شناسهٔ خبر: 75714970 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

شیخ حسین انصاریان: خدا با مؤمنان معامله می‌کند/ بی‌اعتنایی به کار موجب دوری جامعه از مسیر هدایت می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با طرح این سؤال که آیا خدمات انسان‌های غیرمؤمن مورد قبول خدا است یا خیر؟ گفت: خداوند از آغاز خلقت فرموده است که خریدار اعمال مؤمنان است. اگر کسی مؤمن نباشد، حتی اگر درمانگاه و یتیم‌خانه بسازد، پاداش اخروی ندارد.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان روز جمعه در سخنانی در مسجد طالقانی تهران، با تبیین نگاه قرآن و اهل‌بیت(ع) به مال و ثروت، اظهار داشت: طبق آیات سوره مبارکه آل‌عمران، محبت به مال و خودِ مال اگر در مسیر صحیح باشد، جهت مثبت دارد. قرآن و روایات برای مال و ثروت جاده‌سازی کرده‌اند که پایان این جاده، بهشت است.

وی افزود: در سوره توبه آمده است که بازار قیامت تنها یک خریدار دارد و آن هم خداوند است. فروشنده انسان است و کالای مورد معامله، جان و مال اوست که به عمل و ایمان و اخلاق تبدیل می‌شود. قیمت و بهای این معامله، تنها بهشت است و ثمن در اختیار خود پروردگار است؛ چراکه هیچ‌کس جز خدا، ارزش واقعی اعمال صالح و مال حلال را نمی‌داند.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان ادامه داد: در قیامت تنها بازار محشر، خدا به عنوان خریدار و یک فروشنده که انسان مؤمن است وجود دارد و کالای او جان و مال است و بهایش بهشت. همان‌گونه که قرآن فرموده است: «إِنَّ اللّهَ اشْتَرَی مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ.»

استاد اخلاق حوزه علمیه در پاسخ به شبهه برخی افراد، گفت: ممکن است کسانی بپرسند آیا افراد غیرمؤمن که خدمات اجتماعی می‌کنند، در قیامت پاداشی ندارند؟ پاسخ قرآن روشن است. خداوند از ابتدا اعلام کرده است که تنها از مردم مؤمن می‌خرد؛ اگر کسی مؤمن نباشد، خریدار اعمالش نیست. انسان هم در امضای این قرارداد الهی آزاد است؛ می‌خواهد ایمان بیاورد و قرارداد را بپذیرد یا نپذیرد.

وی در تفسیر آیه «مَا کَانَ لِلْمُشْرِکِینَ أَنْ یَعْمُرُوا مَسَاجِدَ اللَّه»، تصریح کرد: مشرکان مکه به پیامبر(ص) گفتند: ما خدا و قیامت را قبول نداریم، اما حاضریم مسجدالحرام را بازسازی کنیم. پیامبر(ص) فرمودند، عبادت شما به سوی بت‌هاست، نه خدا. خداوند فرمود شایسته نیست کسانی که از درون با ایمان و نبوت و قیامت دشمن‌ هستند، خانه خدا را آباد کنند.

وی افزود: قرآن می‌فرماید اعمال کسانی که ایمان ندارند، باطل است؛ هرچند میلیاردها خرج کرده باشند. خداوند در قرارداد ازلی خود اعلام کرده که تنها با مؤمن معامله می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان در ادامه بیان داشت: خدا کسی را به اجبار دین‌دار نمی‌کند، چون اجبار ارزش ایمان را از بین می‌برد. معنای واقعی آیه «لا إکراه فی الدین» همین است که خداوند اختیار را از انسان سلب نمی‌کند. او راه بهشت و دوزخ را نشان می‌دهد و انسان را آزاد می‌گذارد تا انتخاب کند.

وی تأکید کرد: گاهی بعضی‌ها این آیه را نادرست معنا می‌کنند و می‌گویند اگر کسی گناهی کرد، نباید به او تذکر داد چون «لا اکراه فی الدین»! در حالی که این آیه مربوط به خداست.

این استاد اخلاق افزود: این آیات پاسخی است برای کسانی که می‌پرسند آیا خدمات انسان‌های غیرمؤمن مورد قبول خدا نیست؟ خداوند از آغاز خلقت فرموده است که خریدار اعمال مؤمنان است. اگر کسی مؤمن نباشد، حتی اگر درمانگاه و یتیم‌خانه بسازد، پاداش اخروی ندارد؛ «اولئک حبطت أعمالهم».

وی ادامه داد: بیشتر مردم از این آیات آگاهی ندارند و در حق نیکان و بدان قضاوت‌های نادرست می‌کنند، در حالی که حقیقت در قرآن روشن است. ارزش مال در ایمان است و ارزش ایمان در عمل صالح.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان افزود: در قرآن بارها بر قید «مال حلال» تأکید شده است. پیامبر(ص) فرمود: کسی که برای خانواده‌اش کار و تلاش می‌کند، همانند مجاهد در راه خداست.

وی تصریح کرد: پیامبر(ص) گدایی را حرام اعلام کرده‌اند، اما کمک به کسی که کار می‌کند و دچار تنگنا شده، ثواب فراوان دارد. در مقابل، کمک به افراد تنبل و بی‌کار، کار نادرستی است.

این استاد اخلاق با نقل روایتی از امیرمؤمنان علی(ع)، گفت: جامعه مصرف‌کننده، جامعه‌ای ملعون است. حضرت علی(ع) فرمودند در دوران حکومتشان خانه‌ای در کشور نبود که از آب و نان خالی باشد. همچنین حضرت یوسف(ع) در هفت سال قحطی کاری کرد که کسی گرسنه نماند.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به وضعیت اقتصادی و فرهنگی جوامع امروز، اظهار داشت: انبیا با گدایی، گداپروری، شکستن شخصیت مردم و تضعیف روحیه کار مخالف بودند.

وی با انتقاد از سیاست پرداخت یارانه، گفت: پرداخت یارانه بی‌هدف، بسیاری از نیروهای کار را از میدان خارج کرد. روستاییان با اتکای به یارانه، زمین و کار را رها کردند و کشاورزی و تولید زمین‌گیر شد. این سیاست اشتباه بود و باید جلوی آن گرفته شود و منابع به سمت کارهای زیربنایی و سودمند برای همه مردم هدایت شود.

استاد حوزه علمیه در پایان تأکید کرد: سخن امیرالمؤمنین علی(ع) روشن است؛ ملت مصرف‌کننده ملعون است. کار در اسلام جزو ارزش‌های اصیل و بنیادین است، و جامعه‌ای که به کار و تولید اهمیت ندهد، از مسیر هدایت فاصله گرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان روز جمعه در سخنانی در مسجد طالقانی تهران، با تبیین نگاه قرآن و اهل‌بیت(ع) به مال و ثروت، اظهار داشت: طبق آیات سوره مبارکه آل‌عمران، محبت به مال و خودِ مال اگر در مسیر صحیح باشد، جهت مثبت دارد. قرآن و روایات برای مال و ثروت جاده‌سازی کرده‌اند که پایان این جاده، بهشت است.

وی افزود: در سوره توبه آمده است که بازار قیامت تنها یک خریدار دارد و آن هم خداوند است. فروشنده انسان است و کالای مورد معامله، جان و مال اوست که به عمل و ایمان و اخلاق تبدیل می‌شود. قیمت و بهای این معامله، تنها بهشت است و ثمن در اختیار خود پروردگار است؛ چراکه هیچ‌کس جز خدا، ارزش واقعی اعمال صالح و مال حلال را نمی‌داند.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان ادامه داد: در قیامت تنها بازار محشر، خدا به عنوان خریدار و یک فروشنده که انسان مؤمن است وجود دارد و کالای او جان و مال است و بهایش بهشت. همان‌گونه که قرآن فرموده است: «إِنَّ اللّهَ اشْتَرَی مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ.»

استاد اخلاق حوزه علمیه در پاسخ به شبهه برخی افراد، گفت: ممکن است کسانی بپرسند آیا افراد غیرمؤمن که خدمات اجتماعی می‌کنند، در قیامت پاداشی ندارند؟ پاسخ قرآن روشن است. خداوند از ابتدا اعلام کرده است که تنها از مردم مؤمن می‌خرد؛ اگر کسی مؤمن نباشد، خریدار اعمالش نیست. انسان هم در امضای این قرارداد الهی آزاد است؛ می‌خواهد ایمان بیاورد و قرارداد را بپذیرد یا نپذیرد.

وی در تفسیر آیه «مَا کَانَ لِلْمُشْرِکِینَ أَنْ یَعْمُرُوا مَسَاجِدَ اللَّه»، تصریح کرد: مشرکان مکه به پیامبر(ص) گفتند: ما خدا و قیامت را قبول نداریم، اما حاضریم مسجدالحرام را بازسازی کنیم. پیامبر(ص) فرمودند، عبادت شما به سوی بت‌هاست، نه خدا. خداوند فرمود شایسته نیست کسانی که از درون با ایمان و نبوت و قیامت دشمن‌ هستند، خانه خدا را آباد کنند.

وی افزود: قرآن می‌فرماید اعمال کسانی که ایمان ندارند، باطل است؛ هرچند میلیاردها خرج کرده باشند. خداوند در قرارداد ازلی خود اعلام کرده که تنها با مؤمن معامله می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان در ادامه بیان داشت: خدا کسی را به اجبار دین‌دار نمی‌کند، چون اجبار ارزش ایمان را از بین می‌برد. معنای واقعی آیه «لا إکراه فی الدین» همین است که خداوند اختیار را از انسان سلب نمی‌کند. او راه بهشت و دوزخ را نشان می‌دهد و انسان را آزاد می‌گذارد تا انتخاب کند.

وی تأکید کرد: گاهی بعضی‌ها این آیه را نادرست معنا می‌کنند و می‌گویند اگر کسی گناهی کرد، نباید به او تذکر داد چون «لا اکراه فی الدین»! در حالی که این آیه مربوط به خداست.

این استاد اخلاق افزود: این آیات پاسخی است برای کسانی که می‌پرسند آیا خدمات انسان‌های غیرمؤمن مورد قبول خدا نیست؟ خداوند از آغاز خلقت فرموده است که خریدار اعمال مؤمنان است. اگر کسی مؤمن نباشد، حتی اگر درمانگاه و یتیم‌خانه بسازد، پاداش اخروی ندارد؛ «اولئک حبطت أعمالهم».

وی ادامه داد: بیشتر مردم از این آیات آگاهی ندارند و در حق نیکان و بدان قضاوت‌های نادرست می‌کنند، در حالی که حقیقت در قرآن روشن است. ارزش مال در ایمان است و ارزش ایمان در عمل صالح.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان افزود: در قرآن بارها بر قید «مال حلال» تأکید شده است. پیامبر(ص) فرمود: کسی که برای خانواده‌اش کار و تلاش می‌کند، همانند مجاهد در راه خداست.

وی تصریح کرد: پیامبر(ص) گدایی را حرام اعلام کرده‌اند، اما کمک به کسی که کار می‌کند و دچار تنگنا شده، ثواب فراوان دارد. در مقابل، کمک به افراد تنبل و بی‌کار، کار نادرستی است.

این استاد اخلاق با نقل روایتی از امیرمؤمنان علی(ع)، گفت: جامعه مصرف‌کننده، جامعه‌ای ملعون است. حضرت علی(ع) فرمودند در دوران حکومتشان خانه‌ای در کشور نبود که از آب و نان خالی باشد. همچنین حضرت یوسف(ع) در هفت سال قحطی کاری کرد که کسی گرسنه نماند.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به وضعیت اقتصادی و فرهنگی جوامع امروز، اظهار داشت: انبیا با گدایی، گداپروری، شکستن شخصیت مردم و تضعیف روحیه کار مخالف بودند.

وی با انتقاد از سیاست پرداخت یارانه، گفت: پرداخت یارانه بی‌هدف، بسیاری از نیروهای کار را از میدان خارج کرد. روستاییان با اتکای به یارانه، زمین و کار را رها کردند و کشاورزی و تولید زمین‌گیر شد. این سیاست اشتباه بود و باید جلوی آن گرفته شود و منابع به سمت کارهای زیربنایی و سودمند برای همه مردم هدایت شود.

استاد حوزه علمیه در پایان تأکید کرد: سخن امیرالمؤمنین علی(ع) روشن است؛ ملت مصرف‌کننده ملعون است. کار در اسلام جزو ارزش‌های اصیل و بنیادین است، و جامعه‌ای که به کار و تولید اهمیت ندهد، از مسیر هدایت فاصله گرفته است.