شناسهٔ خبر: 75692636 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

آموزش و پرورش نیازمند بازگشت به اصول تدیّن و تدبر است

حوزه/ امام جمعه یزد در دیدار با وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر لزوم تحول اساسی در نظام تعلیم و تربیت کشور، بر اهمیت بازگشت به سه اصل بنیادین تدیّن، تفکر و تعقل تأکید کرد و هشدار داد که غفلت از این ارزش‌ها موجب بی‌هویتی نسل جدید و ضعف در پرورش مدیران خلاق و اندیشه‌ورز خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در یزد، آیت‌الله ناصری نماینده ولی فقیه در استان یزد در دیدار وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه «نباید امور ستادی مانع توجه جدی به مسائل اصلی آموزش و پرورش شود»، خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: ضروری است معاونان توانمند و کارآمد برای پیگیری امور ستادی تعیین کنید تا فرصت کافی برای پرداختن به مسائل بنیادی این وزارتخانه فراهم شود.

وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش کشور نیازمند تحولی بزرگ و بنیادین است، اظهار داشت: از سال‌ها پیش، فرهنگ غرب با حذف مکتب‌خانه‌ها، سه عنصر اساسی تدیّن، تفکر و تعقل را از کودکی از ما گرفته است. در نتیجه، نسل جدید در معرض بی‌هویتی قرار گرفته و به‌تدریج هویت دینی و الهی خود را از دست داده است؛ در حالی که دیگران در تلاش‌اند هویت مورد نظر خویش را به فرزندان ما القا کنند.

امام جمعه یزد با اشاره به ضعف در تقویت روحیه تفکر و اندیشه‌ورزی در نظام آموزشی کشور، خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان ما ممکن است کتاب‌های متعددی بخوانند، اما زمان چندانی را به اندیشیدن، خلاقیت و نوآوری اختصاص نمی‌دهند. نتیجه آن است که در آینده مدیرانی تربیت می‌شوند که اهل تأمل، خلاقیت و حل مسئله نیستند.

نماینده ولی فقیه در استان یزد با استناد به حدیثی از حضرت امام علی‌(ع) با مضمون «انبیا آمدند تا گنجینه‌های نهفته عقل‌ها را برانگیزانند»، افزود: در نظام آموزشی امروز، تعقل مورد توجه قرار نمی‌گیرد و به همین دلیل رشد فکری لازم در کودکان صورت نمی‌پذیرد و آنان قدرت تشخیص حق از باطل را از دست می‌دهند. به همین جهت، آموزش و پرورش باید توجه ویژه‌ای به این سه اصل تدیّن، تفکر و تعقل داشته باشد.

آیت‌الله ناصری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت آموزش در استان یزد، بیان کرد: در یزد حدود ۲۸۰ هزار دانش‌آموز داریم، در حالی‌که تنها تعداد اندکی از آنان در برنامه‌های فرهنگی و مذهبی مشارکت دارند. باید راهکارهایی بیندیشیم تا ارتباط مؤثر با این دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان برقرار شود.

وی با تاکید بر پیوند میان مدارس و مساجد، گفت: مدارس باید با مساجد ارتباط سازمان‌یافته‌ای داشته باشند تا از طریق این پیوند، ضمن تعامل با خانواده‌ها، بتوان بخشی از مشکلات اجتماعی و فرهنگی محلات را نیز برطرف کرد. همچنین برگزاری کلاس‌های ویژه قرآن، نماز و خداشناسی در مدارس امری ضروری است.

امام جمعه یزد در پایان با اشاره به جایگاه دانشگاه فرهنگیان، آن را رکن اساسی نظام تعلیم و تربیت دانست و تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان باید به‌طور ویژه مورد حمایت و تقویت قرار گیرد، چراکه تربیت نسل آینده کشور وابسته به این دانشگاه است. این مرکز تربیتی گلوگاه اصلی نظام آموزشی به شمار می‌رود و نباید از آن غفلت شود.