شناسهٔ خبر: 75720521 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان:

شهرداری اصفهان با برقی‌سازی تاکسی‌ها، مسیر شهر سبز و زیست‌پذیر را هموار کرد

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان گفت: برقی‌سازی ناوگان تاکسیرانی یکی از گام‌های مؤثر شهرداری اصفهان در مسیر تحقق شهر سبز و زیست‌پذیر است؛ اقدامی که ضمن کاهش آلودگی هوا، به نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و ارتقای کیفیت خدمات شهری منجر شده است.

صاحب‌خبر -

محمد پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: طرح برقی‌سازی ناوگان تاکسیرانی شهر اصفهان به‌عنوان یکی از برنامه‌های راهبردی شهرداری در راستای کاهش آلودگی هوا، نوسازی ناوگان و ترویج فرهنگ استفاده از خودروهای پاک، با موفقیت در حال اجراست و امروز به الگویی برای سایر کلان‌شهرهای کشور تبدیل شده است.

وی افزود: بر اساس ضوابط و دستورالعمل‌های مصوب، تاکسی‌های برقی شهر اصفهان موظف‌اند حداقل ۸ ساعت در شبانه‌روز در خطوط شهری تعیین‌شده فعالیت داشته باشند. خدمت‌رسانی در خطوطی همچون تاکسی‌بی‌سیم، فرودگاه، سرویس مدارس، سرویس‌های دربستی و گردشی از جمله تکالیف بهره‌برداری این ناوگان است. رانندگان همچنین مجازند در ساعات خارج از شیفت موظفی، در قالب سرویس‌های دربستی فعالیت کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان با بیان اینکه میانگین پیمایش روزانه تاکسی‌های برقی بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ کیلومتر است که با توجه به ظرفیت باتری‌ها و زیرساخت‌های شارژ موجود، عملکردی مطلوب ارزیابی می‌شود، تصریح کرد: سازمان تاکسیرانی در راستای نظارت بر امر سرویس دهی به صورت رندوم یا فراخوان میزان پیمایش خودروهای برقی را رصد می‌نماید

پرورش ادامه داد: نظارت بر فعالیت تاکسی‌های برقی علاوه بر زیرساخت‌های هوشمند نظارت شهری، از طریق بازرسان میدانی نیز به‌صورت مستمر انجام می‌شود. بازرسان سازمان در دو شیفت صبح و عصر بر حضور رانندگان در خطوط، رعایت تعرفه‌ها، ساعات خدمت و کیفیت رفتار نظارت دارند و هرگونه تخلف مطابق مقررات پیگیری می‌شود.

وی گفت: نکته مهم در اجرای این طرح آن است که مالکیت خودروهای برقی به‌صورت شخصی در اختیار رانندگان قرار دارد و تمام هزینه‌ها و درآمدهای بهره‌برداری به حساب خود آن‌ها منظور می‌شود که در همین راستا، دولت و شهرداری اصفهان با هدف حمایت و ایجاد انگیزه در بین رانندگان، تسهیلات ویژه‌ای برای خرید این خودروها در نظر گرفته است.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان ادامه داد: این رویکرد هوشمندانه موجب شد طرح برقی‌سازی ناوگان تاکسیرانی در اصفهان، برخلاف تجربه برخی شهرهای دیگر، با استقبال رانندگان و تداوم موفقیت روبه‌رو شود.

پرورش با بیان اینکه در دو مرحله نخست اجرای طرح، ۱۸۰ دستگاه تاکسی برقی وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی اصفهان شد، افزود: انتخاب رانندگان نیز از طریق فراخوان عمومی، بررسی صلاحیت‌ها و بر اساس دستورالعمل مصوب شورای اسلامی شهر انجام گرفت.

وی اظهار داشت: نحوه فعالیت تاکسی‌های برقی متناسب با نوع فعالیت تاکسی اسقاطی پیشین راننده تعیین شده است؛ به‌طور مثال راننده‌ای که پیش‌تر تاکسی گردشی داشته، در قالب تاکسی برقی نیز همان نوع فعالیت را ادامه می‌دهد.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان گفت: با توجه به نو بودن فناوری خودروهای برقی در کشور، شهرداری اصفهان موضوع فرهنگ‌سازی، آشنایی شهروندان با مزایا و نحوه استفاده از وسایل نقلیه پاک و نیز توسعه زیرساخت‌های پشتیبانی از جمله ایستگاه‌های شارژ و مراکز خدمات فنی را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است.

پرورش تاکید کرد: شهرداری اصفهان با رویکردی پایدار و آینده‌نگر، در مسیر گسترش ناوگان پاک شهری گام برمی‌دارد تا ضمن کاهش آلاینده‌های هوا، زمینه ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و تحقق شهر سبز و زیست‌پذیر را فراهم آورد.