به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: تایمز اسرائیل مینویسد، نیروهای امنیتی اسرائیل، اقداماتی جدی در راستای اخلال در زنجیره تأمین پهپادهای ساخت ایران انجام دادهاند. هدف از این اقدامات، قطع جریان زنجیره تامین ساخت پهپاد ایران است. اکوسیستم پهپادی ایران یک کارخانه منفرد نیست که در جایی پنهان شده باشد. این یک شبکه تدارکاتی گسترده و مسیرهای مخفیانه تحویل است.»
گزارشی در سال ۲۰۲۵ حاکی از آن بود که حوثیهای یمن، بین سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۲۴، تعداد ۳۸۸ حمله با سامانههای هواپیمای بدون سرنشین انجام داده بودند. ساخت این سامانهها به قطعاتی تکیه داشت که منشأ آنها ایران بود ولی در خارج مونتاژ شده بودند.
در همان زمان، وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا، تعداد ۱۵ شرکت چینی را به دلیل مشارکت در تأمین قطعات الکترونیکی تحریم کرد. این قطعات الکترونیکی منشأ آمریکایی داشتند و در پهپادهای ایرانی که توسط اسرائیل و دولتهای دیگر ضبط شده بودند، از آنها استفاده شده بود.
پهپادهای انتحاری یا اصطلاحاً پرسهزن شاهد ۱۳۶ و گونههای مختلف آن، بخشی از راهبرد تهاجمی ایران است که بر مبنای آن، پهپادها را ارزان و به صورت انبوه تولید میکند. زنجیره تأمین و مونتاژ ایران، فقط در خاورمیانه نبود.
قطع زنجیره بین این مراکز برای مهار گسترش جهانی پهپادهای ساخت ایران اهمیت دارد. البته این اقدام، خطرات خاص خودش را دارد. کشورهای ساحلی آفریقا، نقاط ضعیفی در زنجیره تأمین محسوب میشوند، و ایران اکنون احتمالاً مسیرهای خود را تغییر خواهد داد. مثلا بهجای ارسال مستقیم، از شرکتهای ظاهراً غیرنظامی، افراد واسطه، مونتاژ قطعات در همان کشورها یا ارسال محمولههای خیلی کوچک استفاده میکند. مقابله با هواپیمای بدون سرنشین، صرفاً بحث بر سر کلاهکهای انفجاری یا بدنه آنها نیست. بلکه بردهای مدار چاپی ارسالشده از آفریقا، ریزپردازندههایی که در پهپادها وجود دارند، و فهرست پنهانی از مسیرهای طولانی دریایی را شامل میشود.