به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، محمدرضا نوروزپور، معاون امور فرهنگ و ارشاد اسلامی، عصر امروز در نشستی صمیمانه با اصحاب رسانه با تقدیر از دستاندرکاران حوزه فرهنگ، هنر و رسانه همدان گفت: در همدان جشنوارهای بسیار فاخر و باکیفیت را ویژه اهالی مطبوعات سازماندهی کردند و زحمات بسیاری برای آن کشیده شد، صمیمانه از همه شما تقدیر میکنم که با حضور و مشارکت خود، گرمابخش این جشنواره بودید و به ارتقای آن کمک کردید. امیدواریم این اقدامات تداوم یابد و ما تا حد توان برای استمرار، تقویت و برگزاری هرچه بهتر آن تلاش خواهیم کرد.
وی در ادامه با اشاره به مباحث مطرحشده از سوی اصحاب رسانه، گفت: مطالبی که مطرح شد، تقریباً مشابه دغدغههایی است که در سطح کشور وجود دارد و حتی برخی از آن ها از جمله کم شدن اقبال مخاطبان به رسانه های چاپی موضوعاتی جهانی است. همچنین دغدغه های مرتبط با تغییر پارادایم روزنامهنگاری از حالت چاپی به دیجیتال و حرکت به سمت شبکههای اجتماعی، چالشی فراگیر است.
معاون فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان پیشینه این موضوع عنوان کرد: سالها پیش، در حدود دو دهه قبل، در مقالهای ترجمهشده از گاردین که همزمان با راهاندازی اولین روزنامه آنلاین کشور در جام جم آنلاین منتشر شد، به این مسئله پرداخته شد که عصر مطبوعات چاپی به پایان خود نزدیک میشود و روزنامه نگاری برای بقا ناچار به تطبیق یافتن با فناوریهای نوین است.
نوروزپور تأکید کرد: توصیه آن مقاله این بود که رسانههای چاپی برای بقا باید خود را با فناوریهای نوین تطبیق دهند. اگر روزنامهای خود را با این تغییرات همسو نکند و تطبیق ندهد، نه تنها ممکن است عقب بماند، بلکه احتمال از بین رفتن آن نیز وجود دارد.
وی درادامه افزود: همانطور که در گذشته یک کالا با 50 کارگر تولید میشد و امروز با یک دستگاه صنعتی و یک اپراتور تولید میشود، در رسانه نیز این تحول اجتنابناپذیر است. ما باید خود را روزآمد کنیم و با فناوریهای نوین و از جمله پدیده هوش مصنوعی به خوبی آشنا و مجهز شویم. اگر همسو و مجهز نشویم، عقب خواهیم ماند.
معاون فرهنگ و ارشاد اسلامی بابیان اینکه روزنامه به تنهایی و صرفاً با تکیه بر شکل سنتی خود نمیتواند ادامه دهد، تصریح کرد: اگرچه داشتن روزنامه چاپی مهم است، اما اکتفا به آن کافی نیست. امروزه روزنامههای بزرگ جهان بخش اندکی از منابع و توان خود را به نسخه چاپی اختصاص میدهند و بیشترین حجم کار و نیروی انسانیشان معطوف به فعالیت در شبکههای مجازی و اجتماعی است.
وی با اشاره به ارزش نمادین رسانههای قدیمی بیان کرد: البته که یک رسانه که برای مثال50، 60 یا 70 سال در شهری مانند همدان حضور داشته، نباید تعطیل شود. آن رسانه، نماد دموکراسی و نماد گردش آزاد اطلاعات است. امروز درعرصه روزنامه نگاری تنها افرادی با ایدههای نو، همراهی با فناوری، ارائه راهکارهای جدید و درک دقیق از نیازهای مخاطب موفق میشوند. مخاطب امروز فقط به خبر و افشاگری و انتقادگری نیاز ندارد، بلکه به تحلیل های دقیق، تبیین های درست و حتی محتوای سرگرم کننده نیاز دارد.
نوروزپور با اشاره به واقعیتهای فضای رسانهای امروز اظهارکرد: با توجه به گسترش و تعدد زیاد منابع خبری و تولید محتوا در وب سایت ها و سکوها و پیامرسانها، نمیتوانیم از واقعیتِ ذائقه مخاطب فرار کنیم. مخاطبان امروز به سمت این فضاها رفتهاند. ما باید محتوایی ارائه دهیم که مخاطب ما را در این فضا ببیند، بپسندد و دنبال کند. اگر مخاطب داشته باشیم، درآمد نیز به دنبال آن خواهد آمد، اما اگر مخاطبی نباشد، ادامه کار دشوار است.
وی با اشاره به نیاز امیدآفرینی در محتوای رسانهها گفت: متأسفانه از رسانه ملی تا رسانههای محلی، همگی به یک ژانر واحد گفتگو و تاک شو روی آوردهاند؛ مهمان یا مهمانانی را دعوت می کنند و سوال و جواب هایی مطرح میشود که بعضا فقط اعصاب و روان مخاطب و امنیت روانی جامعه را تضعیف می کند. پرسش اساسی اینجاست که ژانر گفتگو تا چه اندازه مورد نیاز جامعه است؟ آیا جامعه مخاطب رسانه فقط به این ژانر نیاز دارد؟ یا فقط نیازمند شنیدن انتقاد و افشاگری و شنیدن اخبار تلخ حوادث و رخدادهای ناگوار است؟
معاون فرهنگ و ارشاداسلامی با بیان خلأ برنامههای سرگرمی محور فاخر در رسانه ها افزود: باید از خود بپرسیم جایگاه برنامههای سرگرمیمحور فاخر که در عین سرگرمکنندگی، دارای عمق و محتوا باشند، کجاست؟ همکاران بخش بزرگی از وظایف رسانه، تدوینگری و آفرینش محتوایی است که مانع از غلبه آسیبهای اجتماعی شود.
وی هشدار داد: زمانی که هر رسانهای موجی از ناامیدی، احساسِ نداشتن، ناتوانی، مشکلات و کمبودها را منتشر کند و در کنار آن، هیچ برنامه فاخر آگاهی بخش، یا سرگرمی محور، امیدبخش و دلخوشکنندهای ارائه ندهد، چگونه میتوان انتظار داشت که مردم به زندگی امیدوار شوند؟ رسانه موظف است در قالب سرگرمی، مردم را آگاه کند، آموزش دهد و آنان را به سوی زندگی سوق دهد.
نوروزپور با اشاره به آمار رشد رسانهها در کشور گفت: همه شما از مشکلات گله دارید و حق با شماست. من نیز این مشکلات را به خوبی میشناسم و راهحلهای بهتری برای آن سراغ دارم. اما واقعیت این است که با وجود همه این چالشها، زمانی که در سال1393، یعنی حدود 11 سال پیش، آمارگیری دقیقی انجام شد، مجموع رسانههای کشور کمتر از 3800 مورد بود. امروز اما نزدیک به 15 هزار مجوز برای انواع رسانهها از جمله پایگاه خبری ، ماهنامه و فصلنامه صادر شده است. این رقم رشد قابل توجهی را نشان میدهد.
وی با بیان دیدگاه شخصی خود اظهار کرد: من به شخصه معتقدم رسانه، مانند هر صنف دیگری، باید توسط متخصصان آن اداره شود. اما متأسفانه قوانین کشور در ادوار مختلف به گونهای تنظیم شده که نه تنها همسو با این نظر نیست، بلکه برخلاف آن عمل کرده و حتی اقدامات معکوس را تشویق میکند.
معاون فرهنگ و ارشاد اسلامی در تشریح فرآیند صدور مجوز رسانهها افزود: قانون به هر شهروند ایرانی که واجد شرایط باشد، این حق را میدهد که برای دریافت مجوز رسانه درخواست دهد. وزارت ارشاد نیز در چارچوب قانون، میکوشد تا افراد متقاضی را آموزش داده و با وظایف مطبوعاتی آشنا سازد تا فعالیتشان را به درستی انجام دهند.
وی با اشاره به چالش جهانی کاهش مصرف کاغذ در صنعت نشر، توضیح داد: موضوعی که باید به طور جدی به آن بپردازیم، کاهش مصرف کاغذ و جایگزینی آن با فضای دیجیتال است. این امر علاوه بر کمک به محیط زیست با کاهش قطع درختان و مصرف آب، یک ضرورت جهانی محسوب میشود.
نوروزپور در پاسخ به درخواست برخی اصحاب رسانه درباره کاغذ دولتی تصریح کرد: در حال حاضر ارزی برای کاغذ دولتی در اختیار نداریم و درخواستهای ما برای تخصیص ارز دولتی جهت کاغذ نیز رد شده است. از نظر قانونگذار، کاغذ در زمره کالاهای اساسی قرار ندارد. فهرست کالاهای اساسی که مجلس شورای اسلامی تصویب کرده، عمدتاً شامل مواردی مانند دارو و مواردی است که مستقیماً با امنیت غذایی و سلامت مردم مرتبط هستند.
وی در پایان با اشاره به موضوع یارانه رسانهها ، بیان کرد: یارانه بر اساس شیوهنامهای خاص توزیع میشود. باید پذیرفت که مبلغ یارانه در مقایسه با هزینههای سنگین رسانه رقم قابل توجهی نیست. ما میکوشیم تا بر اساس شاخصهای عادلانه و رتبهبندی دقیق، این توزیع به صورت منصفانه انجام گیرد. اگرچه ممکن است مواردی از اعتراض درباره رتبهبندی وجود داشته باشد، اما این فرآیند با دقت پیگیری میشود.
انتهای پیام/