ۱۲ روزه یک معنای متفاوتی نسبت به اینکه فقط یک شهر باشد، پایتخت ایران باشد، پیدا کرد»، ادامه داد: فکر میکنم که به این جشن نیاز داشتیم؛ هم ما، هم شهروندان، هم هنرمندان.
وی در ادامه به بخشهای مختلف جشنواره اشاره کرد و گفت: جشنواره بینالمللی فیلم شهر مانند دورههای قبلی بخشهایی دارد از جمله بخش سینمای ایران، بخش بینالملل، بخش پویانمایی، فیلم کوتاه و مستند. امسال ما یک بخش تازهای را به جشنواره اضافه کردیم که مربوط میشود به فراخوانی که سال گذشته اعلام کردیم و پارامترهایی را به لحاظ موضوعی برای دوستانی که علاقمند به حوزه نویسندگی و فیلمنامهنویسی بودند، اعلام کردیم.
پیرکاری افزود: با این موضوعات اگر طرح و فیلمنامه در حوزه شهری داشتند، برای ما ارسال کنند که ۳۱۸ اثر به عنوان طرح و فیلمنامه به دبیرخانه جشنواره رسید که آن آثار هم در حال بررسی و داوری است.
دبیر نهمین جشنواره بینالمللی فیلم شهر درباره بخش سینمای ایران نیز گفت: در این بخش مانند ادوار گذشته، فیلمهای اکران شده هستند. با توجه به اینکه از سال ۱۴۰۱ تا الان جشنواره نبوده، ما فیلمهایی که از بعد از جشنواره هشتم اکران شدند را توسط ستاد جشنواره بررسی و انتخاب و برای داوری ارسال کردیم.
وی با بیان اینکه «امروز نتایج داوری و جمعبندی داوری با معرفی نامزدها اعلام خواهد شد»،ادامه داد: در خود جشنواره که از تاریخ نوزدهم الی بیست و یکم آبان ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار خواهد شد، ما نمایش آثار فیلمهای کوتاه، مستند، پویانمایی و بینالملل را خواهیم داشت.
پیرکاری از نمایش فیلمهای مرمتشده (بدون نام بردن از اسامی آنها) در این دوره از جشنواره خبر داد و همچنین گفت: یک نمایشگاه کتاب ویژه در این دوره داریم که کتاب با موضوعات شهری و پیوند شهر و سینماست که مراجعهکنندگان و بازدیدکنندگان و مخاطبان ما میتوانند از این نمایشگاه دیدن کنند و اگر دوست داشتند کتابی را خریداری کنند و ما هم هدایایی را برای دوستان در نظر گرفتیم.
وی از برپایی گالری عکس و مسابقه عکس در این دوره از جشنواره خبر داد و گفت: نمایشگاه آن در گالری پردیس ملت برگزار خواهد شد. در ایام جشنواره ما تقدیر، بزرگداشت و تجلیل در خود سینمای پردیس ملت داریم.
دبیر نهمین جشنواره بینالمللی فیلم شهر در ادامه اسامی داوران این بخش را به این ترتیب اعلام کرد: محسن برمهانی، فرهاد توحیدی، روحالله سهرابی، سعید صدراییان، محمود کلاری، پریوش نظریه و محمدرضا ورزی.
پیرکاری همچنین افزود: آقای سجادیان به جهت حضور شهریشان در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و تحصیلاتشان - دکترای رساله دارند - در ترکیب داوری ما هستند.
دبیر نهمین جشنواره بینالمللی فیلم شهر، در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره رویکرد جشنواره نسبت به مسائل شهری، توضیح داد: آنچه که در شهر دارد اتفاق میافتد و آنچه که در جشنواره شهرداری اتفاق میافتد، به نظرم دو بحث بسیار متفاوت است. آنچه که دارد در شهر اتفاق میافتد، به نظر من متولیان دیگری خواهد داشت. آنچه در جشنواره شهر اتفاق میافتد، رویکرد ما نسبت به شهر و سینماست.
وی در پاسخ به سوالی درباره حمایت از آثار گفت: بله، فیلمنامههایی که طرحشان یا خود فیلمنامه انتخاب شود، ما تسهیلات برای ساخت آن فیلمنامه خواهیم داد. یعنی فیلمنامه را خریداری میکنیم و با مذاکراتی که در هیئت مدیرهمان و شوراهای مرتبط در تصویر شهر هست، برای تولید اقدام میشود. قطعاً ما فراخوان برای فیلمنامه دادیم چون دستمان در این حوزه خالی است؛ یعنی میخواهیم که واقعاً به موضوعات مختلف برسیم تا بتوانیم تولیدات متنوعی داشته باشیم. پس به غیر از جایزه، تسهیلات ساخت هم خواهیم داد.
پیرکاری در پاسخ به سوالی درباره رویکرد جشنواره نسبت به مسائل شهری توضیح داد: ما در جشنواره شهر چندین رویکرد داریم. اول اینکه ما امید را به جامعه از طریق آثار نمایشیمان القا بکنیم. چون شخص من اعتقادم این است که ما در سینما و در آثار نمایشی یا باید قهرمان بسازیم و قهرمان را معرفی کنیم، یا اینکه حداقلش این است که بخواهیم یک بازنمایی از آنچه که در جامعه دارد اتفاق میافتد را نشان بدهیم که در نهایت به یک امیدواری برسد. اساساً میتواند کار سینما این باشد.
وی ادامه داد: البته یک رویکرد دیگری وجود دارد؛ اگر فیلمساز، اگر کسی که مولف در حوزه سینما و آثار نمایشی است به این آسیبها اشاره نکند، مسئولین و مدیران و متولیان از کجا باید متوجه بشوند؟ تلنگر باید کجا باشد؟ یک مرزی دارد. اگر قرار باشد سینمای ما فقط امید باشد و آسیبهای اجتماعی بازگو نشود، این سینما اصلاً نمیتواند، ایجاد زندگی بکند، ایجاد راه حل بکند و بتواند تاثیرگذار باشد.
پس ما این رویکرد را در فیلمهایمان نداشتیم. حتی در بخش مستند و بخش فیلم کوتاه که بسیار آثار تلخ بودند و حتی داورها صحبت میکردند میگفتند اینها خیلی تلخ هستند. گفتم اینها تلنگر هستند و این تلنگرها اتفاقاً باید در جشنواره شهر دیده بشود. بعضی از این تلنگرها به مدیران شهری میخورد که به نظر من بسیار مهم است.
وی در پاسخ به سوالی درباره انتخاب علی اوجی برای مدیریت کاخ جشنواره افزود: اساساً این سؤال را متوجه نمیشوم. آقای اوجی تهیه کننده سینما هستند، کارگردان هستند، برنامهساز هستند، بازیگر هستند. فکر نمیکنم آدم غیر مرتبطی را برای جشنواره شهر انتخاب کرده باشم و بین شهروندان انسان محبوبی هستند.
نازنین پیرکاری در ادامه نشست خبری با اشاره به رابطه سینما و شهر اظهار کرد: ما با مرکز مطالعات شهرداری نشستهایی برگزار کردیم و قرار بر این گذاشتیم پارامترهایی را اعلام کنیم و از فیلمسازانمان بخواهیم که شرط حضور در جشنواره شهر یا حتی حمایت گرفتن از تصویر شهر برای تولیداتتان، رعایت این پارامترهاست.اگر این نکات در شهر و در فیلمتان رعایت کنید، ما هم حمایت میکنیم و هم در جشنواره شهر به آن ویژه پرداخت خواهیم کرد.
دبیر نهمین جشنواره بینالمللی فیلم شهر در بخش دیگری با اشاره به حضور بینالمللی در جشنواره گفت: ۱۲ اثر از کشورهای گرجستان، تاجیکستان، هند، فرانسه، ترکیه، آذربایجان، عراق، روسیه، چین و… در جشنواره حضور دارند.
پیرکاری در پاسخ به سوالی درباره مشارکت مردمی نیز گفت: ما به خاطر فصل سرما نتوانستیم اکرانهای سیار در پارکها و میادین داشته باشیم. دوست داشتیم در فرهنگسراها، پارکها و بوستانها پردههای سینمایی بگذاریم اما چون برگزاری جشنواره در نیمه دوم سال است و هوا سرد است، امسال از این اتفاق دوری کردیم.
وی با اشاره به تاریخ متغیر برگزاری جشنواره در دورههای گذشته گفت: امسال داریم دنبال یک تاریخ بسیار مناسب میگردیم که هم نیمه اول سال باشد هم بتوانیم شهروندان را به عنوان مخاطب درگیر کنیم.
وی با اشاره به رابطه سینما و شهر تأکید کرد: ما با مرکز مطالعات شهرداری نشستهایی برگزار کردیم و پارامترهایی تعیین کردهایم. شرط حضور در جشنواره شهر یا حتی دریافت حمایت از تصویر شهر، رعایت این پارامترها در فیلمهاست.
این مدیر در پاسخ به سوالی درباره خط قرمزهای جشنواره افزود:اینطور نبوده که اثری بخواهد شهرداری را نقد کند، در جشنواره نباشد، ما از هر طیف اثری در جشنواره داشتیم.
دبیر جشنواره در مورد محوریت آثار توضیح داد:موضوعات شهر، صرفاً تهران نیست و مسائل شهری است. در بخش مستند توجه شده به موضوعاتی که به شهر تهران برمیگردد.
پیرکاری در پاسخ به سوالی درباره هوش مصنوعی گفت: هیچ اثر قابل توجهی با هوش مصنوعی برایمان نیامده است. برای شهرداری تهران فناوری و نوآوری اهمیت دارد و ما خودمان تولیداتی برای جشنواره با هوش مصنوعی انجام دادهایم که ان شاالله رونمایی میشود.
وی از تولیدات ویژه جشنواره خبر داد و گفت: امسال ۵۰ فیلم کوتاه در حوزه ترافیک داریم که جزو تولیدات سازمان ترافیک با نظارت تصویر شهر است. مستند هم در حوزه آسیبهای اجتماعی داریم.
پیرکاری در ادامه با اشاره به چالشهای جشنواره اظهار داشت: نمیتوانیم به یکباره ۱۵ فیلم سینمایی شهری بسازیم و در جشنواره بگذاریم.اما امسال شما هم دریاچه خلیج فارس را میبینید هم مسیر سبزه زندگی را، هم ایستگاه مترو مریم مقدس را.
وی با تشریح برنامههای توسعهای جشنواره فیلم شهر تأکید کرد: منطقی و مقبول این است که بخش فیلمنامه را پررنگ کنیم. این جشنواره میشود جایی که جوانان با ما پیوند داشته باشند و ما بتوانیم از آنها حمایت کنیم.
دبیر جشنواره با اشاره به دریافت ۳۱۸ اثر فیلمنامهای گفت: افرادی که انتخاب میشوند، یک سال میخواهم بر روی آنها سرمایهگذاری کنم. این افراد با مرکز مطالعات شهرداری ارتباط میگیرند، با سازمانهای مختلف شهرداری آشنا میشوند و با متخصصین فیلمنامهنویسی دورههایی را میگذرانند.
وی در پاسخ به منتقدانی که میگویند این کار مربوط به وزارت ارشاد است، گفت: در بعضی از کشورهای جهان، شهرداریها همین کار را میکنند. کار آنها پرورش نیروی انسانی متخصص در حوزههای مختلف است.
پیرکاری بر شفافسازی پارامترهای حمایت تأکید کرد: میخواهیم صدای بلند این پارامترها را فریاد بزنیم و بگوییم اینها معیارهای حمایت از تولیدات شهری است.
دبیر جشنواره فیلم شهر با اشاره به برنامههای آتی (در حالی که دبیریاش برای دوره بعد مشخص نیست) گفت:اگر دوره بعد نتوانم مخاطب را به فرهنگسراها و بوستانها بکشانم، با افتخار میگویم دوستان من شکست خوردم و از برگزاری جشنواره انصراف میدهم.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت اطلاعرسانی گفت: دنیا دنیای رسانه است باید همه چیز را بگوییم، وگرنه بعداً باید پاسخگو باشیم.
نازنین پیرکاری در ادامه نشست خبری به فرآیند انتخاب آثار برای جشنواره پرداخت و اظهار کرد: تمام فیلمهایی که از سال ۱۴۰۱ از بعد جشنواره هشتم اکران شده، چه آنلاین و چه در سینماها، مورد بررسی ستاد جشنواره و هیئت انتخاب قرار گرفته و از بین آنها به یک تعداد فیلم رسیدیم که نهایی شدهاند.
وی در پاسخ به سوالی درباره معیارهای انتخاب توضیح داد: اگر فیلمی در فهرست نهایی نباشد، قطعاً یک مغایرت آییننامهای داشته است. ما طبق آییننامه و پارامترهای مشخصی فیلمها را انتخاب کردیم، نه بر اساس سلیقه شخصی.
دبیر جشنواره به تولیدات ویژه اشاره کرد: امسال یک فیلم ویژه ترافیک خواهیم داشت. بعد از جنگ ۱۲ روزه، در سریعترین حالت ممکن تولیداتی داشتیم که اگر اتفاقی میافتاد، میتوانستیم اکران کنیم.
پیرکاری با اشاره به محدودیتهای مالی گفت: من بودجه محدودی دارم. موسسه تصویر شهر بودجه نمیگیرد، بلکه باید از طریق تولیدات و اکران درآمدزایی کند. دست من برای تولیدات خیلی باز نیست.
وی با اشاره به برنامههای آینده جشنواره اظهار کرد: امسال اجازه دهید یک خط مستقیم را پیش بریم. ان شاالله برای سالهای آینده اگر حضور داشتم، بخشهای جدیدی را به جشنواره اضافه خواهم کرد.
پیرکاری در ادامه به سوالات و انتقادات حاضرین پاسخ داد.
وی در پاسخ به سوالی درباره برنامه پخش فیلمهای کوتاه جشنواره گفت: این ۵۰ فیلم کوتاه بعد از جشنواره در تلویزیونهای مترو، پردیسهای سینمایی و اپلیکیشن شهرزاد پخش خواهد شد.
دبیر جشنواره در پاسخ به انتقاداتی مبنی بر فاصله جشنواره با معضلات اجتماعی شهر توضیح داد: ما در بخش مستند و فیلم کوتاه آثاری داریم که به معضلات اجتماعی میپردازند. این آثار اگرچه ممکن است تلخ باشند، اما باید دیده شوند چرا که برای مسئولین شهری تلنگر هستند.
پیرکاری درباره نحوه نمایش آثار تأکید کرد: هدف ما این است که آثار به صورت گسترده دیده شوند. این فیلمها در مترو، سینماها و پلتفرمهای آنلاین در دسترس مردم قرار خواهند گرفت.
وی در پاسخ به بحث ضعف فیلمنامه در سینمای ایران گفت: ما با بخش فیلمنامه نویسی سعی داریم استعدادهای جدید را کشف و پرورش دهیم. این یک سرمایهگذاری بلندمدت برای بهبود کیفیت تولیدات سینمایی است.
دبیر جشنواره در ادامه با تأکید بر تعامل با مردم گفت: ما تلاش میکنیم جشنواره را به مردم نزدیکتر کنیم و امیدواریم با برنامهریزیهای آینده، حضور گستردهتری از شهروندان را شاهد باشیم.
در ادامه نشست خبری نهمین جشنواره بینالمللی فیلم شهر، نازنین پیرکاری در پاسخ به پرسشی درباره کمبود توجه به معضلات اجتماعی در سینما توضیح داد: تمام تلاشمان را در بخش فیلم کوتاه و مستند انجام دادیم که معضلات اجتماعی دیده شود. در بخش سینمای ایران دیگر از دست من خارج بود، این فیلمها تولید شده و من نمیتوانستم کاری بکنم.
دبیر جشنواره با انتقاد از محتوای سریالهای اجتماعی افزود: بخش اعظمی از سریالهای ما فقط به قتل و جنایت میپردازد. آیا ما آسیبهای اجتماعی در حوزه فقر نداریم؟ در حوزه کودکآزاری نداریم؟ در حوزه آموزش نداریم؟ در حوزه شهروندی نداریم؟ معضلات اجتماعی بسیار گسترده است.
در بخشی از این نشست خبرنگاران از دبیر جشنواره درخواست کردند که باتوجه به انتشار فراخوان جشنواره فیلم فجر، برخی آثار جدید همچون کار محمدحسین مهدویان که به تازگی تولید شده است در این جشنواره اکران شود که دبیر جشنواره در این خصوص توضیحاتی ارائه داد اما از رسانهها درخواست کرد که آن را خبری نکنند.
در پایان نشست خبری نهمین جشنواره بینالمللی فیلم شهر، یکی از خبرنگاران با انتقاد از عملکرد علیرضا زاکانی، شهردار تهران، عنوان "مردمی" برای این جشنواره را در تضاد با عملکرد شهرداری دانست و گفت: عملکرد شهرداری در دوره مدیریت فعلی بیشتر خشم مردم را به همراه داشته تا همراهی مردم. از جمله قطع درختان تهران که از چشم کسی پوشیده نیست.
نازنین پیرکاری، دبیر جشنواره، در پاسخ به این انتقاد گفت: عملکرد شهردار تهران به من ارتباطی ندارد و من تنها در بخش سینمایی شهرداری میتوانم پاسخگو باشم.

انتهای پیام