به گزارش ایتنا و به نقل از تک کرانچ، اظهارات ماسک تنها دقایقی پس از آن مطرح شد که سهامداران با اکثریت قاطع، بسته پاداش او را تصویب کردند؛ بستهای که میتواند تا سقف یک تریلیون دلار ارزش سهام شرکت را دربرگیرد و بهعنوان بزرگترین بسته جبران خدمات در تاریخ شرکتها شناخته میشود.
ماسک در این جلسه گفت: «سایبرکب نخستین خودرویی است که بهطور ویژه برای رانندگی تمامخودکار و بدون نظارت انسانی ساخته شده است؛ یک روبوتاکسی واقعی که حتی از پدال و فرمان نیز بینیاز است.»
او همچنین افزود که این خودرو فاقد آینههای جانبی خواهد بود و برای «حداقل هزینه در هر مایل رانندگی خودران» بهینهسازی شده است. ماسک تأکید کرد که تولید سایبرکب از فروردین سال آینده در همان کارخانه تسلا در آستین آغاز میشود.
علیرغم وعدههای چندساله تسلا، این شرکت تاکنون نتوانسته نشان دهد که خودروهایش قادر به رانندگی تمامخودکار در مقیاس گسترده و بدون حضور راننده ایمنی هستند. افزون بر این، گفتههای ماسک با اظهارات اخیر «رابین دنهولم»، رئیس هیئتمدیره تسلا، در تضاد است؛ دنهولم در گفتوگویی با بلومبرگ اعلام کرده بود که سایبرکب برای اطمینان بیشتر به فرمان و پدال مجهز خواهد بود.
ماسک در ادامه به جزئیات خط تولید اشاره کرد و مدعی شد زمان چرخه تولید سایبرکب تنها ده ثانیه خواهد بود؛ این در حالی است که چرخه مونتاژ مدل Y حدود یک دقیقه به طول میانجامد. به گفته او، چنین سرعتی میتواند امکان تولید دو تا سه میلیون دستگاه سایبرکب در سال را فراهم کند.
تسلا نخستین بار در اکتبر ۲۰۲۴ در رویداد پر سر و صدای «ما، ربات» در استودیوی برادران وارنر در کالیفرنیا از سایبرکب رونمایی کرد و وعده داد که در آینده این خودروها را برای استفاده شخصی نیز عرضه خواهد کرد. از آن زمان، شرکت تسلا یک سرویس روبوتاکسی ساده در بخشهایی از آستین راهاندازی کرده است که از خودروهای مدل Y با نسخه جدید نرمافزار رانندگی خودکار استفاده میکند. در این خودروها هنوز یک کارمند تسلا روی صندلی مسافر حضور دارد تا در مواقع اضطراری کنترل را به دست بگیرد.
قرار دادن خودرویی مانند سایبرکب در جاده بدون تجهیزاتی نظیر فرمان، نیازمند تأیید رسمی نهادهای نظارتی فدرال است. برای نمونه، شرکت Zoox وابسته به آمازون، اوایل سال جاری میلادی موفق به دریافت معافیت محدودی شد و توانست تاکسیهای رباتیک خود را در جادههای عمومی به نمایش بگذارد، اما هنوز مجوز لازم برای بهرهبرداری تجاری از این سرویس را دریافت نکرده است.
روند اخذ این معافیتها معمولاً پیچیده و زمانبر است. جنرال موتورز نیز پیشتر برای دریافت مجوز خودروی تمامخودران Cruise Origin اقدام کرد اما موفق نشد. در همین حال، شرکت Waymo بهعنوان ارائهدهنده اصلی خدمات روبوتاکسی در ایالات متحده، همچنان از خودروهای Jaguar I-Pace با کنترلهای سنتی استفاده میکند و بهصورت موازی در حال همکاری با Zeekr برای توسعه خودرویی اختصاصی است.
علیرغم همه این چالشها، به نظر میرسد ایلان ماسک نگرانی چندانی از سوی نهادهای نظارتی ندارد. او با اشاره به تلاشهای Waymo گفت: «از آنها برای هموار کردن مسیر سپاسگزارم. معتقدم میتوانیم تمام سایبرکبهایی را که تولید میکنیم، وارد چرخه استفاده کنیم. وقتی حضور این خودروها در شهرها عادی شود، دیگر دلیلی برای مخالفت وجود نخواهد داشت.»∎