جعفر صادقی، کارگردان مستند «کابوک» در خصوص ساخت این اثر به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا گفت: یک روز بهصورت کاملا اتفاقی در اینستاگرام دیدم که در یکی از روستاهای نزدیک به شهر گرگان، هزاران پرنده به باغ پرتقالی پناه آوردهاند و مشغول لانهسازی و تخمگذاری هستند. همین اتفاق باعث شد صاحبان باغ که هفت برادر بههمراه پدرشان هستند، نگران شوند که مبادا حضور این پرندهها به درختان آسیب بزند.
صادقی ادامه داد: ما همراه این خانواده شدیم تا ببینیم چگونه با این چالش روبهرو میشوند؛ اینکه آیا میخواهند از پرندهها مراقبت کنند یا تصمیم دیگری بگیرند. تقریبا یک سال در کنار این خانواده بودیم و زندگیشان را از نزدیک دنبال کردیم. اتفاقات و چالشهای متعددی در این مدت پیش آمد که برای ما هم تجربهای متفاوت و جذاب بود.
او درباره روند تولید فیلم گفت: کار را از بهار ۱۴۰۳ آغاز کردیم و تصویربرداری تا اواسط بهار امسال ادامه داشت. تدوین هم بهصورت موازی پیش رفت و تا پایان تابستان مراحل فنی به اتمام رسید.

کارگردان مستند «کابوک» درباره هدف خود از ساخت این فیلم اظهار کرد: در بحث محیطزیست، همواره درباره حق حیات موجودات زنده صحبت میشود اما چالش از جایی آغاز میشود که منافع انسان و طبیعت در تعارض قرار میگیرند. در این فیلم سعی کردیم نشان دهیم یک خانواده چگونه میان منفعت شخصی و احترام به حیات پرندگان تصمیم میگیرد.
این مستندساز افزود: میخواستم مخاطب خودش را جای آنها بگذارد و فکر کند اگر در چنین موقعیتی قرار میگرفت، چه تصمیمی میگرفت. زیر متن دیگر فیلم هم درباره مواجهه انسان با بحرانهای خانوادگی و اجتماعی است؛ اینکه چطور میتوان بدون آسیبزدن به دیگری از بحران عبور کرد.
صادقی با اشاره به دشواریهای تولید گفت: یکی از چالشهای اصلی ما غیرقابلپیشبینی بودن حضور پرندهها بود. نمیدانستیم چه زمانی میآیند یا میروند، بنابراین برنامهریزی دقیق ممکن نبود. ما باید آماده میبودیم تا هر لحظه که پرندهها بازمیگردند، تصویربرداری کنیم. روزهایی بود که در گرمای ۴۷ درجه یا سرمای زیر صفر کار کردیم تا چیزی از روند طبیعی ماجرا جا نماند.
این کارگردان با اشاره به ظرفیت جهانی فیلم تشریح کرد: قصه «کابوک» محدود به یک منطقه خاص نیست. این داستانی انسانی و جهانشمول است و همه مردم میتوانند با آن ارتباط بگیرند. فکر میکنم فیلم در جشنوارههای خارجی هم شانس بالایی دارد، چون در عین معرفی فرهنگ ایرانی، مفهومی جهانی را روایت میکند. مهماننوازی خانواده گلستانی در برابر پرندگان مهاجر، نشانهای از روح ایرانی است.

کارگردان مستند «کابوک» درباره انتخاب عنوان فیلم توضیح داد: کلمه «کابوک» ریشهای کهن در فارسی دارد و به معنای آشیانه پرنده است. خواستم عنوانی انتخاب کنم که هم با موضوع فیلم ارتباط داشته باشد و هم برای مخاطب، سوال ایجاد کند.
وی درباره جشنواره «سینماحقیقت» گفت: ترجیح میدهم قضاوت درباره کیفیت جشنواره را به بعد از دیدن فیلمها موکول کنم اما واقعیت این است که سال گذشته کیفیت آثار چندان رضایتبخش نبود. بخشی از این مسئله به کاهش بودجهها و فشار اقتصادی بر فیلمسازان برمیگردد. وقتی هزینهها بالا میرود، تمرکز و زمان لازم برای تولید کاهش پیدا میکند و این موضوع روی کیفیت آثار تاثیر میگذارد.
صادقی تاکید کرد: با اینحال امیدوارم امسال شاهد فیلمهای بهتری باشیم. حضور فیلمسازان جوان و با تجربه در دوره جدید نویدبخش است. با وجود همه دشواریها، همین که مستندسازان در مسیر ماندهاند و با عشق کار میکنند، ارزشمند است. امیدوارم در سالهای آینده با حمایت بیشتر، جشنواره سینماحقیقت به بلوغ تازهای برسد.
کارگردان مستند «کابوک» در ادامه با اشاره به عوامل فیلم گفت: در این پروژه علاوه بر کارگردانی، تصویربرداری و تدوین را خودم انجام دادم. افشین اشراقی، صدابردار پروژه بود، امیر شمس، موسیقی متن را ساخت، سیاوش پاکدل، دستیار کارگردان بود، الهام عزیزی، دستیار صدابردار، باران انوری عکاس پشتصحنه، احمد اسماعیلی تصویربردار هوایی، مسعود طهماسبی کالر گریدینگ و اصلاح رنگ را و یلدا عزیزی، ترجمه و زیرنویس فیلم را برعهده داشت. با توجه به حساسیت موقعیت و حضور پرندهها، تیم ما کوچک اما هماهنگ بود تا کمترین مزاحمت برای آنها ایجاد شود. صبوری و همکاری همه عوامل باعث شد بتوانیم این مسیر را تا پایان با انگیزه و انرژی پیش ببریم.
صادقی در پایان درخصوص قسمت ماندگار این پروژه گفت: برای من همه لحظات فیلم ماندگار است اما چیزی که «کابوک» را از آثار قبلیام متمایز میکند، نگاه جهانی آن است. این فیلم بیش از هر اثر دیگری که ساختهام، با انسانها در نقاط مختلف جهان ارتباط برقرار می کند.
انتهای پیام/