کیوان شافعی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان و واحد سنندج در گفتوگو با خبرنگار آنا در پاسخ به این پرسش که دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج اکنون از چه تعداد رشته/ گرایش در حوزه علوم انسانی و هنر بهرهمند است و چه تعداد دانشجو در این حوزه فعال هستند؟ تشریح کرد: مجموع رشتههای فعال در گروه علوم انسانی و هنر ۲۲ رشته در مقطع کاردانی (پیوسته و ناپیوسته)، ۳۶ رشته در مقطع کارشناسی، ۱۸ رشته در مقطع کارشناسی ناپیوسته، ۳۹ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۴ رشته در مقطع دکترای تخصصی هستند.
شافعی ادامه داد: تعداد دانشجویان فعال در نیمسال اول ۱۴۰۴ در مجموع گروه علوم انسانی و هنر در مقطع کاردانی (پیوسته و ناپیوسته) ۱۴۸۴ نفر، مقطع کارشناسی ۵۳۳۰ نفر، مقطع کارشناسی ناپیوسته ۱۲۳۷ نفر، مقطع کارشناسی ارشد ۱۵۰۳ نفر و در مقطع دکترای تخصصی ۴۲۶ نفر هستند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج یادآور شد: دانشکدههای علوم انسانی و علوم حکمرانی در واحد سنندج با بیش از ۱۰۰ عضو هیئت علمی وابسته و پیوسته دارای مجوز فعالیت هستند و تاکنون بیش از ۲۳ هزار دانشآموخته حوزه علوم انسانی را در مسیر خدمت به جامعه، راهی عرصههای فرهنگی، اجتماعی و مدیریتی کردهاند.
پاسخ دانشگاه به ضرورت تحول و تعالی علوم انسانی و هنر بر اساس رویکرد حکمتبنیان
وی در پاسخ به این پرسش که در راستای تحول و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با رویکرد «حکمتبنیان» چه اقداماتی انجام دادهاید؟ بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان در پاسخ به ضرورت تحول و تعالی علوم انسانی و هنر بر اساس رویکرد حکمتبنیان، مسیری چندوجهی را در پیش گرفته که همراستا با اسناد راهبردی کشور و دانشگاه است.
شافعی توضیح داد: در این مسیر، تمامی اقدامات بر مبنای سند تحول و تعالی دانشگاه، نقشه جامع علمی و نقشه مهندسی فرهنگی کشور شکل گرفته است؛ اسنادی که بر ضرورت تولید دانشی تأکید دارند که اصالت فرهنگی و اسلامی در ذات آن بهعنوان جوهر حکمتبنیان، تضمین شده باشد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج با بیان اینکه در بُعد عملیاتی، این رویکرد از طریق اجرای «مدل بازآرایی نظام دانشی» محقق میشود، اضافه کرد: در این چارچوب، پژوهشهای دانشکده علوم انسانی (با ظرفیت بیش از ۵۶۰۰ دانشجو) محدود به ابعاد نظری نیست؛ بلکه به سمت پروژههای تقاضامحور و مسائل بومی و ملی استان کردستان سوق داده شدهاند تا خروجیهای آنها مصداق واقعی «علم نافع» در حل چالشهای اجتماعی و مدیریتی باشد.
وی گفت: در فرآیند آموزش نیز هدف فقط انتقال دانش فنی نیست؛ بلکه تقویت ابعادی مانند «بینش»، «فهم عمیق»، «گرایش معنوی»، «عزت نفس» و «تعهد اجتماعی» در دانشجویان رشتههای علوم انسانی و هنر مورد تأکید ویژه است. این رویکرد با هدف تربیت دانشآموختگانی طراحی شده که بتوانند با تکیه بر مبانی حکمی در ساختار اجتماعی تأثیرگذار باشند و در تحقق اهداف تمدنساز دانشگاه نقش مؤثری ایفا کنند.
رئیس دانشگاه آزاد کرستان یادآور شد: در حوزه هنر بهویژه رشتههایی مانند نمایش تأکید بر تولید نظریات هنری همسو با ارزشهای اسلامی و تربیت هنرمندی «متعهد و آگاه» است. این گروههای آموزشی، تولیدات هنری خود را مأموریتمحور طراحی میکنند و آنها را مستقیماً در راستای رفع نیازهای فرهنگی جامعه اجرا میکنند.
شافعی در پاسخ به این پرسش که داوطلبان و دانشجویان از چه رشتههایی در حوزه علوم انسانی و هنر استقبال بیشتری میکنند و در کدام رشتهها استقبال کمتر است؟ گفت: به دلیل عدم برنامهریزی دقیق و آیندهنگرانه در حوزه اشتغال دانشآموختگان دانشگاهی به دلیل کمبود شدید نیرو در حوزههایی مانند آموزش و پرورش و برخی دیگر از دستگاههای اجرایی، هرچندسال یکبار شاهد هجوم شدید داوطلبان به برخی رشتهها و کاهش استقبال از سایر رشتهها هستیم و هرچند سال یکبار این سیکل معیوب تکرار و بر میزان دانشآموختگان افزوده میشود.
به گفته وی، سالهای اخیر به دلیل وجود فرصت شغلی بیشتر در رشتههای حقوق، روانشناسی و علوم تربیتی اقبال عمومی به این رشتهها افزایش یافته و سایر رشتههای علوم انسانی با کاهش دانشجو مواجه شدهاند.
فعالیتهای علمی دانشگاه حول محور «تولید علم نافع» و «حل مسئله»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان درباره ظرفیتها و دستاوردهای علمی این دانشگاه در حوزه علوم انسانی و هنر بیان کرد: فعالیتهای علمی دانشگاه حول محور «تولید علم نافع» و «حل مسئله» سازمانیافته و ثمرات آن در سه حوزه کلیدی قابل مشاهده است.
وی اضافه کرد: نخست در عرصه تولید دانش مستمر که اکنون مدیریت هفت نشریه تخصصی «مطالعات ایرانی اسلامی خانواده»، «زبان و ادب فارسی»، «آموزش و پرورش متعالی»، «مدیریت راهبردی در سیستمهای صنعتی»، «راهبرد نوآوری و تعالی عملیات»، «مدیریت دانش در ورزش» و نشریه «فعالیت بدنی و تندرستی را بر عهده داریم، این نشریات، مرجعیت علمی دانشگاه را در پاسخگویی به نیازهای بنیادین و توسعهای استان و کشور تثبیت کردهاند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج افزود: دوم، در حوزه تربیت نیروی متخصص که حجم قابل توجهی از رسالههای دکتری و پایاننامههای کارشناسی ارشد که توسط اعضای هیئت علمی محترم راهنمایی و مشاوره شدهاند، گواهی بر تعهد ما به پرورش نسلی «عالم، متعهد و کارآمد» است.
شافعی ادامه داد: سومین و شاید مهمترین بخش ظرفیتها و دستاوردها، «اثربخشی بیرونی» پژوهشهاست. از طریق اجرای موفق طرحهای تحقیقاتی بروندانشگاهی، نشان دادهایم که پژوهشهای دانشگاه آزاد با نیازهای آمایش منطقهای و چالشهای واقعی جامعه همخوانی دارد. با راهاندازی کرسیهای ترویجی و مشارکت در نظریهپردازی، نقش محوری خود را در تولید نظریه و غنیسازی گفتمان حکمتبنیان در علوم انسانی نیز ایفا کردهایم.
به گفته وی، این مجموعه از اقدامات، نظام دانشیای منسجم، هدفمند و متعهد را ترسیم میکند که گامهای محکمی در مسیر تحقق اهداف کلان دانشگاه آزاد اسلامی برمیدارد.
انتهای پیام/