شناسهٔ خبر: 75706874 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

طرح تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه‌سوز بعد از دو سال از سر گرفته شد

صاحب‌خبر - شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی پس از یک وقفه دو ساله، طرح تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه‌سوز را مجدد آغاز کرد. پس از گذشت بیش از دو سال وقفه، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران بار دیگر اجرای طرح ملی تبدیل انواع خودرو بنزینی به دوگانه‌سوز را از سر گرفته است. این اقدام در چارچوب سیاست‌های دولت برای مدیریت مصرف سوخت، بهینه‌سازی الگوی مصرف انرژی و کاهش وابستگی کشور به بنزین وارداتی یا پرهزینه داخلی انجام می‌شود. طبق آخرین اخبار داخلی، در این طرح مالکان خودروهای واجد شرایط می‌توانند از طریق سامانه‌های معرفی‌شده، برای نصب مخزن و تجهیزات CNG استاندارد ثبت‌نام کنند. در ادامه با انتشار جزئیات این خبر همراه گجت نیوز باشید. احیای طرح ملی تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه‌سوز طرح تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه‌سوز که پس از بیش از دو سال وقفه دوباره آغاز شده است، اکنون به‌عنوان یکی از محورهای راهبردی در سیاست انرژی کشور در حال اجراست. هدف اصلی از احیای این پروژه، افزایش بهره‌وری سوخت، کاهش وابستگی به بنزین وارداتی و کنترل هزینه‌های ارزی ناشی از آن و همچنین بهبود کیفیت هوا و شرایط زیست‌محیطی شهرهای بزرگ است. به گفته‌ محمدصادق عظیمی‌فر، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی کشور، طی هفت‌ماهه نخست سال ۱۴۰۳ حدود ۱۲ هزار و ۱۲۵ خودرو به سیستم دوگانه‌سوز مجهز شدند، اما این رقم در همین بازه زمانی در سال جاری با جهشی معادل ۱۶۸ درصد به ۳۲ هزار و ۴۶۲ دستگاه افزایش یافته است؛ آماری که نشان‌دهنده بازگشت جدی دولت به مسیر اصلاح مصرف سوخت و توسعه زیرساخت‌های گاز طبیعی فشرده (CNG) است. همچنین بخوانید آسیب‌های بنزین بی‌کیفیت به خودرو ماشین برقی ها از خودروهای بنزینی مطمئن تر هستند! محصولات توربو دوگانه سوز ایران خودرو به‌زودی وارد بازار می‌شوند بنزین سوپر با معمولی چه فرقی دارد و هر کدام برای چه خودروهایی مناسب است؟ مشکل نبود بنزین سوپر در ایران مالکان خودروهای توربوشارژ را به دردسر انداخته است علت اصلی توقف این طرح در سال‌های گذشته، به‌ویژه در دوره قبل از استقرار دولت فعلی، انباشت بدهی‌ها و مطالبات پرداخت‌نشده پیمانکاران و خودروسازان بود. این موضوع باعث شد روند ثبت‌نام و تبدیل خودروها به‌طور کامل متوقف شود. با این‌حال، طبق گزارش‌های رسمی از شهریور ۱۴۰۳ با آغاز به‌کار دولت جدید، بازطراحی ساختار طرح دوگانه‌سوزی در اولویت شرکت ملی پالایش و پخش قرار گرفت. در این بازنگری، همکاری میان ارکان مختلف شامل خودروسازان، پیمانکاران، اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته، و کارگاه‌های تبدیل مجدداً برقرار شد. بومی‌سازی کیت‌های نسل چهارم CNG از مهم‌ترین گام‌های اصلاحی این دوره، تسویه مطالبات معوق پیمانکاران و احیای ظرفیت فنی و مالی کارگاه‌های تبدیل بود که منجر به ازسرگیری طرح در سراسر کشور شد. یکی از نکات برجسته و فنی در مرحله جدید اجرای این طرح، بومی‌سازی تولید کیت‌های نسل چهارم در داخل کشور است. این فناوری جدید، ایمنی بیشتر و سازگاری بهتر با موتورهای به‌روز داشته و فرآیند تبدیل خودروهای بنزینی را سریع‌تر، ایمن‌تر و کم‌هزینه‌تر کرده است. هدف این پروژه آن است که ضمن کاهش مصرف بنزین یارانه‌ای، سهم گاز در سبد سوخت کشور افزایش یابد و صنعت خودروسازی نیز به سمت تولید گسترده خودروهای دوگانه‌سوز حرکت کند. این اقدام علاوه بر صرفه‌جویی ارزی قابل توجه، می‌تواند فشار بر شبکه توزیع بنزین را کاهش داده و به تعادل‌بخشی منابع مالی دولت در حوزه انرژی کمک کند. در پایان، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده است که تمامی متقاضیان تبدیل خودروهای بنزینی به CNG می‌توانند از طریق سامانه اینترنتی رسمی به نشانی gcr.niopdc.ir ثبت‌نام کرده و فرآیند نوبت‌دهی و نصب تجهیزات استاندارد را پیگیری کنند.